Pisanie nowoczesnych tekstów zoptymalizowanych pod kątem SEO nie jest łatwym zadaniem. Oprócz fraz kluczowych ważna jest także merytoryka, użyteczność i korzyści dla użytkownika.
Wraz z pojawieniem się nowych algorytmów, witryny z tekstami przepełnionymi bezwartościowymi treściami, spamem i tekstami o niskiej użyteczności dostały bana w wyszukiwarkach. Jeśli nie chcemy, by taki sam los spotkał nasze teksty, musimy zrozumieć, czym właściwie jest SEO i jakie cechy cenią algorytmy wyszukiwarek.
Najprościej mówiąc, tekst SEO to materiał, który zawiera odpowiedź na zapytanie konsumenta. W ostatnich latach algorytmy wyszukiwarek zostały ulepszone, dzięki czemu treści zoptymalizowane pod kątem SEO są nie tylko materiałami składającym się ze słów kluczowych. Obecnie to przede wszystkim merytoryczne teksty o odpowiedniej strukturze, bez błędów składniowych, logicznych i gramatycznych, z zestawem poprawnie wpisanych słów kluczowych.
Głównym celem tekstów SEO jest udzielenie jak najdokładniejszej i najbardziej użytecznej odpowiedzi na zapytanie użytkownika. Algorytmy coraz lepiej rozpoznają materiał pod kątem: unikalności, użyteczności i merytoryczności dostarczanych informacji. A dzięki odpowiednio dobranym słowom kluczowym taki tekst nie pozostanie na „tyłach” Internetu.
W praktyce wystarczy, by tekst był unikalny w 90-95%, w niektórych dziedzinach nawet 80%. Unikalność nie jest konieczna, na przykład w opisach produktów w sklepach internetowych. Jeśli sklep ma setki pozycji, nie ma sensu przestawiać słów i zmieniać ich na synonimy, aby uzyskać niepowtarzalny opis. O wiele ważniejsze są wysokiej jakości zdjęcia produktów, pełna lista cech i dostępność recenzji.
Treść na stronie powinna być przydatna – „na temat” i bez zbędnych ozdobników. Jeśli możesz skrócić zdanie, zrób to. Nie używaj słów-wypełniaczy – boty przy skanowaniu tekstu po prostu je opuszczają i nie indeksują, by nie zapychać bazy. Idealny artykuł pod SEO powinien przekazywać użytkownikom maksimum przydatnych informacji lub treści o walorach edukacyjnych.
Brak lub nadmiar słów kluczowych prowadzi do obniżenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania. W doborze słów kluczowych mogą być pomocne specjalne darmowe lub płatne programy i generatory, np. Google AdWords, Keywordtool.io, Ubersuggest. Pamiętaj, że słowa kluczowe muszą być wkomponowane w tekst naturalnie i w niewymuszony sposób. W 2021 roku wytyczne pozwalają:
Słowa kluczowe nie muszą występować w pierwszym zdaniu, czy akapicie. Najważniejsza jest ich obecność w tekście, jednak warto trzymać się częstotliwości ich występowania w granicach 1-2 słowa na 500-700 znaków. Nie używaj słów kluczowych w nagłówku H1. Algorytm potraktuje to jako spam.
Oprócz słów kluczowych potrzebne są słowa LSI (semantyczne słowa kluczowe), czyli terminologia, która odzwierciedla specyfikę tematu i pomaga wyszukiwarkom lepiej zrozumieć, o co chodzi. Na przykład w tekście o odżywkach słowa „nakładanie”, „spłukiwanie”, „jedwabisty” itd., pomogą botowi zrozumieć, że chodzi o odżywkę do włosów, a nie do kwiatów. W przypadku słów LSI możemy wspomóc się specjalnymi programami i generatorami, np. LSIGraph czy niche laboratory.
Tekst najlepiej podzielić na mniejsze części z nagłówkami dla wygody użytkownika – taki podział pozwala zaoszczędzić czas na szukanie potrzebnych informacji. Ważne są także:
Dobrze napisany tekst SEO uwzględnia wszystkie te elementy. Teksty SEO nie są już zbiorem fraz kluczowych, a copywriting wszedł na nowy poziom jakości. Stopniowo z internetu usuwane są teksty spamowe i bezwartościowe. Firmy rozwijają się w kierunku użytkowników i zaczynają rozumieć odpowiednie podejście do treści, a korzystają na tym zarówno właściciele witryn, jak i odwiedzający.
Zdjęcie główne artykułu: fot. Myriam Jessier, źródło: unsplash.com