W dobie pandemii copywriting stał się bardzo atrakcyjnym zawodem, ze względu na to, że można go wykonywać w 100% zdalnie. Nie wszyscy wiedzą, że popularne „pisanie tekstów” to nie tylko artykuły, blogi czy teksty na stronę, lecz również hasła reklamowe, slogany, a nawet nazwy firm. Jak zacząć pracę z pisaniem tekstów? I czy każdy może zostać copywriterem?
Praca copywritera to nie tylko popularne pisanie tekstów. Copywriterzy bardzo często odpowiedzialni są za całe kampanie reklamowe, a przynajmniej ich kierunek. Copywriter musi mieć nie tylko lekkie pióro, lecz równie dobrze znać formaty, które funkcjonują w świecie reklamy, czyli m.in.:
Copywriter powinien znać podstawy psychologii sprzedaży i socjologii, ważnym elementem pracy jest też śledzenie trendów w marketingu.
Copywriting polega na tworzeniu treści, które mają spełnić określone cele biznesowe zleceniodawcy. Tworzenie takiego tekstu powinno składać się z pięciu etapów:
Szukając pomysłu na tekst, należy kierować się kilkoma zasadami:
Do wybierania odpowiednich słów kluczowych warto używać pomocnych narzędzi. Naprawdę jest z czego wybierać, także w zakresie darmowych programów:
Zaplanowanie struktury tekstu jest pośrednim etapem między wyszukiwaniem słów kluczowych a pisaniem. Podczas planowania struktury tekstu należy określić liczbę i rodzaj nagłówków (od H2 do H6), aby kierować czytelnika od ogółu do szczegółu.
Masz plan, możesz zatem zasiąść do pisania właściwego. Pierwszym niezbędnym etapem będzie research, czyli wyszukiwanie informacji w określonej tematyce. Aby tekst był użyteczny dla internauty, musi być merytoryczny. Niektóre branże, np. prawnicza lub medyczna, wymagają też podania bibliografii i wskazywania konkretnych źródeł.
Kolejnym krokiem jest przelanie merytorycznej wiedzy „na papier”. Warto trzymać się kilku podstawowych zasad:
Zoptymalizowanie treści pod kątem SEO zwiększa widoczność tekstu w wyszukiwarce Google. Optymalizacja SEO polega na wykorzystaniu:
Wielu myśli, że wystarczy posiadać umiejętność pisania na klawiaturze, tymczasem nie każdy ma predyspozycje do tego, aby zostać copywriterem. Co przyda się na start? Musisz przede wszystkim:
Idealnie jest, jeśli copywriter posiada lekkie pióro, jednak nie każdy musi być od razu drugim Mickiewiczem i wirtuozem słowa. Najważniejsza jest odpowiedzialność i poważne podejście do pracy.
Zdjęcie główne artykułu: fot. Markus Winkler, źródło: unsplash.com