Wezwij klienta do działania! Jak stworzyć skuteczne CTA?

Jak pisać
Wezwij klienta do działania! Jak stworzyć skuteczne CTA?
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Wszystkie działania przedsiębiorców w sieci, od reklam w mediach społecznościowych po optymalizację SEO, mają na celu zwiększenie konwersji. Ostatnim elementem, który do niej prowadzi, jest CTA.

Konwersja, czyli zmiana biernego użytkownika w aktywnego, to cel każdego przedsiębiorcy. W końcu to właśnie zaangażowanie odbiorców przekłada się na zyski firmy. Komunikaty typu CTA to silne narzędzie marketingowe, które może pomóc ten cel osiągnąć. Jeśli odpowiednio je zastosujesz i przygotujesz, zdołasz znacząco zwiększyć konwersję na swojej stronie i przekonać odbiorców do podjęcia działań, których od nich oczekujesz.

Czym jest CTA?

Wezwanie do działania (call to action) to elementy na stronach, w biuletynach i sieciach społecznościowych, które zachęcają odwiedzającego do podjęcia określonych działań. Są tworzone w postaci klikalnych tekstów, przycisków lub banerów i prowadzą do strony pobierania pliku, formularza rejestracji, zakupu produktu lub subskrypcji. Podstawowe wzory komunikatów CTA:

  • Akcja, np.: Zapisz się do newslettera, Wypełnij formularz, Przejdź do płatności.
  • Akcja + limit czasu, np.: Zamów w promocji, tylko dzisiaj.
  • Akcja + korzyść, np.: Uzyskaj rabat -25%, zapisując się do newslettera.
  • Akcja + korzyść + termin, np.: Tylko dzisiaj uzyskaj bezpłatny dostęp przez 30 dni.

CTA to element komunikacji, który potencjalnego nabywcę może zmienić w nabywcę faktycznego. Błąd wielu właścicieli firm polega na tym, że nie używają wystarczająco call to action na stronach z ofertą swoich produktów. Jest to kluczowy element zabezpieczenia sprzedaży, ale także silne narzędzie do oddziaływania na odbiorców i przekonania ich, by wykonywali pożądane przez nas akcje.

Skuteczne CTA – jak stworzyć?

Umieszczenie przycisku CTA w widocznym miejscu nie wystarczy. Kluczową kwestią jest zrozumienie odbiorców – wiadomość musi być przemyślana i sformułowana w sposób odpowiadający ich potrzebom. Dopuszczalne i przydatne jest stosowanie kilku formatów CTA jednocześnie na jednej stronie. Należy pamiętać jednak, że musi je dzielić odpowiednia odległość, by nie wyglądały zbyt natrętnie i nie odrzucały użytkownika.

Wskaż korzyści

Neutralne komunikaty są mniej skuteczne niż te, które mówią odbiorcy o korzyściach, które uzyska, wykonując konkretne działania. Zamiast zwykłego: „Zamów teraz”, napisz: „Zamów teraz i zyskaj rabat 20%”, a: „Zapisz się do newslettera” zamień na: „Zapisz się do newslettera, aby zawsze być na bieżąco”.

Wykorzystaj aspekt psychologiczny

Limit na działanie. Stwórz poczucie braku czasu, np.: Oferta limitowana, Kup Teraz, Zapisz się już dziś. Możesz też umieścić na stronie zegar odliczający czas pozostały na wykonanie działania. Poczucie terminu motywuje odbiorców do podjęcia akcji i ogranicza czas na podejmowanie decyzji, dzięki czemu jest mniejsze prawdopodobieństwo, że potencjalny klient ucieknie do konkurencji.

Komunikaty w pierwszej osobie. Zamiast drugiej osoby, zastosuj formę pierwszej: chcę, odbieram, kupuję, mój, dla mnie itd. Takie podejście może zwiększyć konwersję nawet dwukrotnie. Twoi odbiorcy chętniej klikną przycisk: „Chcę zdobyć mój plan treningowy”, niż: „Zdobądź swój plan treningowy”. Dlaczego? Badania pokazują, że wyrażenia w formie pierwszej osoby sprawiają, że odbiorca podświadomie zaczyna traktować produkt, ofertę, czy usługę jak swoje i klika przycisk w obawie przed ich utratą. Z psychologicznego punktu widzenia strach przed utratą jest większy, niż chęć zysku.

Wzbudzanie zainteresowania. Możesz grać na ciekawości użytkowników, zachęcając ich do poznania czegoś innego: „Uzyskaj więcej informacji”, „Więcej na ten temat”, „Zobacz, jak to działa”. Zaintryguj odbiorców, utrzymaj ich w napięciu, ale nie przesadź, by nie stracić ich uwagi.

Postaw na liczby i fakty

Wzmocnij działanie komunikatu CTA, umieszczając go w towarzystwie dodatkowych informacji o warunkach umowy, subskrypcji czy zakupu, opinii zadowolonych klientów lub liczby użytkowników, którzy skorzystali z oferty.

Forma i treść CTA

Przede wszystkim używaj prostych i łatwych do zrozumienia komunikatów, które wyraźnie mówią o tym, jaki efekt przyniesie naciśnięcie przycisku lub jakiej akcji oczekujesz od użytkownika. Komunikaty nie mogą być zbyt długie, a ich sens powinien być od razu jasny i nie pozostawiać użytkownikowi żadnych wątpliwości.

Możesz wyróżnić swój komunikat za pomocą:

  • elementów graficznych – użyj ramek, grafik, ikonek, gifów, które przyciągną uwagę odbiorcy i zachęcą go do działania;
  • kolorów – wybierz kolor, który będzie wyróżniał CTA, nie naruszając ogólnej koncepcji projektu witryny;
  • elementów interaktywnych – postaw na ciekawe efekty, na przykład przycisk może zmieniać kolor po kliknięciu, ramka wokół komunikatu może zmieniać kształt;
  • odpowiedniego rozmiaru.

Postaraj się także o oryginalność i unikalność swoich CTA. Na przykład zamiast powszechnego: „Zarejestruj się”, użyj: „Stań się częścią społeczności” lub: „Dołącz do grona zadowolonych użytkowników”.

Zdj. główne: Christin Hume/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Dlaczego musisz unikać duplikatów treści w content marketingu?
Dlaczego musisz unikać duplikatów treści w content marketingu?
Powielane treści to cichy zabójca twojej witryny. Dowiedz się więcej o duplikatach treści w content marketingu i dlaczego należy ich unikać.
Jak skuteczne strategie influencer marketingu mogą przekształcić twoją markę?
Jak skuteczne strategie influencer marketingu mogą przekształcić twoją markę?
Przekształć swoją markę dzięki skutecznym strategiom influencer marketingu. Poznaj skuteczne metody, techniki i tajniki, które pomogą Ci wykorzystać potencjał influencerów do maksimum.
Niezbędny sprzęt w pracy grafika. Co warto kupić?
Niezbędny sprzęt w pracy grafika. Co warto kupić?
Zajmujesz się grafiką 2D albo 3D i potrzebujesz sprzętu, który sobie poradzi z wymagającymi programami? Sprawdź, co warto kupić!
Ostatnie wpisy