Z dnia na dzień na rynku pracy przybywa copywriterów, którzy czyhają na ciekawe oferty zawodowe. Jest to jednak jeden z tych fachów, którym zajmować mogą się niemal wszyscy, niekoniecznie osoby, które wiedzą, jak pisać. Dlatego tak wielkim problemem może być znalezienie odpowiedniej osoby. Jak sprostać temu wyzwaniu?
Nie da się ukryć, że tworzenie tekstów blogowych, reklamowych czy nawet krótkich opisów produktów nie jest zajęciem dla każdego i większość osób z reguły stroni od dłuższych pisemnych wypowiedzi. Nawet jeśli nie zarządzamy wielką firmą, a prowadzimy stosunkowo nieduże przedsiębiorstwo, generowanie content marketingowych treści może być obszarem, w którym zwyczajnie nie czujemy się swobodnie i pewnie.
Nie ma w tym nic złego, zwłaszcza że na rynku pracy roi się od copywriterów. Idea jest obiecująca – są specjalistami w branży, wiedzą jak pisać, jak opisywać, jak zrozumiale wyjaśniać, zaciekawiać, a przede wszystkim, jak sprzedawać i budować słowem relacje z potencjalnymi konsumentami. Oprócz warsztatu pisarskiego mają również wiedzę z zakresu najnowszych trendów obowiązujących w content marketingu. Rzeczywistość nie jest mimo wszystko tak bajkowa i często nasze wyobrażenia mogą okazać się mylne, szczególnie przez wzgląd na fakt, że copywritingiem mogą zajmować się osoby bez szczególnego i specjalistycznego wykształcenia i bez marketingowej wiedzy. Powstaje zatem pytanie o to, jak wybrać odpowiedniego copywritera dla naszego biznesu.
Pierwszym problemem, z którym mierzyć się musi większość osób podczas poszukiwań odpowiedniego copywritera, jest brak świadomości, kogo tak naprawdę potrzebują. Takie niesprecyzowane poszukiwania często kończą się na zatrudnieniu osoby, która twierdzi, że będzie w stanie napisać wszystko, i że jest tekściarzem uniwersalnym. Copywriterzy mają jednak swoje branżowe specjalizacje i należy o tym na wstępie pamiętać. Ważne, aby specjalizacja copywritera pokrywała się w całości lub przynajmniej częściowo z obszarem naszego biznesowego działania. W ten sposób jesteśmy w stanie zminimalizować ryzyko napisania przez niego tekstu, który ma niską merytoryczną wartość, lub w którym roić się będzie od językowych gaf, wynikających z niezrozumienia konkretnej tematyki.
Każdy z nas pamięta, że stawianie pierwszych zawodowych kroków nie należy do prostych zadań. Jeśli chcemy zatrudnić pierwszego copywritera dla naszego biznesu, nie powinniśmy jednak niestety z miękkim sercem sięgać po CV kompletnych żółtodziobów w branży, a mimo wszystko wybrać kogoś z doświadczeniem. Dzięki temu zyskamy osobę, na której można polegać, która wie jak pracować, jak odpowiednio zorganizować sobie czas, mamy pewność, że wszystkie treści dostarczy na czas. Bardzo często, doświadczony copywriter odnajduje się nie tylko w roli biernego kreatora content marketingowych treści, ale jest także w stanie zaangażować się i służyć radą podczas tworzenia marketingowych strategii. Najbardziej popularnym wskaźnikiem doświadczenia jest naturalnie portfolio, jednak aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, do których zalicza się umieszczanie w portfolio nie swoich tekstów, warto zlecić naszemu potencjalnemu pracownikowi napisanie tekstu próbnego. W ten sposób możemy zweryfikować jego styl pisarski, sposób komunikacji podczas umawiania szczegółów zlecenia itp.
Ważną kwestią jest także forma rozliczenia z danym copywriterem, ponieważ sposobów zatrudnienia ich jest bardzo wiele. Warto zwrócić uwagę na to, czy dana osoba jest w stanie wystawić nam fakturę z VAT, ponieważ ułatwia to nam jako usługodawcy rozliczenie i jest wygodniejsze. W tym celu powinniśmy sprawdzić, czy copywriter prowadzi działalność gospodarczą lub, czy jest zrzeszony na portalu pośredniczącym takim jak np. Useme. Ponadto przed podpisaniem ostatecznej umowy dobrze jest wyszczególnić zasady dotyczące przechodzenia praw autorskich i majątkowych praw autorskich do zleconych tekstów.
Wskaźników jest oczywiście dużo więcej i temat zatrudnienia pierwszego copywritera dla naszego biznesu nie kończy się na tych trzech zasadach, ale kierując się nimi, mamy pewność, że wybierzemy kogoś, kto działa w podobnym obszarze, posiada już niezbędną wiedzę content marketingową, a współpraca z nim nie będzie dla nas prawnie uciążliwa.
Zdjęcie główne: pexels.com/Edmond Dantès