Co jest skutecznym pozycjonowaniem lokalnym?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Współczesny świat handlu i usług wygląda zupełnie inaczej niż jeszcze do niedawna. Kilka lat temu przeważały standardowe sklepy stacjonarne oraz punkty usługowe, teraz jednak coraz więcej przedsiębiorców przenosi się do sieci. E-handel największą popularność zyskał wśród właścicieli firm, w których można dochody generować zdalnie, tj. realizując usługi lub sprzedaż na odległość. Nie zawsze jest to jednak możliwe.

Takie firmy jak gabinety kosmetyczne, salony tatuażu, sklepy spożywcze czy inne miejsca tego typu w dalszym ciągu wymagają bezpośredniej wizyty klienta. Jednak i w takim przypadku da się wykorzystać sieć, lecz nie do oferowania usług lub towarów, a do reklamy. 

Pozycjonowanie – czy to się opłaca?

Skutecznym pozycjonowaniem nazywamy proces polegający na zmodyfikowaniu kodu źródłowego witryny w taki sposób, aby cała strona była w pełni przyjazna dla robotów wyszukiwarek. Dzięki temu może zostać zindeksowana i generować odpowiednio wysokie zyski. Proces ten jest trudny, dlatego realizują go wyłącznie firmy z odpowiednio długim stażem na rynku. Są to agencje SEO, które proces SEO – Search Engine Optimization – traktują jako podstawę działalności. Na czym w ogóle polega ten proces?

Internauci wykorzystują Google do przeszukiwania sieci, gdyż w zasobach giganta z Mountain View znajduje się kilkaset milionów witryn różnego typu. Można dzięki temu znaleźć interesującą stronę poprzez wpisanie w pole wyszukiwania odpowiedniej frazy, takiej jak np. „odzież ochronna robocza”. W wynikach wyszukiwania (listingu SERP – Search Engine Results Page) wyświetlą się strony, które w założeniu mają spełnić wymagania internauty. To jednak dotyczy wyłącznie firm, które dysponują własną stroną internetową. Inaczej jest w przypadku pozycjonowania lokalnego.

Pozycjonowania ogólnokrajowe czy lokalne?

Pozycjonowanie ogólnokrajowe jest przeznaczone dla firm, które sprzedają swój towar bądź usługi na cały kraj. Jest idealnym wyborem dla przedsiębiorców działających wysyłkowo lub realizujących usługi zdalnie. Pozycjonowanie lokalne działa na zupełnie innej zasadzie. Jeśli właściciel firmy ma stronę internetową, wówczas należy frazy kluczowe połączyć z regionem, miastem lub nazwą mniejszej miejscowości, np. „pozycjonowanie na Szczecin” bądź „pozycjonowanie na Toruń”. Co jednak w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie ma własnej witryny? W takim przypadku pozycjonowanie obejmuje przede wszystkim założenie wizytówek i profili firmowych na wszystkich najważniejszych portalach zrzeszających przedsiębiorców. W efekcie punkt stacjonarny Twojego przedsiębiorstwa znajdzie się np. w Mapach Google. To znaczne ułatwienie dla internautów, którzy szukają konkretnego punktu w swoim mieście, świadczącego np. usługi kosmetyczne.

Czym się kierować podczas wyboru odpowiedniej firmy?

Proces pozycjonowania należy bezwzględnie rozpocząć od znalezienia odpowiedniej firmy, która zajmie się jego realizacją. Rynek oferuje dwa standardowe rozwiązania – agencje SEO oraz freelancerów.

Freelancerzy to pojedyncze osoby bądź niewielkie grupki znajomych, którzy działania SEO traktują jako uzupełnienie swojej pracy. Zazwyczaj swoje poboczne zadania realizują po godzinach. Agencje SEO z kolei to duże firmy, które zatrudniają specjalistów na każdym stanowisku. Wszyscy pracownicy mają do wykonania wąski zakres obowiązków, dlatego zapewniają najwyższą możliwą jakość realizacji.

Jest jeszcze jeden sposób realizacji pozycjonowania – działania samodzielne. Niestety nie jest to dobry wybór z wielu powodów. Proces ten wymaga ogromnej wiedzy i wieloletniego doświadczenia w branży. Wszelkie błędy mogą być bardzo kosztowne w skutkach. Najmniejszym, wbrew pozorom, jest zmniejszenie efektywności pozycjonowania, podczas gdy największym usunięcie całej witryny z wyszukiwarki Google.

Jaka jest cena pozycjonowania lokalnego?

Proces pozycjonowania jest bardzo skomplikowany, lecz mimo wszystko nie należy do przesadnie kosztownych. Podstawowym parametrem wpływającym na cenę pozycjonowania jest poziom skomplikowania danej witryny oraz ilość pracy niezbędnej do przeprowadzenia. Duże witryny, na które składa się np. kilkadziesiąt tysięcy produktów, są znacznie droższe w pozycjonowaniu niż niewielkie strony firmowe.

Znaczenie w kwestii ceny mają także oczekiwania przedsiębiorcy. Osiągnięcie najwyższej pozycji w Google pod bardzo popularną frazę kluczową może oznaczać wielokrotnie większe nakłady finansowe, niż osiągnięcie jakiejkolwiek pozycji na pierwszej podstronie. Pozycjonowanie lokalne jest znacznie tańsze, gdyż obejmuje przede wszystkim założenie wizytówek i uzupełnienie danych w profilach firmowych.

Tak czy inaczej, zachęcamy do przeprowadzenia pozycjonowania. Proces ten mimo niemałych trudności daje wiele pozytywnych efektów, które warto wykorzystać w swojej firmie działającej zarówno na cały kraj, jak i stacjonarnie.

Zdjęcie autorstwa ThisIsEngineering z Pexels.

Komentarze

Avatar
Andrzej

Czy warto? Jak najbardziej. Czy jest kosztowne? Zależy od potrzeb Twojego biznesu, jednak wstępnie nigdy nie kosztuje majątku. Czy pozycjonowanie działa? Zdecydowanie tak! Sam wykorzystuje dla lokalnego biznesu, prowadząc niewielką firmę remontową w Łodzi i nie mam nic do zarzucenia tym usługom.

Avatar
Krystian

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć, co jest skutecznym pozycjonowaniem lokalnym. Składa się na nie wiele czynności, których wykonanie przyniesie finalny rezultat. To tak jak, gdy wspomina się pozycjonowanie za granicą, pytając, w którym kraju najlepiej je realizować. To nie ma znaczenia, liczy się, w jakim stopniu znamy rynek, w którym chcemy zaistnieć oraz jakie podejmiemy ku temu kroki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *