O slangu grafików. Jak zrozumieć kolegę z biurka obok?

Kącik designera
O slangu grafików. Jak zrozumieć kolegę z biurka obok?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

W grafice komputerowej nie brakuje fachowej terminologii i żargonu. Odnosisz wrażenie, że niektórzy graficy mówią do siebie w swoim własnym języku i zastanawiasz się, jak ich zrozumieć? Zerknij do naszego słowniczka. Z pewnością wyjaśni Ci kilka niezrozumiałych określeń.

Bold – oznacza pogrubienie w tekście.

Blend – określa stopniowe przechodzenie kolorów w obrazie. To również nazwa narzędzia w programie graficznym, które umożliwia tworzenie kształtów przejściowych pomiędzy dwoma wyjściowymi obiektami.

Bleed – inaczej spad. Określa taki element kompozycji, który na stronie styka się z krawędzią kartki. Informuje grafików o tym, do którego miejsca mogą przybliżyć obiekt, aby po jego wydruku nie wyglądał na ucięty.

Brand book – nazywana też księgą znaku lub manual. To spis zasad, które dotyczą posługiwania się logo firmy i określają na przykład jego budowę, kolorystykę, typografię, wielkość pola ochronnego, dopuszczalne wersje czy niedopuszczalne modyfikacje.

Clipart – gotowy obrazek lub grafika, które wykorzystuje się w większym projekcie. Obecnie cliparty są coraz częściej zastępowane przez stocki.

CMYK – skrót od słów cyan, magenta, yellow, black. Zestaw czterech podstawowych barw drukarskich, określany procentowo.

DTP – z ang. desktop publishing, oznacza proces przygotowywania plików do druku, czyli jego składu, wspomagany przez programy komputerowe.

Font – z pewnością dobrze wiesz, co to jest font, ale używasz niepoprawnego określenia i mówisz „czcionka”. Ta nieszczęsna czcionka wynika z błędu w tłumaczeniu terminów i sprawia, że grafikom więdną uszy. Czym różnią się oba określenia? Według fachowej terminologii czcionka jest metalowym prostopadłościanem, który stosuje się w drukarstwie. Z kolei font to właśnie to, co zwykliśmy nazywać czcionką, czyli cyfrowy nośnik kroju pisma.

Gradient – płynne przejście pomiędzy kolorami.

Grafika wektorowa – typ grafiki komputerowej, która umożliwia skalowanie obrazu bez utraty jego jakości. Najczęściej używa się następujących formatów grafiki wektorowej: .ai, .svg i .cdr. Grafiki wektorowe są edytowalne.

Grafika rastrowa – grafika bazująca na siatce pokolorowanych pikseli (tzw. bitmapa), znana na przykład z fotografii cyfrowej. W grafice rastrowej najczęściej wykorzystuje się takie formaty plików, jak .psd, .jpg i .png.

Layout – projekt układu graficznego publikacji tradycyjnych i elektronicznych. Szablon pokazuje graficzne rozmieszczenie elementów każdej publikacji czy dokumentów. Patrząc na layout, dowiemy się, jaki font został zastosowany, jaką wybrano kolorystykę i jak rozmieszczono tekst oraz grafiki.

Logo – znak graficzny, stanowiący podstawowy element identyfikacji wizualnej marki. Może składać się z logotypu (literowego zapisu nazwy marki o charakterystycznych cechach), sygnetu (części graficznej zapadającej w pamięć) i tagline’u (dodatkowego sloganu określającego markę). Logo czasami jest ograniczone do dwóch pierwszych elementów lub do jednego z nich.

Pantone – system klasyfikacji kolorystycznej, który został stworzony przez firmę Pantone. Opisuje 1761 kolorów zmieszanych z 18 pigmentów. W systemie każdy kolor jest oznaczony numerem i posiada opis charakterystycznych cech. Pomaga precyzyjnie określić kolor.
Stock – serwis internetowy, który udostępnia zdjęcia na licencjach i umożliwia ich wykorzystanie, między innymi w celach marketingowych.

Zdj. główne: ptra/pixabay.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak wybrać odpowiednie systemy znakowania dla twojego przemysłowego przedsiębiorstwa?
Jak wybrać odpowiednie systemy znakowania dla twojego przemysłowego przedsiębiorstwa?
Odkryj kluczowe aspekty wyboru należytych systemów znakowania dla twojego przedsiębiorstwa przemysłowego. Dowiedz się, jak właściwie znakowanie może przyczynić się do poprawy efektywności i bezpieczeństwa w twoim zakładzie.
Ubezpieczenia domów i mieszkań – czy aby na pewno skomplikowane i kosztowne?
Ubezpieczenia domów i mieszkań – czy aby na pewno skomplikowane i kosztowne?
Pożar, powódź czy nawet samoistne zniszczenie się budynku może zrujnować finansowo praktycznie każdego, tym bardziej, że czasami koszt naprawy nieruchomości może przewyższyć cenę postawienia jej na nowo.
Dlaczego nagłówek to klucz do sukcesu? Prezentujemy najlepsze przykłady
Dlaczego nagłówek to klucz do sukcesu? Prezentujemy najlepsze przykłady
Chcesz, aby Twoja strona odniosła sukces w sieci? Przeczytaj, dlaczego odpowiedni nagłówek jest kluczem do sukcesu i w jaki sposób możesz go stworzyć.
Ostatnie wpisy