Font czy jednak czcionka? Koniec odwiecznego sporu!

Font czy jednak czcionka? Koniec odwiecznego sporu!
Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Font czy może czcionka? Spór trwa od dawna, warto więc samemu dobrze poznać obydwa pojęcia, aby je zrozumieć i poprawnie używać.

Czcionka

Ruchomą czcionkę wynalazł kowal o imieniu Bi Sheng. Działo się to w XI wieku na Dalekim Wschodzie. W Europie upowszechniła się dopiero w XV w. Czcionka to metalowy prostopadłościan odlany ze stopu drukarskiego i jest podstawowym materiałem w technice druku wypukłego. Nakłada się na nią farbę drukarską, a następnie odbija na papierze. 

Font

Jest to komputerowy nośnik pisma zapisany w postaci elektronicznej, czyli, innymi słowy, czcionka, która nie jest wykuta w metalu, ale zapisana w postaci bitmapowej. To zestaw kształtów cyfrowych w jednym stylu, skalowanych do różnych rozmiarów. Co ciekawe, słowo font w języku angielskim również oznacza metalowy prostopadłościan używany w technice zecerskiej, ale fakt, że obecnie nie wykuwamy form liter w gorącym piecu, jest oczywisty dla wszystkich. Dlatego obcokrajowcy również radzą sobie z tym zaawansowanym problemem wieloznaczeniowości jednego słowa.

Zatem, czy popełniamy faux-pas, stosując zamiennie te dwa wyrazy zamiennie i czy jest to błąd rażący? Otóż nie do końca, choć typesetterzy mogą się z nami nie zgodzić. Warto traktować znaczenie tych dwóch słów jako ciekawostkę i mieć świadomość, że każda nowina technologiczna poprzedza inną. Historia typografii nie kończy się na Gutenbergu.

Zdj. główne: Alexander Andrews/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

trzy + 3 =

Rekomendowane
Błędy, które prawdopodobnie popełniasz podczas tworzenia tekstów
Błędy, które prawdopodobnie popełniasz podczas tworzenia tekstów
Stworzyliśmy zestawienie najpopularniejszych błędów copywriterów. Sprawdź, czy na tej liście są również Twoje pisarskie grzeszki.
Jak stworzyć nazwę dla firmy?
Jak stworzyć nazwę dla firmy?
Chcesz założyć firmę? Zastanawiasz się, jak ją nazwać, by wyróżnić się na tle konkurencji? Skorzystaj z naszych podpowiedzi!
Jak efektywne filmy reklamowe mogą zwiększyć sprzedaż twojego produktu?
Jak efektywne filmy reklamowe mogą zwiększyć sprzedaż twojego produktu?
Dowiedz się, jak tworzyć skuteczne filmy reklamowe, które przyciągną klientów i zwiększą sprzedaż twoich produktów. Poznaj najlepsze praktyki i wskazówki.
Ostatnie wpisy