Udowodniono, że większość użytkowników Internetu lepiej przyswaja informacje w formie graficznej niż tekstowej. Dlatego niezbędnym elementem dowolnego contentu są grafiki i zdjęcia.
Nie inaczej jest z reklamami na portalach społecznościowych. Tutaj obrazy odgrywają kluczową rolę w komunikacji z odbiorcami – przyciągają ich uwagę, pomagają wyróżnić nasze treści i zapamiętać naszą markę. Sam tekst w poście po prostu nie jest atrakcyjny i „ginie” wśród innych postów, które codziennie zalewają nasze tablice na Facebooku. I nie tylko sama obecność grafiki jest ważna. To, jakie wizualne elementy dobierzemy dla naszej reklamy, również wpływa na jej odbiór.
Kiedy widzimy reklamę, najpierw patrzymy na ilustrację i wszystkie zawarte na niej informacje oraz nagłówek. Naukowcy z Harvardu twierdzą, że użytkownik ocenia wizualnie reklamę w ciągu pół sekundy. Po tym czasie jest już w stanie ocenić, czy podoba mu się to, co zobaczył, czy nie, i podejmuje decyzję, czy chce przyjrzeć się szczegółom.
Obraz dociera do mózgu szybciej niż informacje tekstowe. To znaczy, że nasi odbiorcy sprawniej przetwarzają content wizualny, nawet jeśli się na nim nie skupiają. Przewijając kolejne posty na Facebooku czy Instagramie, patrzymy głównie na obrazy i to one przyciągają nas do konkretnych tekstów, a nie odwrotnie.
Oznacza to, że grafika w reklamach na social media pełni rolę „wabika”. Oprócz tego jest to informacja o naszej ofercie podana w sposób bardziej przystępny, a opatrzona odpowiednimi CTA może zmotywować odbiorcę do podjęcia określonego działania. Poprzez grafikę możemy oddziaływać na zmysły i emocje konsumentów, wzbudzać w nich pragnienie zaspokojenia jakiejś potrzeby, np. zdjęcie apetycznych potraw w reklamie restauracji wywołuje uczucie głodu i potrzebę zjedzenia czegoś. Content wizualny daje także możliwość zaprezentowania konkretnego produktu – w tym wypadku zastępuje opis, który mógłby w pełni nie oddawać rzeczywistości.
Ponieważ grafika ma znaczenie, warto zastanowić się dłużej, jak powinna wyglądać, by spełniała swoje zadanie. Nie jest to proste, ale mamy dla Ciebie kilka praktycznych i pomocnych wskazówek.
1. Wykorzystaj swoją lokalizację. Jeśli działasz w jednym mieście, kieruj swoje treści do jego mieszkańców – nawiązuj do znanych atrakcji i ulubionych miejsc. Odbiorcy będą mogli od razu stwierdzić, czy Twoje usługi są w ich zasięgu.
2. Dodaj wezwanie do działania. CTA umieszczony bezpośrednio na grafice będzie bardziej skuteczny i zauważalny. Oprócz tego możesz go uwydatnić odpowiednią oprawą wizualną – kolorem, typografią, ramką itd.
3. Wybierz kontrastujące kombinacje kolorów. Najczęściej użytkownicy klikają reklamy w takich właśnie kolorach. Co więcej, jeśli kolorystycznie wyróżnisz najważniejszą informację, będzie ona bardziej zapamiętywana – w tym wypadku zadziała efekt von Restorff.
4. Podkreśl na zdjęciu korzyści dla konsumenta. Tutaj działa ta sama zasada, co w przypadku wezwania do działania. Zwróć uwagę użytkowników na wartość i korzyści oferty lub produktu. Na przykład, jeśli oferujesz użytkownikowi zniżkę, wyraź to odpowiednio na grafice. Używaj też zdjęć, które podkreślają pozytywne efekty działania Twoich produktów. Klasyką są tutaj zestawienia „przed i po”.
5. Udowodnij swoją autentyczność. Możesz załączyć w reklamie elementy graficzne, które potwierdzają Twoją wiarygodność i skuteczność, np. zdjęcia znanych osób, które korzystają z Twoich produktów lub usług; proste i czytelne wykresy potwierdzające efekty i osiągnięcia; opinie klientów; certyfikaty jakości, nagrody i dyplomy.
6. Używaj obrazów wywołujących silne emocje. Według badań przeprowadzonych przez University of Adelaide reklamy, które wywołały reakcję emocjonalną, przyniosły o 30% więcej konwersji. Zastanów się, jakie emocje odczuwają klienci podczas korzystania z twojego produktu i wybierz obrazy, które je oddają i wywołują.
7. Pokaż użytkownikom swój asortyment. Szczególnie przydatne będą tu kolaże i format reklamowy „karuzela” na Instagramie. Przy czym karuzele reklamowe otrzymują 10 razy więcej kliknięć niż reklamy statyczne na Facebooku.
8. Okresowo aktualizuj obrazy w reklamach. Przetestuj różne warianty obrazów do jednej reklamy, aby zrozumieć, które z nich działają skuteczniej. Nawet jeśli wydaje ci się, że znalazłeś idealny obraz, pamiętaj, że użytkownicy mogą się nim znudzić. Zmiana grafiki to sposób na odświeżenie reklamy.
9. Określ grupę docelową. To podstawa wszystkich działań marketingowych – jeśli chcesz reklamować swoje produkty lub usługi, musisz wiedzieć komu, a następnie wybrać pasujące do odbiorców elementy graficzne. Maksymalnie spersonalizowany content przynosi najlepsze efekty.
10. Śledź aktualne trendy panujące w reklamach na social media. To nie tylko źródło inspiracji, ale także przydatna informacja na temat tego, co aktualnie jest modne i lubiane. Obecnie wśród najpopularniejszych trendów można wskazać content eco friendly, minimalizm, eksperymenty typograficzne, motywy retro. Bardziej tymczasowe trendy wyznaczają aktualne wydarzenia w kraju (rzadziej za granicą), szczególnie te zabawne jak na przykład krakowski lagun.
Odpowiednio wybrana grafika może być gwarantem sukcesu Twojej reklamy. Nie jest miłym dla oka dodatkiem, ale elementem niezbędnym, który z powodzeniem może zastąpić tekst.
Zdj.główne: Austin Distel/unsplash.com