Umowa z fotografem. O czym należy pamiętać?

Umowa z fotografem. O czym należy pamiętać?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Promowanie produktu, pokazanie zespołu – to tylko nieliczne momenty kiedy potrzeba dobrych zdjęć w pracy marketera, czy copywritera. Zadanie to często zlecane jest zewnętrznemu fotografowi, z którym zawiera się umowę. Jakie punkty powinny się w niej znajdować, aby współpraca przebiegła sprawnie?

Wizerunek

Jeśli na zdjęciach znajdują się jakieś osoby należy pamiętać o kwestii wykorzystania wizerunku. Dla przykładu – zlecamy fotografowi wykonanie zdjęć podczas firmowego eventu. Pamiętajmy tutaj o dostarczeniu mu listy z osobami, które wyraziły zgodę na wykonanie zdjęć, a następnie wykorzystanie ich wizerunku, np. w social mediach firmy, czy w materiale video. Jeśli mowa o zdjęciach produktowych i potrzeba do nich modela to tutaj sytuacja wygląda identycznie. Również potrzebna jest zgoda o wykorzystaniu wizerunku. W umowie z fotografem należy umieścić paragraf, który zawiera jego oświadczenie, że zadbał o zgody i w przypadku jakiś niezgodności, to on ponosi odpowiedzialność. W przeciwnym razie osoby roszczeniowe, które zgłoszą się, że ich wizerunek został wykorzystany bez ich zgody będą się zgłaszać do nas.

Eksploatacja

Pola eksploatacji zdjęć to kolejny ważny aspekt, o którym nie można zapominać podczas zawierania umowy z fotografem. Należy jasno i klarownie wskazać miejsca, płaszczyzny, w których będziemy mogli wykorzystywać zdjęcia wykonane przez fotografa dla nas. Jest różnica czy zdjęcia pojawi się na bilbordach, w social mediach, na ulotce reklamowej lub w magazynie. Jako kupujący zdjęcia jesteśmy zobowiązani do precyzyjnego wyliczenia i dokładnego zaznaczenia gdzie zdjęcia zostaną wykorzystane.

Rozliczenie

Czyli w skrócie – kiedy następuje wypłata wynagrodzenia, ile fotograf ma czasu na wykonanie projektu oraz jak postąpić w przypadku ewentualnych prac dodatkowych. Jeśli fotograf wystawia fakturę, to sprawa wygląda dość prosto – tutaj obowiązuje termin płatności, który się na niej znajduje. A co w przypadku wewnętrznych procedur obowiązujących w firmie, np. związanych z nazewnictwem faktur, polityką płatności? Poinformujmy o tym fotografa. Powinien on o tym wiedzieć. Najprawdopodobniej nie będzie żadnych problemów z akceptacją ich.

Prawa

Jeśli chodzi o podzielenie się prawami autorskimi – są dwa rozwiązania. W zależności od tego czy ujawnia się współpracę z fotografem, czy też nie. Według prawa autorskich musimy zawsze pamiętać o podpisywaniu autora zdjęcia. Ten aspekt należy zawrzeć w umowie, żeby podczas współpracy nie wyniknęły żadne sprzeczności. Kolejny temat to prawa autorskie majątkowe. Tutaj należy ustalić z fotografem czy wykonane zdjęcia należą jedynie do nas i czy zaznaczamy w mediach, że zdjęcia są naszego autorstwa – tego należy dopilnować podczas konstruowania umowy. Jeśli decydujemy się na uniemożliwienie fotografowi dzielenie się zdjęciami wykonanymi dla nas, na pewno będzie się to wiązać z wyższym wynagrodzeniem dla niego.

A co ze sposobem przekazania zdjęć lub poprawką ich?

To także bardzo istotne i warto zawrzeć jako dodatkowy punkt w umowie. Istotne jest również, aby widniał w niej zapis ile zdjęć oczekujemy w ramach współpracy oraz podkreślenie dodatkowych wymagań, np. jeśli zdjęcia maja być wykonane czarno-białe lub odpowiednio wykadrowane.

Umowa z fotografem ułatwi nam współpracę i pozwoli zapobiec ewentualnym późniejszym problemom. Precyzyjne określenie co należy do zadań fotografa w ramach projektu to podstawa sprawnie przebiegającej współpracy.

źródło zdjęcia głównego: pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Na jakiej odzieży umieścić firmowe logo?
Na jakiej odzieży umieścić firmowe logo?
Haft lub logo umieszczone na odzieży roboczej jest istotnym elementem identyfikacji wizualnej marki. Przeczytaj, na jakich ubraniach możesz umieścić firmowy znak, aby wyróżnić pracowników przedsiębiorstwa.
Na czym polega marketing on-site?
Na czym polega marketing on-site?
Co zrobić, aby zwiększyć zainteresowanie Twoim produktem? Wypróbuj on-site marketing!
Poradnik copywritera: jak dobrze wycenić swoją pracę?
Poradnik copywritera: jak dobrze wycenić swoją pracę?
Napisałeś artykuł, ale nie wiesz, jak go wycenić? Oto kilka praktycznych wskazówek, które rozwiążą ten problem.
Ostatnie wpisy