Marketingowy slang? Sprawdź, jak rozmawiać z klientem

Marketingowy slang? Sprawdź, jak rozmawiać z klientem
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Sprawne działanie w dynamicznej branży marketingu nie jest możliwe bez znajomości profesjonalnej terminologii. Jednak używanie branżowego żargonu nie w każdej sytuacji będzie dobrym pomysłem.

Praktycznie każde środowisko pracy tworzy swój własny, charakterystyczny dla konkretnego zawodu, a nawet stanowiska, profesjonalny „slang”. Najczęściej porozumiewają się w nim specjaliści z tych samych branż i sektorów, jednak dla ludzi niewtajemniczonych i początkujących w zawodzie niektóre z nich mogą być zupełnie niezrozumiałe. Dlatego niekoniecznie używanie ich w rozmowie z klientem może się sprawdzić.

Kilka podstawowych pojęć marketingowych

Ponieważ marketing obejmuje szeroki zakres działalności, różne jego gałęzie wykształciły własne słowniki pojęć i terminów branżowych. Po tym względem gdy mówimy o slangu marketingowym, mamy na myśli zjawisko bardzo bogate i różnorodne pod względem leksykalnym. Równocześnie jest ono mocno nasycone pożyczkami z języka angielskiego i stale się rozwija. Oto kilka pojęć, które warto znać.

Brand — dobrze zapamiętana marka, wywołująca wśród konsumentów szereg asocjacyjny i obejmująca kompleks pojęć (na przykład styl korporacyjny, reputacja, hasło i logo).

Lejek sprzedażowy – to droga, którą klient przechodzi od momentu, w którym po raz pierwszy zwrócił uwagę na produkt, do momentu dokonania zakupu.

Leady – użytkownicy wykazujący zainteresowanie działalnością Twojej firmy, czyli potencjalni nabywcy. Przedstawiciele tej kategorii są podzieleni na dwa rodzaje: zimne leady – ludzie, którzy po prostu się interesowali (np. wypełniając formularz na stronie), i gorące leady – ludzie już bezpośrednio współpracujący (na przykład, wcześniej kupowali produkt).

Grupa docelowa (CA) – grupa potencjalnych nabywców towarów lub usług. Przedstawicieli grupy docelowej łączą podobne cechy społeczno-demograficzne i psychograficzne, a cała komunikacja marketingowa ma na celu przyciągnięcie CA.

Proste terminy w sferze SEO

SEO (search engine optimization) – praca nad zwiększeniem widoczności strony w wyszukiwarkach. Optymalizacja SEO odbywa się poprzez spełnienie zaleceń i wymagań wyszukiwarek.

Optymalizacja zewnętrzna – kompleksowe działania mające na celu poprawę widoczności i pozycji strony, np. poprzez rejestrację w katalogach, zamieszczanie informacji prasowych itp.

Optymalizacja wewnętrzna – kompleksowe prace wykonywane bezpośrednio na stronie. Na przykład może to być poprawa jakości treści, tworzenie linkowania lub praca nad układami stron.

Indeksowanie witryny – odczytywanie przez roboty wyszukiwarek informacji na stronach zasobów internetowych i wprowadzanie danych do bazy.

Rdzeń semantyczny – to uporządkowany zestaw słów, wyrażeń i form słownych dokładnie charakteryzujących towary, usługi i rodzaj działalności witryny.

Proste terminy w sferze PPC

Reklama kontekstowa — reklama, która odpowiada treści strony, na której jest umieszczona.

Wskaźnik jakości – wystawiona przez system ocena reklam. Mierzy się w 10-punktowej skali w zależności od zgodności reklamy kontekstowej z ustalonymi wymaganiami i zapytaniami użytkowników.

Unikat (unikalny użytkownik) – użytkownik, który po raz pierwszy znalazł się na stronie w określonym czasie.

PPC (pay per click) – rodzaj reklamy internetowej, w której reklamodawcy płacą za każde kliknięcie dokonane przez użytkownika w celu przejścia na stronę.

Proste terminy w sferze content marketingu

Kotwica (anchor) –  jest częścią linku w postaci słowa lub frazy w kodzie HTML w tekście. Odgrywa ważną rolę w rankingu pozycji.

Wodność tekstu – procent treści słów, które nie niosą użytecznych informacji. Wskaźnik ten charakteryzuje jakość tekstu: im mniej wody, tym lepiej.

Sharing – rozpowszechnianie treści w sieciach społecznościowych za pomocą specjalnych przycisków (na przykład przycisku „Udostępnij”).

Jak rozmawiać z klientem – kilka wskazówek

1. Zrezygnuj z używania trudnego słownictwa branżowego. Zamiast tego, rozmawiaj ze swoim klientem w jego języku. Pamiętaj, że nie wszyscy ludzie są specjalistami. Nawet jeśli chcesz wykazać się wiedzą ze swojej dziedziny, powinieneś zrezygnować z zasypywania klienta trudną i niejasną terminologią. Możesz w ten sposób osiągnąć odwrotny skutek i zniechęcić do siebie klienta.

2. Jeśli musisz wyjaśnić procesy i pojęcia branżowe, rób to na przykładach i obrazach. W miarę możliwości wizualizuj najbardziej złożone i kłopotliwe kwestie. Posiadając wiedzę teoretyczną i praktyczną, musisz wyjaśnić klientowi w zrozumiałym dla niego języku, od czego zależy sukces waszych wspólnych działań i strategii, nad którą pracujecie.

3. Pod względem zachowania nie schodź do poziomu klienta. Zachowaj swój styl i styl swojej firmy. Bądź maksymalnie profesjonalny i uprzejmy, nawet gdy klient taki nie jest.

4. Klient nie nasz pan i nie zawsze ma rację. Dlaczego? Klient płaci, owszem, ale za określone wyniki i to Ty, jako specjalista wiesz, jak je osiągnąć. Nie daj się pouczać w swojej dziedzinie, tylko dlatego, że klientowi coś się wydaje.

5. Nie poddawaj się zagrywkom typu: „Tak drogo? Inni biorą mniej”. Nie zaniżaj swojej ceny, bo klient postraszył Cię, że pójdzie do konkurencji albo twierdzi, że inni specjaliści zrobią to taniej. Znaj swoją wartość i wartość rynku. Inną formą tej zagrywki jest: „Sam mógłbym to zrobić”. Jeśli klient tak uważa, pozwól mu na to – niech wykaże się umiejętnościami. A poważnie, nie reaguj na takie prowokacje. Spokojnie wyjaśniaj wszystkie aspekty swojej pracy, którą realizujesz na zlecenie klienta.

Zdj. główne: Nick Morrison/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak zaaranżować pokój do pracy zdalnej?
Jak zaaranżować pokój do pracy zdalnej?
Prawidłowa aranżacja domowego biura to aktualnie priorytet każdego copywritera. Kilka sprawdzonych porad pozwoli Ci wyposażyć pokój we wszystkie niezbędne elementy.
Pieniądze w świecie copy. Od czego zależą stawki?
Pieniądze w świecie copy. Od czego zależą stawki?
Copywriting staje się coraz bardziej popularnym zajęciem. Na jakie stawki mogą liczyć copywriterzy? Sprawdzamy.
Weźmij ten słownik! Czyli nowa książka o błędach językowych
Weźmij ten słownik! Czyli nowa książka o błędach językowych
Chcesz mówić i pisać bez błędów? Zamierzasz pogłębić swoją wiedzę na temat zasad polskiej pisowni? W takim razie sięgnij po „Słownik błędów językowych!”
Ostatnie wpisy