Poradnik copywritera: jak zabezpieczyć się przed nierzetelnym klientem?

Poradnik copywritera: jak zabezpieczyć się przed nierzetelnym klientem?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Praca copywritera freelancera ma bardzo dużo zalet. Można pracować, kiedy się chce i skąd się chce. Jednak oprócz tych wszystkich plusów, ten rodzaj pracy ma również ogromny minus – nierzetelni klienci. W jaki sposób można się przed nimi zabezpieczyć?

W jaki sposób można zabezpieczyć się przed nieuczciwym klientem?

Umowa

Umowa jest najłatwiejszym sposobem zabezpieczenia się przed nieuczciwym klientem. Nie jest ważne, czy jest to umowa o dzieło, czy umowa zlecenie. Powinny znaleźć się w niej: termin wykonania, ilość tekstów, wynagrodzenie, termin wypłaty wynagrodzenia i ewentualne kary za brak wynagrodzenia w terminie. Warto wiedzieć, że korespondencja mailowa zawierająca wszystkie szczegóły zlecenia jest również formą umowy, która może posłużyć do odzyskania należności.

Zaliczka

Inną formą zabezpieczenia jest zaliczka. Ten rodzaj ochrony stosuje się m.in. przy jednorazowej współpracy na większą liczbę tekstów. W zależności od wartości zlecenia zaliczka może wynieść 30% lub 50% wartości umowy. Jeśli klient nie chce zgodzić się na zaliczkę, to nie warto rozpoczynać współpracy z taką osobą.

Tekst tylko do odczytu

Możesz wysłać klientowi tekst tylko do odczytu zabezpieczony przed możliwością kopiowania treści. Po zapłaceniu wysyłasz klientowi tekst w normalnym formacie.

Co powinno wzbudzić podejrzenia, że klient może być nierzetelny?

Bardzo często już w czasie czytania ogłoszenia można wywnioskować, czy klient jest uczciwy, czy nie. Zwłaszcza w mediach społecznościowych można znaleźć takich januszy biznesu. Jeśli zleceniodawca ma fałszywy profil lub nie ma na nim żadnego zdjęcia czy informacji o sobie, wzbudza to podejrzenia co do jego uczciwości.

Jeśli w ogłoszeniu widnieje informacja, że więcej można się dowiedzieć w prywatnej wiadomości, to można się spodziewać, że stawka jest niska. Dlatego warto rozważyć sens współpracy z taką osobą.

Warto zwrócić uwagę na cykliczność pojawiającego się ogłoszenia. Jeśli przez kilka miesięcy pojawia się ogłoszenie tego samego klienta o tej samej treści, można podejrzewać, że jest to janusz biznesu.

Co robić, gdy stałeś się ofiarą nieuczciwego klienta?

Jeśli klient nie chce zapłacić za wykonaną pracę, to możesz odzyskać pieniądze w sześciu prostych krokach – dają one 95% skuteczności. Pierwszy krok to upomnienie mailowe. Kolejny – upomnienie telefoniczne. W trzecim kroku jest ponowne upomnienie mailowe lub telefoniczne. W czwartym jest mailowe wezwanie do zapłaty. W piątym kroku jest wezwanie do zapłaty wysłane pocztą tradycyjną (jeśli posiadasz adres klienta). W ostatnim kroku jest przedsądowe wezwanie do zapłaty wysłane na maila. Jeśli mimo tego klient nie chce zapłacić, to możesz zgłosić się do mediatora, windykatora i sądu.

Zdj. główne: Mikelya Fournier/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Copywriting a content writing. Czy to to samo?
Copywriting a content writing. Czy to to samo?
Poznaj najważniejsze różnice między dwoma pojęciami, które prawie zawsze są mylone.
Tworzenie efektywnych treści reklamowych: sekrety zawodu copywritera
Tworzenie efektywnych treści reklamowych: sekrety zawodu copywritera
Odkryj skuteczne techniki tworzenia treści reklamowych, które przyciągną uwagę Twoich klientów i zwiększą konwersję. Dowiedz się, jak twórcy treści wykorzystują psychologię, strategię i kreatywność, aby pisać teksty, które naprawdę sprzedają.
Copywriter to nie poeta! Jak pisać prosto i sensownie?
Copywriter to nie poeta! Jak pisać prosto i sensownie?
Jak pisać, żeby nas zrozumieli? Oto garść wskazówek, które moga w tym pomóc!
Ostatnie wpisy