Tradycja wybierania kolorów przez Amerykański Instytut Pantone sięga 1999 roku. W tym roku marka zaskoczyła swoich obserwatorów i po raz drugi w historii postanowiła wskazać aż dwa kolory. Przypomnijmy, że pierwszym zwycięskim duetem (w 2016 roku) były pastelowe odcienie różu oraz niebieskiego – rose quartz oraz serenity.
Dlaczego zdecydowano się na dwa kolory? Sprawę w ciekawy sposób skomentowała Laurie Pressman, wiceprezeska Instytutu Kolorów Pantone, nawiązując do wydarzeń, które najmocniej wpłynęły na ludzkość w minionym roku:
Stało się jasne, że nigdy nie będzie jednego koloru, który mógłby wyrazić wszystko. Dwa kolory dają komunikat, że potrzebujemy siebie nawzajem.
Zwycięskim duetem na rok 2021 zostały ogłoszone odcienie szarości oraz żółci, a konkretniej PANTONE 17-5104 Ultimate Grey oraz PANTONE 13-0647 Illuminating Yellow. Są one kojarzone przede wszystkim z niezależnością, energią i bezstronnością. Niektórzy widzą w nich także ciekawe połączenie siły i nadziei.
Pantone w przypadku tegorocznego wyboru wskazuje także, że żółty i szary opowiadają historię niepewności społecznej, wywołanej głównie przez pandemię koronawirusa oraz globalny lockdown.
Wbrew pozorom, wybor koloru roku nie jest subiektywnym wskazaniem członków komisji. Cały proces poprzedzony jest szczegółową analizą trendów, na podstawie której przewiduje się ich kierunek na najbliższy rok. Potwierdzają to także słowa samej Pressman, która nieco żartobliwie komentuje:
Nie patrzymy w kryształową kulę, aby dokonać tego wyboru.
I, choć kolory wydają się być kwestią prozaiczną i wyłącznie estetyczną, wpływ na popularność konkretnych barw mogą mieć np. ważne dla świata wydarzenia.
Na ogłoszony wybór nie pozostały obojętne rodzime marki, które błyskawicznie podchwyciły temat i nie pominęły świetnej okazji, aby wykorzystać w swych działaniach elementy real time marketingu.
Zdjęcie główne artykułu: fot. Rodion Kutsaev, źródło: unsplash.com