Chcesz uniknąć ściany tekstu? Odpowiednio go sformatuj!

Jak pisać
Chcesz uniknąć ściany tekstu? Odpowiednio go sformatuj!
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Copywriting i tworzenie różnego rodzaju treści staje się coraz popularniejszym sposobem na zarabianie. Lekkie pióro i znajomość nawet najbardziej zawiłych zasad polskiej gramatyki jednak nie zawsze wystarczą, by zachęcić innych do czytania naszych artykułów. Jednym z błędów popełnianych przez copywriterów jest tworzenie tzw. ścian tekstu. Jak tego uniknąć?

Jesteśmy wzrokowcami. Naszą uwagę zawsze przyciąga to, co prezentuje się estetycznie i atrakcyjnie. Podobnie rzecz ma się z tekstami. Choć mogłoby się wydawać, że nie ma to większego znaczenia, nie da się ukryć, że opracowany w przemyślany sposób artykuł czyta się przyjemniej. Wielkie ściany tekstu męczą. W zetknięciu z nimi czytelnik może mieć wrażenie, że musi się przedzierać przez słowa, nawet jeśli opisują one najbardziej fascynujące zjawiska na świecie. Podpowiadamy, na co zwracać uwagę i jak formatować tekst, aby był on przyjemniejszy dla oka.

Nagłówek

Nagłówek (w dokumentach Google powinien być oznaczony tagiem H1) musi przyciągać uwagę i zachęcać do czytania. Powinien także się wyróżniać graficznie, więc pamiętajmy, aby był powiększony i wyboldowany. W tytułach warto również umieszczać frazy kluczowe, które są często wyszukiwane przez internetowych użytkowników.

Wstęp, czyli wyróżniony lead

Udało Ci się przyciągnąć odbiorcę tytułem swojego tekstu? Świetnie. To jednak za mało. Decyzja o tym, czy ów czytelnik zechce przeczytać cały artykuł, często jest uzależniona od kilku pierwszych zdań. Wstęp, czyli lead, powinien być atrakcyjny – niech zwięźle wprowadza w tematykę tekstu i zachęca do zapoznania się z całą treścią. Ważne jest także, aby lead, podobnie jak nagłówek, został wyróżniony. Wystarczy wyboldowanie.

Akapity i śródtytuły

Początek mamy za sobą. Teraz możemy skupić się na głównej treści. Najprostszym sposobem na uniknięcie ściany tekstu jest podzielenie go na mniejsze bloki, czyli akapity. Mniejsze partie sprawiają, że treść – bez względu na to, jakiego tematu dotyczy – wygląda przejrzyście i schludnie. Dbajmy o logikę akapitów i starajmy się, aby każdy z nich stanowił kompletną sekcję informacji. Pamiętajmy, że akapity nie powinny być za długie – bloki tekstu dobrze wyglądają, gdy nie mają więcej niż około 600 znaków ze spacjami.

Czytelnicy docenią także śródtytuły, które doprecyzowują, jakich informacji można spodziewać się w kolejnych partiach tekstu. Błyskotliwe nagłówki oznaczone tagami niższego rzędu (H2, H3) sprawią, że tekst będzie wyglądał bardziej profesjonalnie i zachęcająco.

kaboompics/pixabay.com

Wysokiej jakości zdjęcia/grafiki/screeny

Graficzne elementy uatrakcyjnią każdy tekst. Mogą być zwykłą ilustracją pełniącą funkcję wizualnego przerywnika albo wręcz przeciwnie – mogą stanowić integralną część tekstu, która pozwala zrozumieć omawiany temat. Jeśli chcemy umieszczać w tekstach grafiki i zdjęcia, pamiętajmy, aby:

  • miały dobrą jakość i lekki format, który nie spowolni ładowania strony,
  • budziły jasne skojarzenia,
  • były powiązane tematycznie z treścią,
  • prezentowały się atrakcyjnie.

Listy punktowe lub numerowe

Wszyscy lubią listy, bo pomagają wyeksponować najważniejsze informacje i pozwalają podążać za tokiem myślenia autora. Dlatego podczas pisania stosujmy wypunktowania i wyliczenia tam, gdzie to możliwe. Tekst wizualnie będzie wyglądał na bardziej przystępny.

Zdj. główne: StockSnap/pixabay.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Rady dla początkujących copywriterów. Jakich zasad musisz się trzymać?
Rady dla początkujących copywriterów. Jakich zasad musisz się trzymać?
Copywriting od kuchni. Poznaj techniczne tajniki fachu!
Jak wybrać idealne studio do wynajęcia na sesję zdjęciową?
Jak wybrać idealne studio do wynajęcia na sesję zdjęciową?
Przeczytaj nasz poradnik o tym, jak wybrać idealne studio do wynajęcia na sesję zdjęciową, gdzie poruszymy najważniejsze czynniki, które warto brać pod uwagę, aby zrobić świadomy wybór.
Jakie oznaczenia BHP muszą zostać zamieszczone w biurze?
Jakie oznaczenia BHP muszą zostać zamieszczone w biurze?
Zastanawiasz się, jakie oznaczenia powinny znaleźć się w Twoim biurze? Przychodzimy z pomocą! Dowiedz się, jakie znaki BHP koniecznie należy umieścić w przestrzeni biurowej.
Ostatnie wpisy