Pozycjonowanie to temat rzeka, jeden z tych, w przypadku których liczba opinii jest mocno zbliżona do liczby wygłaszających je ekspertów. Jednym z bardziej palących i dzielących zagadnień jest możliwość umieszczenia witryny na szczytach list wyszukiwania bez użycia SEO. Czy zatem jesteśmy w stanie wypozycjonować stronę samodzielnie?
Pozycjonowanie samoistne, bez korzystania z procesu SEO, według wielu specjalistów w dziedzinie marketingu jest jedynie tworem teoretycznym i jedynym sposobem na uzyskanie widoczności w wyszukiwarkach jest zatrudnienie sztabu ekspertów, dzięki którym witryna będzie mogła zostać wywindowana na „górne półki” przez algorytmy Google. Inni się z kolei zarzekają, że wartościowa strona internetowa tak naprawdę pozycjonuje się sama. W tym gąszczu sprzecznych opinii można się naprawdę zagubić. Jak w takim razie wygląda kwestia samodzielnego pozycjonowania? Odpowiedź jest krótka: to zależy.
Kwestią pojawiającą się na początku jest samo doprecyzowanie tego, co rozumiemy przez „robienie SEO”. De facto, niezależnie od rodzaju, nakierowanie na działania marketingowe każdorazowo wiąże się z jakąś formą SEO. Może to być np. użycie odpowiedniej wtyczki wordpressowej czy wprawa w poruszaniu się po mediach społecznościowych.
Ogólne orzekanie i wydawanie jednoznacznych opinii w temacie tak szerokim jak pozycjonowanie stron jest zwyczajnie błędem merytorycznym. Nie można bowiem wrzucać do jednego worka wszystkich branż, ponieważ każda z nich ma swoją własną specyfikę. W przypadkach tych, które generują niewielki ruch, czyli obejmują jakąś wąską, konkretną niszę, wspieranie działań płatnymi kampaniami nie jest wcale konieczne, ponieważ konkurencja jest stosunkowo niewielka. Problematyczne są jednak obszary bardziej mainstreamowe, gdzie konkurencja jest duża i duże są także pieniądze. W takich przypadkach amatorsko pozycjonowane strony mogą okazać się słabsze od tych, nad którymi pracował sztab ludzi z najlepszych agencji SEO.
Przyjrzyjmy się jednak rodzajom indywidualnych działań służących jak najlepszemu pozycjonowaniu witryn, których podejmują się przedsiębiorcy, szczególnie ci mali. Często nie są to działania zaplanowane i zdefiniowane jako SEO, natomiast nie można odmówić im naturalności i autentyczności, która – jak się okazuje – całkiem nieźle zdaje egzamin.
1. Opisy na stronie – samodzielnie tworząc opisy produktów w witrynie, chcąc nie chcąc, używamy słów kluczowych ściśle związanych z naszą ofertą.
2. Długowieczność – witryny, które funkcjonują w sieci od wielu lat, mają często mocną i stabilną pozycję, jeśli chodzi o wyniki wyszukiwania. Domena z długą historią to wielka zaleta SEO.
3. Dbałość o odpowiednią konstrukcję tekstu – odpowiednio napisany tekst na stronę jest w stanie obronić się sam. Wystarczy, aby był napisany przystępnie, ale merytorycznie i oryginalnie. Powinniśmy za każdym razem pamiętać o pisaniu do konkretnej grupy odbiorców i oprócz treści uwzględniać także formę tekstu – jego przejrzystość i techniczne elementy.
4. Publikowanie treści eksperckich – konsekwentne podejście do budowania wizerunku profesjonalnej marki to również jeden ze sposobów na samodzielne pozycjonowanie.
Zdj. główne: Campaign Creators/unsplash.com