Czy warto przejść na swoją działalność? Copywriting od kuchni

Czy warto przejść na swoją działalność? Copywriting od kuchni
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Jako copywriterzy mamy kilka możliwości zatrudnienia: pełny etat, umowę zlecenie, umowę o dzieło oraz własną działalność gospodarczą. Założenie własnej działalności jest najbardziej wymagającą opcją, jednak w zamian daje najwięcej wolności oraz korzyści w postaci: ubezpieczenia ZUS, możliwości rozliczania się z kosztów utrzymania firmy czy wygodę w rozliczaniu się ze zleceniodawcą (wystarczy jedynie faktura VAT).

Przyszły przedsiębiorca, aby utorować sobie drogę do własnej niezależności, musi najpierw uporać się z kilkoma ważnymi kwestiami. 

Co z tym VAT-em?

Dla potrzeb podatkowych, przyszłych przedsiębiorców należy podzielić na:

  • czynnych podatników VAT
  • oraz tych, którzy nie będą VATowcami

Jeśli nasze dochody w roku poprzednim nie przekroczyły 200 tys. złotych, wtedy mamy możliwość ze skorzystania ze zwolnienia z opłat podatku VAT. Taka opcja jest dobrowolna i należy mieć na uwadze, że wówczas nie możemy wystawiać faktur VAT, co jest wymogiem wielu zleceniodawców. Jeśli chcemy zarejestrować się jako podatnik czynny, Urząd Skarbowy ma kilka tygodni, aby nas zarejestrować bądź odmówić. 

Od momentu zgłoszenia powinniśmy zachowywać się, jakbyśmy byli czynnymi podatnikami, czyli odprowadzamy VAT, wystawiamy faktury oraz wysyłamy Jednolity Plik Kontrolny.

Kod PKD

Podpisywanie dokumentów
(źródło: pixabay.com)

Osoby zawodowo władające piórem korzystają głównie z dwóch kodów PKD:

  • 73.11.Z – działalność agencji reklamowych – 23% stawka podatku VAT,
  • 90.03.Z – artystyczna i literacka działalność twórcza – 8% stawki podatku VAT.

Który kod zatem wybrać? Wedle indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu copywriterzy powinni zakwalifikować swoją pracę jako artystyczną i literacką działalność twórczą, a nie jako działalność agencji reklamowych. Jest to równoznaczne z naliczeniem 8% podatku VAT. Lecz, jak sama nazwa wskazuje, jest to indywidualna interpretacja zlecona dla konkretnych sytuacji. Warto zasięgnąć porady specjalistów i samemu poprosić o wykonanie indywidualnej oceny, wtedy będziemy mieć pewność, że właściwie stosujemy prawo podatkowe. Pamiętaj też, że możesz posiadać wiele kodów PKD, a dodatkowe wybory nie są obłożone żadną opłatą.

Siedziba firmy

Jeśli zarejestrujemy się jako czynny podatnik, naszym obowiązkiem jest podanie adresu siedziby naszego biura. Możliwości mamy kilka. Najtańszą i najbardziej oczywistą jest podanie adresu naszego mieszkania, jednak nie każdy chce, aby w rejestrze CEIDG znajdował się jego prywatny adres.

Siedziba firmy
(fot. Laura Davidson, źródło: unsplash.com)

Ciekawą i popularną alternatywą wśród freelancerskich zawodów jest wynajęcie wirtualnego biura za znacznie niższą cenę, niż wynajęcie prawdziwej przestrzeni w mieście. Co otrzymujemy w zamian? Adres do rejestracji działalności gospodarczej, adres korespondencyjny oraz obsługę korespondencji. Często takie biura mają adresy w centrach miast, co również pozytywnie przekłada się na nasz wizerunek. Jest to świetna opcja również dla copywriterów podróżników.

Zdjęcie główne artykułu: źródło: pixabay.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak zrobić portfolio?
Jak zrobić portfolio?
Portfolio jest szczególnie ważne na przykład dla freelancerów, przedsiębiorców w sektorze kreatywnym. Podpowiadamy, jak je stworzyć.
Jak wybrać odpowiednią technologię druku dla twojego projektu?
Jak wybrać odpowiednią technologię druku dla twojego projektu?
Wskaźniki na wybór odpowiedniej technologii druku mogą być zaskakująco skomplikowane. Ten artykuł zapewni Ci kluczowe informacje, które pomogą Ci podjąć decyzję, jaką technologię druku wybrać dla swojego projektu.
Jak skuteczne strategie influencer marketingu mogą przekształcić twoją markę?
Jak skuteczne strategie influencer marketingu mogą przekształcić twoją markę?
Przekształć swoją markę dzięki skutecznym strategiom influencer marketingu. Poznaj skuteczne metody, techniki i tajniki, które pomogą Ci wykorzystać potencjał influencerów do maksimum.
Ostatnie wpisy