E-book od kuchni. Co zrobić, żeby go wydać?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Marzysz o tym, aby wydać własnego e-booka? Zastanawiasz się, co powinieneś zrobić, aby osiągnąć swój cel? Skorzystaj z naszych podpowiedzi!

Popularne techniki sprzedaży

Istnieją różne metody sprzedaży e-booków, ale warto zaprosić czytelników do współpracy już na etapie tworzenia. Dzięki temu podgrzejesz atmosferę, a odbiorcy będą z niecierpliwością czekać na Twojego e-booka. Pokaż im, jak wyglądają kulisy przygotowań. Możesz pokazać poszczególne etapy pracy lub np. poprosić o radę. Przedstaw kilka wersji tytułów lub okładki i zapytaj, która opcja najbardziej im się podoba. W ten sposób czytelnicy poczują, że mieli realny wpływ na finalny wygląd publikacji.

Social media w telefonie i na komputerze
(fot. Austin Distel, źródło: unsplash.com)

Możesz również zapytać, czy istnieje coś, o czym koniecznie chcieliby przeczytać w Twoim e-booku. Pamiętaj jednak, aby zachować umiar z pytaniem odbiorców o radę. W przeciwnym razie mogą myśleć, że wykonują obowiązki za Ciebie. Jeśli chcesz osiągnąć sukces na rynku wydawniczym, rozwiązanie jest jedno: znajdź potencjalnych klientów i zbuduj zaangażowaną społeczność.

Przydatne narzędzia

Zastanawiasz się, w czym pisać e-booka? Cóż, to zależy przede wszystkim od Ciebie. Dużą popularnością cieszą się popularne darmowe narzędzia, a więc Word, LibreOffice, Canva czy Google Docs. Do samego tworzenia treści nie potrzebujesz skomplikowanych czy specjalistycznych programów.

Korekta tekstu

Niezwykle ważną rolę odgrywa korekta e-booka. Poszukaj specjalisty, dzięki któremu zaoszczędzisz sporo czasu, nerwów i pieniędzy. Pamiętaj, aby najpierw wysłać próbki tekstów i poprosić o ich poprawienie. W ten sposób sprawdzisz, czy podobają Ci się efekty pracy danego korektora. Jeśli nie, śmiało szukaj dalej. Zwróć również uwagę, czy korektor prześle poprawioną próbkę w wyznaczonym terminie i czy nie ingeruje zbytnio w Twój styl pisania. Jeżeli dysponujesz ograniczonym budżetem, możesz skorzystać z takich narzędzi jak Ortograf lub Korektor Tekstu, jednak musisz liczyć się z tym, że mają one ograniczone możliwości i nie zastąpią osoby korektora.

Skład e-booków

Osoba przy laptopie
(fot. Christin Hume, źródło: unsplash.com)

Nadszedł czas na skład e-booka. Sprawdź, jak się do tego zabrać. Pamiętaj, że – nawet jeśli chcesz sprzedawać e-booka w formacie PDF – nie może on wyglądać jak długi artykuł z Worda. Zadbaj o to, by był ładny i przejrzysty. Twoi czytelnicy z pewnością to docenią. Cena składu uzależniona jest od wielu czynników, takich jak liczba zdjęć i linków w publikacji. Oprócz tego ważny jest też wybór formatu: od klasycznego PDF po nieco mniej typowe Epub czy Mobi.

Możesz też spróbować złożyć e-booka samodzielnie. Ciekawe szablony do programu Adobe InDesign czy Canvy znajdziesz m.in. w sklepie Etsy. Niestety, wiele layoutów nie obsługuje polskich znaków, dlatego koniecznie zwróć na to uwagę jeszcze przed zakupem. W przeciwnym razie będziesz musiał zrobić go od nowa.

Jeżeli korzystasz z Canvy i chcesz, by Twój e-book wyglądał profesjonalnie, rozważ wykupienie dostępu do pełnej, płatnej wersji platformy. Przydatny może być również program Smallpdf, który pozwoli Ci podmienić stronę w już gotowym pliku. Co prawda, jest on płatny, jednak możesz skorzystać z darmowego 7-dniowego okresu próbnego.

Walory wizualne

Jeżeli znasz programy graficzne i posiadasz odpowiednie umiejętności, możesz sam zaprojektować okładkę publikacji. Jeżeli nie, skorzystaj z pomocy doświadczonego grafika lub wykup gotowe zdjęcie, które według Ciebie oddaje charakter książki. Jeśli masz taką możliwość, zrezygnuj raczej z darmowych fotografii, które powtarzają się w wielu miejscach. Nie wygląda to zbyt profesjonalnie. Możesz za to zwrócić uwagę na płatne banki zdjęć, np. iStock, Photogenica czy Shutterstock.

Projektowanie designu
(fot. NordWood Themes, źródło: unsplash.com)

Tworząc e-book w serwisie Canva masz też dostęp do genialnych i przyciągających wzrok projektów. Dzięki bogatej bibliotece szablonów i prostej obsłudze (komendy typu „przeciągnij i upuść”), możesz przygotować profesjonalnie wyglądającego e-booka od początku do końca. Spory zestaw możliwych układów i elementów powoduje, że na pewno znajdziesz coś, co odpowie Twoim preferencjom.

Gdzie sprzedawać e-booka? 

Jeśli posiadasz stronę na WordPress koniecznie zainstaluj wtyczkę WooCommerce, która umożliwi Ci prostą sprzedaż e-booka. Możesz też stworzyć sklep na jednej z popularnych platform. Pamiętaj, by zintegrować go z popularnymi płatnościami (np. PayU lub Tpay) i systemami do faktur.

Zdjęcie główne artykułu: fot. Lucas Benvenuto, źródło: unsplash.com

Justyna Dereń

Justyna Dereń

Copywriterka z wieloletnim doświadczeniem (w branży działa od 2013 roku). Osoba dokładna, pomysłowa i punktualna. Nieustannie poszerza swoją wiedzę z zakresu content marketingu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *