Jak zacząć pracę z pisaniem tekstów? Poradnik początkującego copywritera

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

W dobie pandemii copywriting stał się bardzo atrakcyjnym zawodem, ze względu na to, że można go wykonywać w 100% zdalnie. Nie wszyscy wiedzą, że popularne „pisanie tekstów” to nie tylko artykuły, blogi czy teksty na stronę, lecz również hasła reklamowe, slogany, a nawet nazwy firm. Jak zacząć pracę z pisaniem tekstów? I czy każdy może zostać copywriterem?

Jak wygląda praca copywritera?

Praca copywritera to nie tylko popularne pisanie tekstów. Copywriterzy bardzo często odpowiedzialni są za całe kampanie reklamowe, a przynajmniej ich kierunek. Copywriter musi mieć nie tylko lekkie pióro, lecz równie dobrze znać formaty, które funkcjonują w świecie reklamy, czyli m.in.:

  • body copy,
  • tagline, 
  • slogan,
  • CTA (ang. call to action – wezwanie do działania).

Copywriter powinien znać podstawy psychologii sprzedaży i socjologii, ważnym elementem pracy jest też śledzenie trendów w marketingu.

Praca z pisaniem tekstów – od czego zacząć?

Copywriting polega na tworzeniu treści, które mają spełnić określone cele biznesowe zleceniodawcy. Tworzenie takiego tekstu powinno składać się z pięciu etapów:

1. Pomysłu na tekst

Żarówka
(fot. Robert Wiedemann, źródło: unsplash.com)

Szukając pomysłu na tekst, należy kierować się kilkoma zasadami:

  • pomysł na tekst musi nawiązywać do tematyki, która jest obecnie na stronie,
  • nowy artykuł powinien być wykorzystany w linkowaniu wewnętrznym strony,
  • jeśli koncepcja tekstu nie została użyta wcześniej przez konkurencję, przyniesie on szybsze rezultaty.

2. Słowa kluczowe

Do wybierania odpowiednich słów kluczowych warto używać pomocnych narzędzi. Naprawdę jest z czego wybierać, także w zakresie darmowych programów:

3. Planowanie struktury tekstu

Organizacja pracy i planowanie
(fot. William Iven, źródło: unsplash.com)

Zaplanowanie struktury tekstu jest pośrednim etapem między wyszukiwaniem słów kluczowych a pisaniem. Podczas planowania struktury tekstu należy określić liczbę i rodzaj nagłówków (od H2 do H6), aby kierować czytelnika od ogółu do szczegółu.

4. Tworzenie treści

Masz plan, możesz zatem zasiąść do pisania właściwego. Pierwszym niezbędnym etapem będzie research, czyli wyszukiwanie informacji w określonej tematyce. Aby tekst był użyteczny dla internauty, musi być merytoryczny. Niektóre branże, np. prawnicza lub medyczna, wymagają też podania bibliografii i wskazywania konkretnych źródeł.

Kolejnym krokiem jest przelanie merytorycznej wiedzy „na papier”. Warto trzymać się kilku podstawowych zasad:

  • Tekst musi być zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy – używanie zbyt trudnych słów spowoduje, że tekst stanie się trudny dla czytelnika, w efekcie czego prawdopodobnie zrezygnuje z dalszego czytania.
  • Nie należy pisać długich bloków tekstu – większość internautów czyta teksty na smartfonach. Długie bloki tekstu powodują, że czytelnik się zniechęca. Dobrą praktyką jest używanie w tekście urozmaiceń, które ułatwią przyswajanie treści, np. akapitów, wypunktowań, wyróżnień czy pogrubień.
  • Sprawdź tekst po napisaniu – błędy podczas pisania tekstów zdarzają się każdemu, dlatego tekst należy zawsze (najlepiej kilkukrotnie) sprawdzić przed wysłaniem go do klienta czy wrzuceniem na stronę. Idealnie, gdy możesz powrócić do stworzonego tekstu dzień później i spojrzeć na niego świeżym okiem. Dzięki temu można wyłapać jeszcze więcej błędów. Prawda jest jednak taka, że nie zawsze będziesz miał na to czas, zwłaszcza w przypadku zleceń „na wczoraj”.

5. Optymalizacja SEO

Optymalizacja SEO
(fot. Stephen Phillips, źródło: unsplash.com)

Zoptymalizowanie treści pod kątem SEO zwiększa widoczność tekstu w wyszukiwarce Google. Optymalizacja SEO polega na wykorzystaniu:

  • formatowania, którego głównym zadaniem jest wyodrębnienie najważniejszych treści, poprzez ich wypunktowanie i pogrubienie;
  • linkowania wewnętrznego, dzięki któremu internauta jest odsyłany do wcześniej napisanych artykułów, które także mogą go zainteresować.

Czy każdy może zostać copywriterem?

Wielu myśli, że wystarczy posiadać umiejętność pisania na klawiaturze, tymczasem nie każdy ma predyspozycje do tego, aby zostać copywriterem. Co przyda się na start? Musisz przede wszystkim:

  • posługiwać się poprawną polszczyzną,
  • pisać, koncentrując się na grupie docelowej,
  • mieć wiedzę zawodową,
  • być odpowiedzialnym (termin rzecz święta).

Idealnie jest, jeśli copywriter posiada lekkie pióro, jednak nie każdy musi być od razu drugim Mickiewiczem i wirtuozem słowa. Najważniejsza jest odpowiedzialność i poważne podejście do pracy.

Zdjęcie główne artykułu: fot. Markus Winkler, źródło: unsplash.com

Brygida König

Brygida König

Humanistka, która ciągle rozwija swoje umiejętności copywriterskie. Wolne chwile poświęca na czytanie książek o rozwoju osobistym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *