Interfejsy przyjazne użytkownikom są ważnym elementem projektowania stron internetowych i aplikacji. Dlatego coraz większą popularnością cieszy się UX writing. Na czym polega?
Z reguły nad tworzeniem interfejsów pracuje cały zespół specjalistów – marketingowców, projektantów, programistów. Na ostatnim etapie, gdy brakuje tylko treści, projekt trafia w ręce specjalisty od user experience (w skrócie UX) writingu, czyli tworzenia tekstów, które pomagają użytkownikowi poruszać się po interfejsach witryn, usług, programów i aplikacji.
Czym są teksty dla interfejsów?
Aby każdy bez znajomości kodu binarnego mógł wchodzić w interakcje z programami komputerowymi, aplikacjami na smartfonie i różnymi usługami internetowymi, potrzebne są proste i zrozumiałe narzędzia. Zestaw tych narzędzi nazywamy interfejsem.
Przyciski, podpowiedzi, komunikaty o błędach, alerty itp., to podstawowe elementy, dzięki którym możemy przekazywać programom, aplikacjom i usługom polecenia oraz otrzymywać od nich pewne informacje. Każdy z tych elementów wymaga prostego i przejrzystego opisu tekstowego.
W tych elementach interfejsu nie można obejść się bez tekstu:
nagłówki i podtytuły – pomagają użytkownikowi szybko nawigować i rozumieć, o co chodzi na stronie. Nie powinny być zbyt długie, ale pojemne i zrozumiałe;
przyciski – pomagają użytkownikowi wykonać akcję. Z reguły są wizualnie wyróżnione na stronie, a tekst na nich opisuje akcję, która nastąpi po kliknięciu: „zainstaluj”, „zapłać”, „wyślij” itp.;
alerty – krótkie informacje i komunikaty, które powinny być zrozumiałe i neutralne, by nie denerwowały użytkownika;
powiadomienia o błędach – rodzaj alertów, które mówią użytkownikowi, co i dlaczego poszło nie tak podczas pracy z usługą, witryną lub aplikacją. Takie powiadomienia powinny krótko i zrozumiałym językiem wyjaśniać, co się stało i co należy zrobić, aby naprawić sytuację;
wskazówki i porady narzędziowe – dodatkowe informacje, które pojawiają się zwykle po najechaniu kursorem na dany element interfejsu. Wskazówki powinny być faktycznie pomocne;
rozwijane listy wyboru – nazwy kategorii, stron, zakładek i innych pozycji w menu.
Najważniejsza różnica między tekstem interfejsu a zwykłym np. artykułem na stronie, to zwięzłość. Przycisk jednym słowem powinien wyjaśnić użytkownikowi, do czego służy. Niewielka liczba znaków powinna działać tak skutecznie, jak to tylko możliwe — dać użytkownikowi odpowiedzi na wszystkie pytania, które pojawiają się w trakcie korzystania z usługi, programu lub aplikacji. Wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie.
Dlaczego UX writer jest potrzebny?
Coraz więcej firm uświadamia sobie znaczenie prostych i zrozumiałych interfejsów i decyduje się na zatrudnienie specjalisty od tekstów. Nie zawsze jest on określany mianem UX writera – często to po prostu copywriter lub redaktor techniczny.
UX writer może wzmocnić każdy zespół zajmujący się tworzeniem produktu – strony internetowej, aplikacji mobilnej, programu komputerowego lub usługi internetowej – wypełniając takie zadania jak:
uczestniczenie w projektowaniu interfejsów już na wczesnych etapach, aby zapewnić spójność działania poszczególnych elementów;
badanie grup docelowych, aby określić styl i język, w jakim się komunikują i jaki będzie dla nich zrozumiały;
przeprowadzanie testów i określanie, które teksty najlepiej rozwiązują problemy użytkowników i spełniają swoje zadania;
tłumaczenie z języka programistycznego na język zrozumiały dla przeciętnych użytkowników – gdy w pracy witryny lub programu pojawiają się błędy, zamiast ich kodów numerycznych, bardziej przydatny będzie komunikat z prostym i zrozumiałym opisem problemu i sposobami jego rozwiązania;
stworzenie tekstów zgodnych z wizerunkiem firmy;
ulepszanie innych produktów firmy – UX writer nie tylko pisze teksty, ale też analizuje wrażenia użytkownika i stara się zrozumieć odbiorców, a wiedza ta może być wykorzystana na wszystkich etapach tworzenia tego typu projektów.
Cechy tekstów UX
Głównym celem każdego tekstu UX jest pomaganie użytkownikowi w poruszaniu się po interfejsie. Aby tekst spełniał swoje zadanie, musi być:
zrozumiały – komunikaty o błędach, nazwy przycisków i elementów menu, wskazówki i powiadomienia na każdym etapie powinny być jasne dla każdego użytkownika, nawet takiego, który pierwszy raz korzysta z danej witryny lub aplikacji.
zwięzły – tekst musi zmieścić się w wyznaczone dla niego miejsca, a równocześnie nie może być w nie wciśnięty na siłę.
napisany językiem użytkownika – terminy i słownictwo w elementach interfejsu powinny być znane użytkownikowi.
spójny pod względem stylu i terminologii – ważne, by tekst miał spójny styl odzwierciedlający wizerunek firmy lub charakter aplikacji, usługi czy witryny. Jednolita terminologia bardzo upraszcza działanie użytkownikom: nie muszą zapamiętywać wielu różnych rozwiązań, a wtedy nawet nowe strony i produkty wydają się im znajome.
Tekst w interfejsie jest tak samo ważny, jak aspekty wizualne. Ma niebagatelne znaczenie dla sukcesu całego projektu. UX writing pomaga już działającemu produktowi stać się lepszym i dbać o użytkowników w najdrobniejszych szczegółach.
Zdjęcie główne artykułu: fot. UX Indonesia, źródło: unsplash.com
Poznaj skuteczne metody konserwacji drukarki, aby cieszyć się jej niezawodnością na długie lata. Dowiedz się, jak prawidłowa pielęgnacja może wpływać na długotrwałą efektywność Twojego urządzenia drukującego.
Odkryj moc personal brandingu w sprzedaży na LinkedIn. Niezależnie od branży, przydatne wskazówki pomogą Ci zwiększyć swoje sprzedażowe możliwości poprzez skuteczne wykorzystanie personal brandingu.