Co może odpisać od podatku copywriter?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Freelancing wiąże się ze sporą wolnością w życiu zawodowym, stąd wiele osób decyduje się na tę formę działalności. Jedną z branż, która świetnie sprawdza się w przypadku samozatrudnienia, jest copywriting. Jeśli pracujesz jako copywriter i prowadzisz własną działalność gospodarczą, to na pewno zastanawiasz się, co możesz odpisać od podatku. Sprawdźmy.

Copywriter to osoba, która zawodowo zajmuje się tworzeniem różnego rodzaju treści, nie tylko artykułów specjalistycznych czy sponsorowanych, lecz także haseł reklamowych, tekstów na ulotkach i opakowaniach, komunikatów systemowych, zajawek, treści na strony internetowe i profile w mediach społecznościowych itd.

Wielu copywriterów jest zatrudnianych na podstawie umowy o dzieło lub umowy zlecenia. Tego rodzaju współpraca jednak nie zawsze jest korzystna dla zatrudnionego, stąd coraz więcej freelancerów decyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej, zazwyczaj jednoosobowej. Dzięki samozatrudnieniu mogą opłacać ubezpieczenie zdrowotne i składki społeczne, co zapewnia im między innymi prawo do darmowego korzystania z usług medycznych w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. Prowadzenie własnej działalności ma także sporą wadę, bo wiąże się z comiesięcznym odprowadzeniem zaliczki na podatek dochodowy. Jej wysokość może być uzależniona od przychodów w danym miesiącu. Jeżeli jednak chcieliby zaoszczędzić na własnej działalności, mogą odpisać co nieco od podatku.

Podatek dochodowy

Zacznijmy od dokładniejszego omówienia podatku dochodowego. Copywriter z własną działalnością musi przede wszystkim pamiętać, że podatek dochodowy wylicza się od przychodu, ale pomniejszonego o koszty jego uzyskania. Co to oznacza? Zanim copywriter (jak każdy inny freelancer) obliczy odpowiednią stawkę podatku od swojego przychodu, najpierw powinien obniżyć sumę o koszty firmowe, do których można zaliczyć sprzęt do pracy (komputer, laptop itd.), materiały (na przykład tusz do drukarek i papier), wydatki na media (prąd czy internet). W poczet kosztów może więc zaliczyć wszystkie wydatki i zakupy, które są niezbędne w przypadku prowadzenia działalności. Oczywiście w zależności od charakteru branży czy formy działalności te wydatki, zakupy i koszty mogą się różnić.

Od podatku dochodowego można także odliczyć amortyzację. Copywriter nie musi co miesiąc kupować nowego sprzętu, który wykorzysta w codziennym prowadzeniu działalności, ale może swój prywatny majątek uznać za środek trwały i amortyzować go, dzięki czemu co miesiąc będzie płacił niższy podatek.

Jakie ulgi copywriter może odpisać od podatku?

W trakcie wypełniania deklaracji podatkowych PIT można nie tylko odliczyć od podatku niektóre wydatki, lecz także skorzystać z ulg. Freelancerzy powinni zwrócić szczególną uwagę na możliwość obniżenia podstawy wymiaru podatku i skorzystania z poniższych ulg:

  • ulga na zapłacone w danym roku składki ZUS, jeśli korzysta się z dobrowolnego ubezpieczenia w ZUS;
  • ulga na składki na dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne w NFZ zapłacone w danym roku;
  • ulga na wpłaty na Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego;
  • ulga internetowa przyznawana z tytułu korzystania z sieci internetowej;
  • ulga na darowizny charytatywne i na organizacje pożytku publicznego.

Zdj. główne: David Schwarzenberg/pixabay.com

Agata Dobosz

Agata Dobosz

Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego i Instytutu Sztuki PAN. Redaktorka i copywriterka na swoim, więc mnóstwo czasu spędza w domu, ale dzięki temu wie, jak urządzić przestrzeń wokół siebie, by było przytulnie i komfortowo. Jeśli nie pisze, nie redaguje i nie czyta, to biega po Wrocławiu lub piecze ciasta w hurtowych ilościach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *