Dlaczego nagłówek to klucz do sukcesu? Prezentujemy najlepsze przykłady

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Specjaliści od marketingu w Internecie wiedzą, że odpowiedni nagłówek jest kluczem do sukcesu w pozycjonowaniu strony w wyszukiwarkach. Dlaczego nagłówek jest taki ważny?

Nagłówek, czyli odpowiednia wizualizacja tekstu

Odpowiednio dobrane nagłówki pomagają w czytelności tekstu i pozwalają podkreślić najważniejsze informacje. Mają odpowiednie oznaczenia, w zależności od ważności, od H1 do H6. Najważniejszy jest, oczywiście, nagłówek H1, używany jako tytuł. Pozostałe nagłówki to pod i śródtytuły, najbardziej popularnymi są H2 i H3.

Stosownie nagłówków pomaga w czytelności tekstu. Jest to bardzo pomocne zwłaszcza w sytuacji, gdy strona jest przeglądana na urządzeniu mobilnym. Internauta może wówczas szybko przescrollować tekst, wyłapując najbardziej istotne dla siebie elementy.

Odpowiednie nagłówki są istotne także z punktu widzenia SEO. Umieszczenie w nich dobrych słów kluczowych wpływa bezpośrednio na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.

Rola nagłówków w pozycjonowaniu

Statystyki strony internetowej
(fot. Austin Distel, źródło: unsplash.com)

Nagłówki pełnią bardzo ważną funkcję w pozycjonowaniu strony w wynikach wyszukiwania. Aby nagłówek spełniał tę funkcję, należy trzymać się kilku zasad:

  • hierarchii nagłówków – tytuł należy oznaczać nagłówkiem H1, a następnie umieszczać kolejno nagłówki od H2 do H6;
  • nagłówek H1 może być umieszczony na stronie tylko raz;
  • starać się nie stosować nagłówków od H4 do H6 – zbyt duża ilość nagłówków może źle wpłynąć na pozycję strony w wyszukiwarce, dlatego lepiej unikać nagłówków od H4 do H6;
  • optymalne nagłówki, to te do H3 – najczęściej stosowane są na stronach internetowych i blogach.

Dlaczego hierarchia jest ważna?

Nagłówki określają i porządkują treść, od tej najważniejszej do tej najmniej ważnej. Strona internetowa jest tak samo odczytywana przez internautów, jak przez roboty wyszukiwarek. Jeśli tytuł strony zostałby napisany nagłówkiem H3, dla robotów jest to informacja, że strona nie ma ważnych treści dla potencjalnego odbiorcy i umieszczają taką stronę na samym końcu listy wyników wyszukiwania.

Słowa kluczowe w nagłówkach

Klucz do drzwi
(fot. Aneta Pawlik, źródło: unsplash.com)

Słowa kluczowe są niezwykle istotnym elementem dobrego nagłówka. Powinny być umieszczane w optymalny sposób w całym tekście, bo zbyt duże ich nasycenie może spowodować skutek odwrotny do zamierzonego, a przede wszystkim łatwo wyczuwalną sztuczność tekstu. W nagłówkach H1 i H2 powinny być umieszczone główne słowa kluczowe, natomiast w nagłówkach H3 należy używać synonimów słowa kluczowego lub mniej ważnych słów kluczowych.

Ważne też, by umieszczać je w tekście w sposób naturalny. Jeszcze kilka lat temu słowa kluczowe były notorycznie „upychane” w tekście, co było niekorzystne dla treści.

Przykład: Ginekolog Poznań, skorzystaj z naszej oferty. Sam przyznasz, że nie brzmi to zbyt wiarygodnie?

Jak optymalizować nagłówki pod SEO?

Ekran laptopa
(fot. Sigmund, źródło: unsplash.com)

Aby optymalizować nagłówki pod SEO, należy trzymać się kilku ważnych zasad:

  1. W nagłówku H1 należy pisać tylko główne słowo kluczowe. Długość tego nagłówka powinna oscylować w granicy 50-70 zzs.
  2. Słowa kluczowe powinny brzmieć w nagłówku w jak najbardziej naturalny sposób.
  3. Nagłówek H1 powinien rozpoczynać się od słowa kluczowego.
  4. Nie należy używać clickbaitów, czyli tytułów, które zachęcają czytelnika do kliknięcia (np. szokującą informacją, która rzekomo pojawi się w artykule) i obiecują treść, której odbiorca wcale nie znajdzie.
  5. Nagłówek H1 powinien precyzyjnie określać zawartość strony.
  6. W nagłówkach H2-H6 słowo kluczowe nie powinno występować częściej niż raz. Większa częstotliwość słów kluczowych w nagłówkach wpływa negatywnie na pozycjonowanie strony. Co za dużo, to niezdrowo.
  7. Warto stosować synonimy słów kluczowych.
  8. Tekst powinien być zawsze pisany przede wszystkim dla grupy docelowej, nie dla robotów wyszukiwarek.

Najbardziej chwytliwe nagłówki

Czerwony znak stopu
(źródło: pexels.com)
  • Wyliczenia. W ten sposób oferujesz czytelnikowi szereg rozwiązań jego problemu i gotową listę potencjalnie pomocnych narzędzi czy sposobów.

Przykład: 10 najlepszych zabawek dla malucha, 5 najlepszych kosiarek spalinowych do 1000 zł

  • Celne pytanie. Internauci bardzo często szukają rozwiązań problemów i dylematów. Pokaż już w tytule, że Twój artykuł może im się przydać.

Przykład: Jak zostać blogerem?, Jak szybko i skutecznie schudnąć?

  • Odniesienie do kogoś znanego. Dla wielu osób celebryci są wzorem do naśladowania i pewnym autorytetem. Wykorzystaj to w swoim nagłówku.

Przykład: Jak zrobić makijaż jak Małgorzata Rozenek-Majdan?, Jak nauczyć się tańczyć jak Cichopek?

  • Obietnica szybkiego rozwiązania. Wiele osób szuka odpowiedzi, jak zrobić coś w paru krokach. Im mniejsza liczba kroków, tym bardziej chwytliwy jest tytuł.

Przykład: Jak nauczyć się gotować w 3 krokach?, Jak w 5 krokach zaprojektować ładny ogród?

Zdjęcie główne artykułu: fot. Damian Zaleski, źródło: unsplash.com

Brygida König

Brygida König

Humanistka, która ciągle rozwija swoje umiejętności copywriterskie. Wolne chwile poświęca na czytanie książek o rozwoju osobistym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *