Sprawdź te punkty, zanim oddasz tekst klientowi

Jak pisać
Sprawdź te punkty, zanim oddasz tekst klientowi
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Niejakościowe i pełne błędów teksty szkodzą wizerunkowi marki lub blogera, mogą doprowadzić do utraty subskrybentów i followersów, a także utraty pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Aby temu zapobiec, dokładnie sprawdź tekst przed publikacją lub oddaniem klientowi. Poniżej 5 najważniejszych punktów, które pomogą Ci doprowadzić każdy tekst do perfekcji.

1. Zgodność z wymogami technicznymi (brief)

Zacznij od sprawdzenia, czy w tekście uwzględniłeś wszystkie wymagania i życzenia klienta, a także parametry techniczne, które biorą pod uwagę algorytmy. Na tym etapie weź pod uwagę:   

  • czy liczba znaków odpowiada zleceniu – dopuszczalne jest odchylenie ± 100 znaków;
  • czy w tekście są wskazane frazy kluczowe i czy występują w odpowiedniej ilości;
  • czy tekst jest wystarczająco unikalny;
  • czy nagłówek 1 i poszczególne akapity nie są zbyt długie.

Upewnij się, że w treści znalazły się wskazane przez klienta nagłówki, informacje, a także zwroty CTA. Zadbaj też o język spójny z wizerunkiem marki, dla której piszesz.

2. Wygląd i struktura tekstu

Kolejnym ważnym krokiem jest formatowanie. Zanim wyślesz tekst do klienta lub do publikacji, musisz go uporządkować. To ułatwi czytelnikom jego odbiór. Co musisz sprawdzić:

  • czy nagłówki znajdują się na swoich miejscach i mają odpowiednie formatowanie;
  • czy pola tekstowe mają takie samo wyrównanie dla wszystkich bloków;
  • czy wszystkie znaki są używane poprawnie i jednolicie;
  • czy w tekście nie ma podwójnych i zbędnych spacji.

Z kolei w zakresie struktury warto zadbać o przejrzystość i czytelność tekstu, dzieląc go na mniejsze akapity, dodając listy wypunktowane, numerowane i tabele. Dobrze też skrócić dłuższe i bardziej skomplikowane zdania.

3. Merytoryczność i logika treści

Przejdź do sprawdzenia zawartości. Sprawdź fakty, wyłap niespójności, zadaj sobie dodatkowe pytania wyjaśniające, jeśli coś budzi Twoje zastrzeżenia. Odłóż tekst i sprawdź go za kilka godzin lub następnego dnia – w edycji najważniejsze jest świeże spojrzenie.

Podczas korekty na tym etapie zwróć szczególną uwagę na następujące punkty:

  • czy temat tekstu został w pełni omówiony, a główny cel osiągnięty;
  • czy nagłówek odpowiada tematowi tekstu i jest łatwy do odczytania;
  • czy tekst ma logiczną strukturę, która wyjaśnia temat w sposób zrozumiały i poprawny;
  • czy nie ma błędów merytorycznych – jeśli jakikolwiek fragment wydaje ci się niepoprawny, koniecznie go sprawdź w wiarygodnych źródłach;
  • czy cały tekst napisany jest w tym samym stylu;
  • czy tekst jest łatwy do odczytania i zrozumienia.

Zadbaj również o lead, który szybko, jasno i bez zbędnego przeciągania prowadzi do głównego tematu tekstu.

4. Gramatyka, leksyka i styl

Teraz przejdź do przestudiowania każdego zdania i słowa. Upewnij się, że używasz poprawnych form gramatycznych, czasów i konstrukcji zdań. Ważne jest również sprawdzenie, czy wszystkie słowa, szczególnie terminy, zostały użyte we właściwym znaczeniu. Wyrzuć z treści niezrozumiałe przenośnie, słowa zapychacze, kalki językowe i błędy zaczerpnięte z języka potocznego. Zadbaj też o bogactwo językowe, ale nie sil się na wymyślne frazy, których czytelnicy mogą nie zrozumieć.

5. Ortografia i interpunkcja

Błędy ortograficzne i gramatyczne w treści są natychmiast widoczne. Uporządkowany i użyteczny tekst z błędami i licznymi literówkami stawia pod znakiem zapytania fachowość całej witryny, dlatego na tym etapie korekty zachowaj szczególną ostrożność. Zadanie może ułatwić Ci serwis LanguageTool, a także autokorekta w Dokumentach Google.

Zdj. główne: Glenn Carstens-Peters/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?
Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?
Artykuł sponsorowany może przynieść wiele korzyści. Jak zatem napisać dobry materiał sponsorowany?
Jak spersonalizowane prezenty mogą uczynić każdą okazję wyjątkową?
Jak spersonalizowane prezenty mogą uczynić każdą okazję wyjątkową?
Odkryj, jak spersonalizowane prezenty mogą dodać unikalnego charakteru każdej okazji. Wybierając prezent na miarę, pokazujesz, że zależy Ci na osobie obdarowanej.
Komentarze w social mediach. Jak z nimi postępować?
Komentarze w social mediach. Jak z nimi postępować?
Wprawne zarządzanie komentarzami to podstawa w budowaniu zaufania klientów w mediach społecznościowych. Poznaj podstawowe strategie moderacji i ich cechy.
Ostatnie wpisy