Rady dla początkujących copywriterów. Jakich zasad musisz się trzymać?

Jak pisać
Rady dla początkujących copywriterów. Jakich zasad musisz się trzymać?
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Pisanie tekstów wymaga przestrzegania pewnych zasad. Liczy się nie tylko treść, ale również technika. Sprawdź, jak tworzyć użytkowe treści, aby były funkcjonalne.

Techniczne „know how” każdego copywritera, czyli podstawowe zasady konstruowania treści

Tworzenie pisanych treści to zajęcie nie dla wszystkich. Potrzebne jest lekkie pióro, pomysłowość, oczytanie i ciekawość świata. Nie może zabraknąć także cierpliwości i determinacji. Nie każdy temat, który przyjdzie nam opisać, przypadnie nam do gustu. Nawet dobry pisarz wie, że są dni, tygodnie i miesiące, kiedy pisanie przychodzi z większą trudnością.

Jak podkreśla Artur Jabłoński w swoim poradniku pt. „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting”, to forma jest ważniejsza od treści. Treść ma ogromne znaczenie, jednak sposób jej prezentacji i podanie, tworzą klucz do sukcesu. Idąc dalej za Jabłońskim – sprawdźmy ten mechanizm na sobie. Jakiego rodzaju treści przykuwają nasze oko, gdy błądzimy po Internecie? Najczęściej te atrakcyjne wizualnie. To wygląd tekstu, jego oprawa i edycja finalnie zdecydują o tym, czy czytelnik zostanie z nami, czy pójdzie dalej.

Edycja tekstów użytkowych, dlaczego jest ważna?

Przede wszystkim piszemy z myślą o czytelniku. Dlatego dobrze jest dzielić treść na akapity. Podzielony tekst łatwiej omiata się wzrokiem, wyłapując z niego kluczowe informacje. Tak robi większość użytkowników Internetu. Czytanie treści od deski do deski jest rzadkością. Nie mniej istotne jest zaznaczanie, wytłuszczanie słów i fraz kluczowych.

Pisząc tekst dla zleceniodawcy, musimy mieć także świadomość, że będzie on podlegał dalszej edycji. Przygotujmy go więc tak, aby kolejne osoby mogły łatwo i szybko pracować z przygotowanym przez nas materiałem. Poza ogólną estetyką, czytelnym układem i jasnym przekazem powinniśmy zwrócić uwagę na kilka technicznych szczegółów.

Używanie twardej spacji

Twarda spacja, to jedno z pojęć, które powinniśmy pamiętać z lekcji informatyki w szkole. Dla przypomnienia: twardą spację uzyskujemy przez jednoczesne użycie klawiszy [Crtl] + [Shift] + [spacja]. W efekcie otrzymamy spację, która wizualnie jest przerwą łączącą dwa wyrazy. Technicznie sprawi jednak, że wyrazy te będą ze sobą sklejone np. podczas przenoszenia do kolejnej linijki.

Twardej spacji używamy do:

  • połączenia spójnika (lub, ale, a, z) z następującym po nim wyrazie;
  • połączenia cyfry z określeniem miary np. 100 kg;
  • połączenia imienia i nazwiska;
  • niezostawienia słowa krótszego niż 4 znakowe na końcu linijki.

Używanie spacji

Ze standardowej spacji korzystamy, pisząc zwykłą treść. Nie wymaga to specjalnej refleksji. Na uwagę zasługuje natomiast stosowanie spacji w okolicach znaków interpunkcyjnych. Nie stosujemy spacji przed znakami: kropka, przecinek, dwukropek, średnik. To dopiero po nich musi pojawić się spacja.

Poziome kreski o różnych długościach: myślnik, łącznik i dywiz

Nie wszyscy mają świadomość, że poziome kreski w tekstach mają różną długość, a przez to służą do innych celów.

Myślnik to najdłuższa z poziomych kresek. W Wordzie pojawi się po użyciu kombinacji klawiszy Ctrl+Alt+minus z klawiatury numerycznej. Myślnik z każdej strony otoczony jest spacjami. Jedną przed i jedną po. Znak ten wykorzystujemy jako półpauzę, do zapisu dialogów, wyodrębniając wtrącenie, oddzielając wyrazy o przeciwnym znaczeniu.

Półpauza pojawi się na monitorze po wciśnięciu Ctrl+minus z klawiatury numerycznej. Jest to kreska o średniej długości, którą wykorzystuje się do zapisów przedziałów liczbowych. W szczególności przy zapisie przedziałów czasowych oraz dat wyrażonych w latach.

Łącznik inaczej zwany dywizem, to najkrótsza z dostępnych kresek. Znajdziemy ją bezpośrednio na klawiaturze. Łącznik nie jest oddzielony spacją od sąsiadujących wyrazów. Znak ten przyda się do przenoszenia wyrazów, oddzielania członów wyrazów np. nazwisk, w zapisie numerów i oznaczeń o specyficznym charakterze np. kod pocztowy.

Ogólna estetyka tekstu

Przygotowując treść dla klienta, warto postawić na prostą czcionkę. W dobrym tonie jest także zachowanie powściągliwości w ilości czcionek w jednym tekście. Przyjmuje się, że w jednym tekście użyć można do 3 różnych czcionek.

Przygotowując formalną treść, której adresatem jest np. firma, unikamy udziwnień. W grę nie wchodzą wymyślne czcionki, kolory, wyróżniki oraz treść pisana wielkimi literami. Na jednej stronie powinno znajdować się ok. 2000 znaków. Akapity powinny zamykać się w obrębie tej samej strony. Optymalnym rozmiarem czcionki jest 12 – sprawia, że tekst jest przejrzysty i czytelny. Warto pamiętać także o interlinii. Standardowa to 1,15 jednak możemy użyć również nieco szerszej – 1,5.

Na odbiór tekstu ma wpływ także justowanie. Jest to zabieg, który sprawia, że tekst zostaje estetycznie rozciągnięty od lewej do prawej strony kartki. Justowanie wnosi walor wyłącznie estetyczny, ale dzięki jego zastosowaniu tekst wygląda profesjonalnie.

Zdj. główne: Mikhail Pavstyuk/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Błąd 404? Wykorzystaj to w marketingu!
Błąd 404? Wykorzystaj to w marketingu!
Błędy HTTP zdarzają się na każdej witrynie. Sztuką jest przekształcić ich irytującą treść w zabawne i pełne polotu narzędzie marketingowe. Przy odrobinie inwencji to możliwe – podpowiadamy jak!
Na jakiej odzieży umieścić firmowe logo?
Na jakiej odzieży umieścić firmowe logo?
Haft lub logo umieszczone na odzieży roboczej jest istotnym elementem identyfikacji wizualnej marki. Przeczytaj, na jakich ubraniach możesz umieścić firmowy znak, aby wyróżnić pracowników przedsiębiorstwa.
Najlepsze sposoby na darmowy zasięg. Pozycjonowanie organiczne
Najlepsze sposoby na darmowy zasięg. Pozycjonowanie organiczne
Na czym polega pozycjonowanie organiczne? Jakie są jego zalety? Sprawdzamy, dlaczego warto pozycjonować witryny internetowe.
Ostatnie wpisy