Biblia SEO. Jak pisać, żeby wyszukiwarka doceniła Twój tekst?

Biblia SEO. Jak pisać, żeby wyszukiwarka doceniła Twój tekst?
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Pisanie nowoczesnych tekstów zoptymalizowanych pod kątem SEO nie jest łatwym zadaniem. Oprócz fraz kluczowych ważna jest także merytoryka, użyteczność i korzyści dla użytkownika. 

Wraz z pojawieniem się nowych algorytmów, witryny z tekstami przepełnionymi bezwartościowymi treściami, spamem i tekstami o niskiej użyteczności dostały bana w wyszukiwarkach. Jeśli nie chcemy, by taki sam los spotkał nasze teksty, musimy zrozumieć, czym właściwie jest SEO i jakie cechy cenią algorytmy wyszukiwarek.

Czym są teksty SEO? 

Najprościej mówiąc, tekst SEO to materiał, który zawiera odpowiedź na zapytanie konsumenta. W ostatnich latach algorytmy wyszukiwarek zostały ulepszone, dzięki czemu treści zoptymalizowane pod kątem SEO są nie tylko materiałami składającym się ze słów kluczowych. Obecnie to przede wszystkim merytoryczne teksty o odpowiedniej strukturze, bez błędów składniowych, logicznych i gramatycznych, z zestawem poprawnie wpisanych słów kluczowych.

Dobre teksty SEO – cechy i elementy

Głównym celem tekstów SEO jest udzielenie jak najdokładniejszej i najbardziej użytecznej odpowiedzi na zapytanie użytkownika. Algorytmy coraz lepiej rozpoznają materiał pod kątem: unikalności, użyteczności i merytoryczności dostarczanych informacji. A dzięki odpowiednio dobranym słowom kluczowym taki tekst nie pozostanie na „tyłach” Internetu.

Napis "SEO"
(fot. Merakist, źródło: unsplash.com)

Unikalność

W praktyce wystarczy, by tekst był unikalny w 90-95%, w niektórych dziedzinach nawet 80%. Unikalność nie jest konieczna, na przykład w opisach produktów w sklepach internetowych. Jeśli sklep ma setki pozycji, nie ma sensu przestawiać słów i zmieniać ich na synonimy, aby uzyskać niepowtarzalny opis. O wiele ważniejsze są wysokiej jakości zdjęcia produktów, pełna lista cech i dostępność recenzji.

Merytoryczność

Treść na stronie powinna być przydatna –  „na temat” i bez zbędnych ozdobników. Jeśli możesz skrócić zdanie, zrób to. Nie używaj słów-wypełniaczy – boty przy skanowaniu tekstu po prostu je opuszczają i nie indeksują, by nie zapychać bazy. Idealny artykuł pod SEO powinien przekazywać użytkownikom maksimum przydatnych informacji lub treści o walorach edukacyjnych.

Słowa kluczowe

Brak lub nadmiar słów kluczowych prowadzi do obniżenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania. W doborze słów kluczowych mogą być pomocne specjalne darmowe lub płatne programy i generatory, np. Google AdWords, Keywordtool.io, Ubersuggest. Pamiętaj, że słowa kluczowe muszą być wkomponowane w tekst naturalnie i w niewymuszony  sposób. W 2021 roku wytyczne pozwalają:

  • rozdzielać słowa kluczowe przyimkami,
  • zmieniać końcówki oraz kolejność słów we frazie kluczowej,
  • łączyć krótkie słowa kluczowe w dłuższe frazy.

Słowa kluczowe nie muszą występować w pierwszym zdaniu, czy akapicie. Najważniejsza jest ich obecność w tekście, jednak warto trzymać się częstotliwości ich występowania w granicach 1-2 słowa na 500-700 znaków. Nie używaj słów kluczowych w nagłówku H1. Algorytm potraktuje to jako spam.  

Wykres dotyczący tekstów SEO
(źródło: pixabay.com)

Słowa LSI

Oprócz słów kluczowych potrzebne są słowa LSI (semantyczne słowa kluczowe), czyli terminologia, która odzwierciedla specyfikę tematu i pomaga wyszukiwarkom lepiej zrozumieć, o co chodzi. Na przykład w tekście o odżywkach słowa „nakładanie”, „spłukiwanie”, „jedwabisty” itd., pomogą botowi zrozumieć, że chodzi o odżywkę do włosów, a nie do kwiatów. W przypadku słów LSI możemy wspomóc się specjalnymi programami i generatorami, np. LSIGraph czy niche laboratory. 

Podział tekstu, formatowanie i wyróżnienia 

Planowanie tekstów na stronie
(fot. Vinay Bhushan Meesala, źródło: unsplash.com)

Tekst najlepiej podzielić na mniejsze części z nagłówkami dla wygody użytkownika – taki podział pozwala zaoszczędzić czas na szukanie potrzebnych informacji. Ważne są także:

  • linkowanie, czyli udostępnianie linku z jednego artykułu w witrynie do drugiego, aby ułatwić użytkownikowi wyszukiwanie interesujących go tematów;
  • listy wypunktowane i numerowane, które pozwalają podzielić duży tekst na czytelne i wygodne części. Ich celem jest krótkie, dokładne i pojemne przekazanie informacji czytelnikowi. Ważne jest, aby używać list tylko tam, gdzie jest to uzasadnione;
  • zdania o różnych długościach, aby uniknąć monotonii;
  • nagłówki i podtytuły, które budują przejrzystą strukturę tekstu. Nagłówek H1 nie powinien zawierać fraz kluczowych, ale musi przyciągać uwagę i oddawać istotę artykułu;
  • tabele, schematy, zdjęcia, które wzbogacają i urozmaicają treści;
  • znaczniki akcentujące, czyli pogrubienie i kursywa. Pamiętaj, by nie wyróżniać w ten sposób słów kluczowych – algorytmy tego nie lubią.

Dobrze napisany tekst SEO uwzględnia wszystkie te elementy. Teksty SEO nie są już zbiorem fraz kluczowych, a copywriting wszedł na nowy poziom jakości. Stopniowo z internetu usuwane są teksty spamowe i bezwartościowe. Firmy rozwijają się w kierunku użytkowników i zaczynają rozumieć odpowiednie podejście do treści, a korzystają na tym zarówno właściciele witryn, jak i odwiedzający.

Zdjęcie główne artykułu: fot. Myriam Jessier, źródło: unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Początki w copywritingu. Jak zdobyć pierwszego klienta?
Początki w copywritingu. Jak zdobyć pierwszego klienta?
Najlepsza rada dla początkującego copywritera? Odwaga i inicjatywa! Poznaj proste metody na szybkie pozyskanie pierwszego klienta!
Home office. Jak urządzić domowe biuro?
Home office. Jak urządzić domowe biuro?
Zobacz jak stworzyć idealne domowe biuro podczas home office.
Jak zaprosić klientów na wydarzenie?
Jak zaprosić klientów na wydarzenie?
Organizujesz wydarzenie? Przeczytaj, jak skutecznie zaprosić gości przez maila.
Ostatnie wpisy