Co robić, żeby zarobić? Księgowe porady dla copywriterów

Co robić, żeby zarobić? Księgowe porady dla copywriterów
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Stawiając pierwsze kroki w zawodzie copywritera i myśląc o związaniu z tym zawodem przyszłości, prędzej czy później pojawia się pytanie o to, jak najlepiej rozliczać się z fiskusem za swoją pracę. Zakładać własną firmę czy może zatrudnić się na umowę zlecenie lub umowę o pracę? Podpowiadamy, jak zarobić w zawodzie copywritera.

Działalność czy umowa? O wadach i zaletach różnych form zatrudniania copywriterów

Copywriter to szczególny rodzaj profesji, opierający się na pracy z tekstem, w którym główną rolę najczęściej odgrywa ilość napisanych znaków. Treści mogą przyjmować najróżniejsze formy, od haseł reklamowych, przez opisy produktów w sklepach internetowych, artykuły blogowe, zajawki w social mediach, aż po komunikaty systemowe.

Zastanawiając się nad odpowiednim dla nas sposobem rozliczenia, w przypadku copywritingu, zasadniczo mamy dwie główne możliwości:

  • założenie własnej działalności gospodarczej;
  • świadczenie usług na podstawie zawieranych z pracodawcą umów o dzieło, zlecenie lub umowy o pracę.

Nieznajomość przepisów prawnych lub zwyczajnie brak obycia z różnymi formami zatrudnienia może przysporzyć wielu problemów, zwłaszcza osobom, które dopiero wchodzą na rynek pracy i dla których ryzyko popełnienia błędu w tej kluczowej sprawie może wiązać się z koniecznością ponoszenia dużych kosztów. Aby tego uniknąć, warto zawczasu zdobyć odpowiednią wiedzę w tym temacie.

Początki copywritera-freelancera w branży

Stawiając pierwsze kroki w zawodzie, dobrze jest skupić się na tym, co najważniejsze, czyli nad doskonaleniem swojego warsztatu, zdobywaniem wiedzy odnośnie dobrych praktyk tekściarskich i rozwijaniem swojej marki jako niezależnego copywritera. Z tego względu może nie być najlepszym pomysłem dokładanie sobie obowiązków wymagających od nas zgłębiania spraw związanych z rozliczeniami. Mimo że nie jest to zadanie wymagające wybitnych umiejętności z dziedziny matematyki, przydaje się znajomość prawa i możliwości, które przed nami stoją.

W zależności od tego, w jakim stopniu szacujemy nasze przychody oraz czy mamy inny tytuł do ubezpieczenia, powinniśmy rozważyć różne sposoby rozliczenia. Zastanawiając się, jaka droga byłaby dla nas najbardziej odpowiednia, rozsądną praktyką może okazać się konsultacja w biurze księgowym dotycząca konkretnych podatków i ZUSu.

1. Umowa o dzieło i umowa zlecenie

W przypadku gdy nasze roczne dochody z copywritingu są dużo niższe niż 85 528 zł, a także w przypadku większości osób nowych w branży, najlepszym rozwiązaniem jest zatrudnienie na umowę o dzieło lub umowę zlecenie. Obie opodatkowane są według zasad ogólnych, przy zastosowaniu stawki 17% lub 32%, od nadwyżki dochodu osiągniętego w ciągu roku ponad kwotę 85.528,00 zł, dlatego tak istotnym czynnikiem jest szacowany dochód.

Przychód z tytułu umowy o dzieło jest pomniejszany o zryczałtowane koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% przychodu. Co ważne, umowa o dzieło nie zobowiązuje nas do zapłaty składek ZUS. Przeciwnie wygląda to w kontekście umowy zlecenie, gdzie zobowiązani jesteśmy odprowadzać składki na ubezpieczenie społeczne.

2. Własna działalność gospodarcza

Osiągając roczne dochody, przekraczające 85 528 zł warto rozważyć i zapoznać się z zasadami otwarcia własnej działalności gospodarczej. W ramach tej domeny copywriter może rozliczać podatek dochodowy według zasad ogólnych lub z wykorzystaniem tzw. podatku liniowego. W pierwszym wypadku zasada jest taka sama jak w kontekście umów o dzieło i zlecenie; dochód jest opodatkowany odpowiednio na 17% lub 32% w zależności od dochodów rocznych.

Opodatkowanie z podatkiem liniowym dokonywane jest natomiast według stawki 19% niezależnie od wysokości dochodu osiągniętego w danym roku. Ważne jest także, że w obu przypadkach copywriter będzie mógł pomniejszyć swoje przychody o faktycznie poniesione koszty uzyskania przychodów.

Chcąc związać przyszłość z zawodem copywritera, dobrze jest zrobić przegląd opcji, które będą konkretnie dla nas najbardziej opłacalne. Jeśli traktujemy go jedynie jako dodatkową pracę, pozostanie przy umowach o dzieło i zlecenie wydaje się być optymalnym rozwiązaniem, jednak wiążąc z tą branżą poważne plany, warto zastanowić się nad własną firmą. Najlepiej jednak skorzystać w tej kwestii z rad doświadczonych specjalistów podatkowych.

Zdj. główne: Kelly Sikkema/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Formularz kontaktowy. Jak go zbudować i do czego się przyda?
Formularz kontaktowy. Jak go zbudować i do czego się przyda?
Chcesz umieścić formularz kontaktowy na stronie? Przeczytaj, jaki powinien być.
Jak wybrać idealne gadżety z logo dla promocji twojej firmy?
Jak wybrać idealne gadżety z logo dla promocji twojej firmy?
Rozważasz promocję firmy za pomocą gadżetów z logo? Dowiedz się, jakie są najlepsze możlwiości i na co zwracać uwagę przy wyborze idealnych upominków promocyjnych.
Emotikony w tekście. Czy to profesjonalne?
Emotikony w tekście. Czy to profesjonalne?
Część z nas nie potrafi już wyobrazić sobie komunikacji bez emotikonek – prostych, zabawnych, szybko przekazujących informacje. Czy to narzędzie znajdzie swoje zastosowanie w tekstach copywriterskich?
Ostatnie wpisy