Jak kulturalnie pokazać klientowi, że nie ma racji?

Jak kulturalnie pokazać klientowi, że nie ma racji?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Aby utrzymać komfortowe warunki pracy, copywriter musi umieć odpowiednio współdziałać i komunikować się z klientami. Ważne jest przestrzeganie zasad komunikacji biznesowej i umiejętne odmawianie niekorzystnej lub zbyt nerwowej współpracy. 

Aby osiągnąć sukces w copywritingu, nie wystarczy mieć konkretnej wiedzy i umiejętności – trzeba znaleźć określone podejście do klientów, minimalizując ryzyko sytuacji konfliktowych i rozbieżności. Szczególnie gdy klient upiera się przy swoich poprawkach, które niekoniecznie będą dla niego dobre. Jak więc mu to wytłumaczyć?

Bądź uprzejmy i kompetentny

W każdej sytuacji z klientami profesjonalista zachowuje się kulturalnie i z godnością, nie zniża się do obelg, poufałości i chamstwa. Nawet jeśli klient jest nieuprzejmy, Ty musisz zachować spokój i powściągliwość. Tylko w ten sposób będziesz w stanie wytłumaczyć swój punkt widzenia i uargumentować swoje racje. W takich sytuacjach nie ma miejsca na emocje – powinny przemawiać przez Ciebie tylko Twoje kompetencje.

Nigdy też nie krytykuj klienta – przedmiotem waszej dyskusji są tylko proponowane zmiany lub szczegóły dotyczące zamówienia, a nie charakter czy wiedza zamawiającego.

Mówi prostymi słowami i używaj przykładów

Wyjaśniając klientowi zawiłości działania SEO, pamiętaj, że nie jest on specjalistą w tym temacie. Dlatego staraj się tłumaczyć wszystko na przykładach i słowami, które Twój rozmówca zrozumie. Niewłaściwie poprawki, które proponuje, mogą po prostu wynikać z niewiedzy i jeśli poświęcisz czas na wyjaśnienie mu tego, być może unikniecie podobnych problemów w przyszłości.

Tak samo powinieneś postępować, gdy klient upiera się przy błędach językowych i składniowych. Postaraj się zrozumieć, dlaczego zależy mu właśnie na takiej wersji i spróbuj zaproponować alternatywę zgodną z zasadami językowymi.

Powołaj się na swoje doświadczenie

Uświadom klientowi, że jesteś profesjonalistą, podobnie jak on w swojej dziedzinie. Zlecając Ci teksty, zatrudnił kompetentnego eksperta, któremu powinien bardziej zaufać. Uargumentuj to swoim doświadczeniem, pokaż innych zadowolonych klientów i wyniki, jakie osiągnąłeś. Być może w swojej karierze spotkałeś się już z podobnym problemem? Opowiedz klientowi, jak wtedy zostało to rozwiązane i dlaczego w jego przypadku również to zadziała.

Pamiętaj też, by mówić do zamawiającego językiem korzyści. Przedstaw mu jasno, co straci, upierając się przy swojej wersji i co zyska, decydując się na Twoje rozwiązanie. Dzięki temu będzie mógł szybciej ocenić skalę swojego błędu oraz wszystkie „za i przeciw”, co pomoże mu podjąć właściwą decyzję.

Znajdźcie złoty środek dla realizacji zamówienia

Pamiętaj, by w żadnym wypadku nie wywyższać się swoją wiedzą i nie traktować klienta protekcjonalnie. Zamiast tego daj mu odczuć, że interesuje Cię jego punkt widzenia i zawsze szukaj złotego środka, gdzie Ty i on będziecie zadowoleni z realizacji zamówienia.

Postaw się na miejscu swojego klienta – ma on pewne oczekiwania i wyobrażenia na temat treści na swoim blogu czy profilu. Gdy próbujesz mu zbyt wiele narzucać, dochodzi do konfliktów. Dlatego tam, gdzie to możliwe, pozostaw przestrzeń na pomysły klienta i nie bierz do siebie każdej poprawki. Natomiast tam, gdzie Twoja profesjonalna wiedza odgrywa kluczową rolę, wprowadzaj klienta i edukuj go, ale ogranicz wszelką ingerencję.

Zdj. główne: Christina @ wocintechchat.com/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Bardzo zły copywriting. Jakie teksty nigdy nie powinny powstać?
Bardzo zły copywriting. Jakie teksty nigdy nie powinny powstać?
Na czym polega zły copywriting? Nie ma na niego jednej recepty, jednak – ku przestrodze – prezentujemy kilka przykładów.
Sprawdź te punkty, zanim oddasz tekst klientowi
Sprawdź te punkty, zanim oddasz tekst klientowi
Napisałeś tekst, załączyłeś go do maila i jesteś gotów do wysłania? Najpierw sprawdź te pięć punktów, aby uniknąć wpadki!
Naming, czyli nietypowe wyzwanie copywritingu
Naming, czyli nietypowe wyzwanie copywritingu
Jak wymyślać słowa? I czy są na to jakieś sposoby? Oto nasz krótki artykuł.
Ostatnie wpisy