Co brać pod uwagę przy projektowaniu opakowania produktu?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Dobre opakowanie korzystnie wpływa na sprzedaż, zapada w pamięć i jednoznacznie kojarzy się z produktem. Podczas zakupów klient musi czuć, że zostało ono projektowane właśnie z myślą o nim, więc w pełni odpowiada ono jego potrzebom. Inaczej będzie prezentować się opakowanie produktu przeznaczonego głównie dla kobiet, inaczej to skierowane do mężczyzn, jeszcze inaczej takie, które ma przyciągnąć spojrzenie dziecka. Co jest szczególnie istotne na etapie projektowania i na co należy zwrócić uwagę przed oddaniem gotowego produktu? 

Na początku warto sobie zadać podstawowe pytania, które pomogą Ci skierować Twój projekt w odpowiednim kierunku:

  1. Do kogo skierowany jest produkt? Weź pod uwagę nie tylko płeć, ale także wiek, miejsce zamieszkania, status materialny grupy docelowej. 
  2. W jakim sklepie będzie sprzedawany? Mowa nie tylko o małych, prywatnych firmach w zestawieniu z dużymi sieciówkami, ale także znaczącą różnicę między sprzedażą stacjonarną internetową. 
  3. Jaki to produkt? Jeśli przedmiot jest łatwo tłukący się, konstrukcja pudełka będzie zdecydowanie różnić się od projektu pudełka przeznaczonego do ciężkiego produktu. 
  4. Czym charakteryzuje się marka? Czego innego będą oczekiwać firmy ekologiczne, a na co innego zwrócą uwagę producenci elektroniki. 

Zapisz odpowiedzi na każde z tych pytań, a pierwszy pomysł sam zacznie kiełkować w Twojej głowie. Jeśli jednak wciąż nie wiesz, jak się za to zabrać, dobrze zacząć od… 

Wybór fontu

Projektowanie opakowań zaczyna się już w momencie, kiedy w głowie pojawia się idea. Tylko co, jeśli mimo godzin spędzonych nad jednym produktem, nie masz absolutnie żadnego pomysłu? Zacznij od konkretów. Wybierz font, który najlepiej oddaje charakter sprzedawanego produktu. Bardziej ozdobne fonty sprawdzą się do kobiecych kosmetyków, a w szczególności perfum. Kolor czcionki nie powinien „gryźć się” z kolorem opakowania, jednak nie bój się nieoczywistych połączeń jak niebieski z żółtym czy pomarańczowy na tle fioletowego opakowania. 

Font liter
(fot. Alexander Andrews, źródło: unsplash.com)

Kolorystyka 

Jeśli już mowa o kolorach, warto zatrzymać się przy tej kwestii na dłuższy moment. Często to właśnie kolor opakowania, a nie nazwa produktu zapada konsumentowi w pamięci na dłużej. Wracając do sklepu, pasty do zębów w czarnym opakowaniu, nawet jeśli nie mamy pojęcia, kto jest jej producentem. Określone barwy wywołują w człowieku określone emocje, o czym musisz pamiętać i połączyć tę wiedzę z informacjami o produkcie. Np. jeśli projektujesz opakowanie dla marki proekologicznej, zostań przy harmonijnej zieleni albo surowym wyglądzie kartonowego pudełka. 

Opakowania kosmetyków
(fot. forest_strider / E+ / Getty Images)

Grafika

Ilustracje na opakowaniu są sposobem na opowiedzenie pewnej historii o produkcie. Tak jak w przypadku kolorystyki, grafika również łatwo kojarzy się konsumentom, dlatego musi przyciągać wzrok i zapadać w pamięć. Świetnym sposobem na naniesienie ilustracji na opakowanie są naklejki foliowe, ponieważ są one odporne na warunki atmosferyczne oraz (po zastosowaniu laminatu zabezpieczającego) uszkodzenia mechaniczne i promieniowanie UV. Dzięki temu nawet po dłuższym czasie będą zachwycać żywymi kolorami, co znacząco podnosi atrakcyjność opakowania. 

Ekologia 

Zielona polana
(fot. Alexander Cifuentes, źródło: unsplash.com)

Ze względu na rosnący trend zero waste i less waste na popularności zyskują ekologiczne rozwiązania także w kwestii opakowań. Przy zakupie klienci zwracają szczególną uwagę na to, z jakiego materiału zostało one wykonane oraz czy nadaje się ono do późniejszego recyklingu. To istotna kwestia nie tylko w przypadku marek proekologicznych, ale także produktów codziennego użytku. W końcu o planetę należy dbać każdego dnia. 

Zdjęcie główne artykułu: fot. Ilka & Franz / DigitalVision / Getty Images

Gabriela Matyszczak

Gabriela Matyszczak

Pisanie jest dla niej pasją, z którą wiąże swoją przyszłość. Zainteresowana psychologią reklamy i sprzedaży, z chęcią dowiaduje się nowych informacji z dziedziny marketingu. Spędza dużo czasu w social mediach, zafascynowana możliwościami, które otwiera przed nami Internet.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *