Poradnik copywritera: jak dobrze wycenić swoją pracę?

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

W profesjonalnym życiu każdego copywritera przychodzi taki moment, kiedy musi zmierzyć się z najbardziej nurtującą kwestią – jakiej kwoty zażądać za swoją pracę?

Koszt każdego tekstu musi być uzasadniony i zależy od wielu różnych czynników, których najczęściej nie można rozpatrywać jednostkowo. Każdy w ten czy inny sposób wpływa na Twoją pracę i powinien zostać wzięty pod uwagę. Niektóre łatwo zmierzyć i policzyć, a niektóre mogą być kłopotliwe. Na co więc musisz zwrócić uwagę, wyceniając swoje usługi?

Formy copywritingu

Zacznijmy od kwestii technicznej, której określenie jest najłatwiejsze – jaki tekst piszesz? Różne rodzaje copywritingu są inaczej wyceniane:

  • Rewriting – przepisywanie własnymi słowami dostarczonych przez klienta tekstów. Nie wymaga analizy materiałów i zgłębiania tematu.
  • Content copywriting – analiza materiałów na określony temat i tworzenie na ich podstawie oryginalnego i użytecznego artykułu, poradnika lub instrukcji.
  • SM-copywriting – treści dla postów i relacji na platformy społecznościowe, często urozmaicone odpowiednią grafiką.
  • SEO-copywriting – tworzenie treści pod algorytmy wyszukiwarek.
  • Copywriting techniczny – teksty specjalistyczne i wymagające określonej wiedzy w danej dziedzinie.
  • Copywriting sprzedażowy – tutaj autor otrzymuje wynagrodzenie nie tyle za objętość, ile za osiągnięcie określonego rezultatu. Jeden slogan może być wart więcej niż teksty dla całej witryny.

Im więcej wiedzy i umiejętności wymaga od autora tekst, tym wyższa będzie jego cena.

Czas poświęcony na pracę

Czas to ważny czynnik oceny Twojej pracy i wiąże się nierozerwalnie z formą copywritingu. Trudniejsze teksty wymagają, więcej pracy i czasu. Musisz wziąć pod uwagę nie tylko samo pisanie, ale także research i inne przygotowania niezbędne do tego, by tekst w ogóle powstał. Na przykład, jeśli spędziłeś 10 godzin na analizie materiałów i w efekcie stworzyłeś unikalny i użyteczny tekst na 3000 znaków, to uwzględnij to w swojej wycenie.

Kolorowe kredki ołówkowe
(fot. Maryna Terletska / Moment / Getty Images)

Może się zdarzyć tak, że oprócz przygotowania tekstu będziesz musiał też dobrać do niego ilustrację lub stworzyć prostą grafikę. Takie dodatkowe zadania również zajmują czas i wpłyną na cenę wykonania zlecenia. Nie zapominaj o tym!

Termin

Jeśli jesteśmy już przy kwestii czasu, to pamiętaj, że pilna realizacja zlecenia kosztuje więcej. Jeśli na długi tekst potrzebujesz zwykle 2-3 dni, a klient daje ci mniej niż 24 godziny, to warunki Twojej pracy będą trudniejsze i bardziej stresujące. Prawdopodobnie będziesz musiał pracować w nocy i bez przerw, odłożyć inne zlecenia i opóźnić ich wykonanie. W takiej sytuacji cena tekstu musi być wyższa.

Objętość tekstu

Na cenę wpływ ma oczywiście również długość tekstu. W tym wypadku cenę możesz obliczać na podstawie znaków ze spacjami lub znaków bez spacji, które łatwo policzyć. Jednak nie możesz pominąć innych czynników, ponieważ wycena nie będzie w pełni rzetelna. Na przykład, 1000 znaków lekkiego tekstu na Facebooka nie może mieć takiej samej ceny jak 1000 znaków tekstu zoptymalizowanego pod SEO lub tekstu wymagającego specjalistycznej wiedzy. 

Doświadczenie i renoma copywritera

Koszt każdej pracy twórczej zależy w dużej mierze od uznania i doświadczenia autora i copywriting nie jest wyjątkiem. W tej dziedzinie jest wielu znanych i cenionych copywriterów, którzy zapracowali na swoją renomę i mogą cenić się wyżej. Nie muszą też zabiegać o klientów. Inaczej jest ze świeżymi i mało doświadczonymi autorami. W ich wypadku cena musi być rozsądna i niewygórowana, inaczej klient zniechęci się i ucieknie. Jeśli nie możesz pochwalić się kilkuletnim doświadczeniem lub ciekawym portfolio, trzymaj się dolnych lub średnich rejestrów cenowych.

Kobieta ubrana w stylu boho siedząca przy laptopie
(fot. izusek / E+ / Getty Images)

Sytuacja na rynku copywriterskim i dumping

Sprawdź, jak wyglądają aktualne średnie stawki copywriterskie, jak cenią się inne firmy i co biorą pod uwagę. Takie informacje pomogą Ci zorientować się, w jakich granicach widełek cenowych możesz i powinieneś pracować.

Twoja konkurencja nigdy nie śpi i z chęcią podbierze Ci klienta, często za wszelką cenę. W praktyce oznacza to, że zawsze znajdzie się ktoś, kto wykona zlecenia za mniej. Nawet poniżej cen minimalnych. Tak zwany dumping, czyli świadczenie usług po sztucznie zaniżonych cenach, uniemożliwia klientom obiektywną ocenę pracy copywriterów i psuje rynek. Niestety nie jest to rzadkie zjawisko i bardzo źle świadczy o takim autorze. Dlatego niezależnie od warunków na rynku, nie umniejszaj kosztów swojej pracy i nie wykonuj jej za bezcen.

Samoocena copywritera a minimalny koszt

Wszystko opiera się tak naprawdę na podstawowej samoocenie każdego człowieka. Osoby niedoświadczone, często mają problem z określeniem wartości swojej pracy, nie cenią się odpowiednio i mają skłonności do zaniżania ceny swoich tekstów. Z kolei wielu doświadczonych copywriterów nawet nie podejmuje się zleceń za minimalne stawki rynkowe.

Bez względu na swoje doświadczenie powinieneś podchodzić do wyceny tekstów bez emocji i metodycznie, uwzględniając wszystkie mierzalne czynniki oraz ogólne stawki rynkowe. Nie zaniżaj za bardzo swoich cen, tylko dlatego, że to Twoje pierwsze zlecenia albo nie wierzysz w swoje umiejętności. Z drugiej strony, nie ceń się zbyt wysoko, jeśli Twoje portfolio copywriterskie jest ubogie, a teksty dalekie od dobrych.

Zdjęcie główne artykułu: fot. Rouzes / E+ / Getty Images

Klaudia Kostyra

Klaudia Kostyra

Zawodowo pracuje z tekstami różnej maści – od literackich po marketingowe. Pisze, tłumaczy, redaguje i poprawia. Słowa to jej pasja i praca. Po godzinach próbuje swoich sił w projektowaniu graficznym. Uwielbia nietypowe i kontrastowe zestawienia kolorystyczne oraz pomysłowe kampanie grające słowem i obrazem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *