Formularz na stronie internetowej jest miejscem, które generuje najwięcej konwersji (niezależnie od branży). Każdy użytkownik internetu wypełnia różnego typu formularze na co dzień. Bardzo często można znaleźć formularze niedostosowane do użytkowników i niezachęcające do konwersji. Jak stworzyć odpowiedni formularz?
Aby formularz kontaktowy był skuteczny, to warto przeprowadzać dużo testów. Dzięki temu można zbadać jego skuteczność konwersji. Formularz kontaktowy powinien być zawsze dostosowany do branży i grupy odbiorców. Cechy dobrego formularza kontaktowego znajdziesz poniżej.
Prostota jest jedną z najważniejszych zasad w projektowaniu formularza. Warto wybierać proste formularze, które nie będą rozpraszały użytkownika dodatkowymi elementami.
Badanie serwisu HupSport potwierdziło, że skrócenie formularza o jedno pole, zwiększyło konwersję aż o 50%.
Warto wyświetlać informacje o błędzie zaraz nad polem, w którym wystąpił błąd. Dobrze jest również poinformować internautę, z czego ten błąd wynika. Dzięki temu użytkownik może szybciej go naprawić. Warto też umożliwić wpisanie liter w pole, w którym powinny znajdować się cyfry.
Etykiety określające treść, która ma zostać wpisana, warto umieszczać nad polem. Dzięki temu użytkownik będzie wiedział, co ma wpisać i nawet jeśli będzie chciał się upewnić, to nie musi kasować całego tekstu.
Jeśli w formularzu chcesz umieścić miejsce na numer telefonu, to informacja ta powinna być opcjonalna – coraz więcej internautów niechętnie podaje swój numer telefonu. Według badań przeprowadzonych przez serwis HubSport oznaczenie pola numeru telefonu jako opcji nieobowiązkowej spowodowało zmniejszenie się współczynnika odrzuceń z 39% na 4%.
Formularz powinien być maksymalnie użyteczny i spójny z resztą strony oraz odpowiadać na wymagania biznesowe firmy. Dlatego bardzo ważne są oczekiwania względem użytkowników przy zachowaniu konsekwencji i spójności witryny.
Gdy chcesz śledzić skuteczność swojego formularza, to warto wypróbować takie narzędzia jak Google Analytics i Senuto. Dzięki temu można zbadać zaangażowanie użytkownika na stronie – m.in. kliknięcia elementów i liczbę wyświetleń. Można też sprawdzić, ile czasu użytkownik spędza na stronie.
Podczas badania formularza warto wziąć pod uwagę dane z kilku narzędzi. Dzięki temu można zobaczyć, jakie treści na stronie wywołują najwięcej konwersji.
Zdj. główne: Christina @ wocintechchat.com/unsplash.com