Teksty preclowe są jednymi z podstawowych elementów copywritingu SEO, jednak obecnie specjaliści od marketingu mają podzielone zdania na ich temat. Wynika to przede wszystkim z ich niskiej jakości. Mimo tego, teksty takie wciąż są zamawiane i tworzone. Dlaczego?
Kilka lat temu bardzo popularne było wykorzystywanie presell pages do pozycjonowania stron internetowych. Precle są prostymi tekstami, które jedynie nawiązują do słowa kluczowego. W takich tekstach nie ma żadnej specjalistycznej analizy, researchu czy wartości dodanej. Chodzi tylko o to, aby podlinkować określony wyraz, który poprowadzi czytelnika bezpośrednio do strony reklamodawcy.
Teksty preclowe na przestrzeni ostatniej dekady mocno ewoluowały, przekształcając się w – bardziej przyjazne dla internauty i wyszukiwarki Google – teksty zapleczowe.
Współcześnie teksty takie są prostymi merytorycznymi treściami, nie przekraczającymi 1700 zzs. Zdarza się, że nie określa się w nich już słowa kluczowego – po prostu stanowią krótką notatkę z konkretnej dziedziny i składają się głównie z jednego bloku tekstu wraz z tytułem.
Przykład: Panele podłogowe są modnym i praktycznym wykończeniem wnętrz. Takie wykończenie podłogi pasuje niemal do każdego stylu wnętrza, nadając mu nietuzinkowego charakteru. Wybierając panele podłogowe do swojego domu, warto zwrócić uwagę na ich montaż. W sklepach dostępne są panele montowane na KLIK lub za pomocą kleju montażowego. Panele podłogowe sprawdzą się w niemal każdym pomieszczeniu. Wybierając panele do kuchni i łazienki, warto wybrać te wodoodporne. Panele są bardzo uniwersalnym i praktycznym wykończeniem każdej podłogi.
W ostatnim czasie teksty preclowe są coraz częściej zastępowane przez sensowne teksty zapleczowe. Kiedyś proste teksty preclowe pomagały w pozycjonowaniu strony, lecz obecnie umieszczenie tekstu z linkiem na presell pages automatycznie spychają podlinkowaną stronę na końcowe pozcje w wyszukiwarce. Strony z preclami są także niezgodne z White Hat SEO, zatem wykrycie takiej strony przez roboty wyszukiwarki skutkuje nałożeniem kar i drastycznym obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania.
W precle nie warto inwestować z kilku powodów:
Świat się rozwija, dlatego teksty preclowe powoli odchodzą do lamusa, a w ich miejsce się tworzy się dobrej jakości teksty zapleczowe.
Zdjęcie główne artykułu: fot. Markus Winkler, źródło: unsplash.com