Biblia SEO. Jak pisać, żeby wyszukiwarka doceniła Twój tekst?

Biblia SEO. Jak pisać, żeby wyszukiwarka doceniła Twój tekst?
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Pisanie nowoczesnych tekstów zoptymalizowanych pod kątem SEO nie jest łatwym zadaniem. Oprócz fraz kluczowych ważna jest także merytoryka, użyteczność i korzyści dla użytkownika. 

Wraz z pojawieniem się nowych algorytmów, witryny z tekstami przepełnionymi bezwartościowymi treściami, spamem i tekstami o niskiej użyteczności dostały bana w wyszukiwarkach. Jeśli nie chcemy, by taki sam los spotkał nasze teksty, musimy zrozumieć, czym właściwie jest SEO i jakie cechy cenią algorytmy wyszukiwarek.

Czym są teksty SEO? 

Najprościej mówiąc, tekst SEO to materiał, który zawiera odpowiedź na zapytanie konsumenta. W ostatnich latach algorytmy wyszukiwarek zostały ulepszone, dzięki czemu treści zoptymalizowane pod kątem SEO są nie tylko materiałami składającym się ze słów kluczowych. Obecnie to przede wszystkim merytoryczne teksty o odpowiedniej strukturze, bez błędów składniowych, logicznych i gramatycznych, z zestawem poprawnie wpisanych słów kluczowych.

Dobre teksty SEO – cechy i elementy

Głównym celem tekstów SEO jest udzielenie jak najdokładniejszej i najbardziej użytecznej odpowiedzi na zapytanie użytkownika. Algorytmy coraz lepiej rozpoznają materiał pod kątem: unikalności, użyteczności i merytoryczności dostarczanych informacji. A dzięki odpowiednio dobranym słowom kluczowym taki tekst nie pozostanie na „tyłach” Internetu.

Napis "SEO"
(fot. Merakist, źródło: unsplash.com)

Unikalność

W praktyce wystarczy, by tekst był unikalny w 90-95%, w niektórych dziedzinach nawet 80%. Unikalność nie jest konieczna, na przykład w opisach produktów w sklepach internetowych. Jeśli sklep ma setki pozycji, nie ma sensu przestawiać słów i zmieniać ich na synonimy, aby uzyskać niepowtarzalny opis. O wiele ważniejsze są wysokiej jakości zdjęcia produktów, pełna lista cech i dostępność recenzji.

Merytoryczność

Treść na stronie powinna być przydatna –  „na temat” i bez zbędnych ozdobników. Jeśli możesz skrócić zdanie, zrób to. Nie używaj słów-wypełniaczy – boty przy skanowaniu tekstu po prostu je opuszczają i nie indeksują, by nie zapychać bazy. Idealny artykuł pod SEO powinien przekazywać użytkownikom maksimum przydatnych informacji lub treści o walorach edukacyjnych.

Słowa kluczowe

Brak lub nadmiar słów kluczowych prowadzi do obniżenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania. W doborze słów kluczowych mogą być pomocne specjalne darmowe lub płatne programy i generatory, np. Google AdWords, Keywordtool.io, Ubersuggest. Pamiętaj, że słowa kluczowe muszą być wkomponowane w tekst naturalnie i w niewymuszony  sposób. W 2021 roku wytyczne pozwalają:

  • rozdzielać słowa kluczowe przyimkami,
  • zmieniać końcówki oraz kolejność słów we frazie kluczowej,
  • łączyć krótkie słowa kluczowe w dłuższe frazy.

Słowa kluczowe nie muszą występować w pierwszym zdaniu, czy akapicie. Najważniejsza jest ich obecność w tekście, jednak warto trzymać się częstotliwości ich występowania w granicach 1-2 słowa na 500-700 znaków. Nie używaj słów kluczowych w nagłówku H1. Algorytm potraktuje to jako spam.  

Wykres dotyczący tekstów SEO
(źródło: pixabay.com)

Słowa LSI

Oprócz słów kluczowych potrzebne są słowa LSI (semantyczne słowa kluczowe), czyli terminologia, która odzwierciedla specyfikę tematu i pomaga wyszukiwarkom lepiej zrozumieć, o co chodzi. Na przykład w tekście o odżywkach słowa „nakładanie”, „spłukiwanie”, „jedwabisty” itd., pomogą botowi zrozumieć, że chodzi o odżywkę do włosów, a nie do kwiatów. W przypadku słów LSI możemy wspomóc się specjalnymi programami i generatorami, np. LSIGraph czy niche laboratory. 

Podział tekstu, formatowanie i wyróżnienia 

Planowanie tekstów na stronie
(fot. Vinay Bhushan Meesala, źródło: unsplash.com)

Tekst najlepiej podzielić na mniejsze części z nagłówkami dla wygody użytkownika – taki podział pozwala zaoszczędzić czas na szukanie potrzebnych informacji. Ważne są także:

  • linkowanie, czyli udostępnianie linku z jednego artykułu w witrynie do drugiego, aby ułatwić użytkownikowi wyszukiwanie interesujących go tematów;
  • listy wypunktowane i numerowane, które pozwalają podzielić duży tekst na czytelne i wygodne części. Ich celem jest krótkie, dokładne i pojemne przekazanie informacji czytelnikowi. Ważne jest, aby używać list tylko tam, gdzie jest to uzasadnione;
  • zdania o różnych długościach, aby uniknąć monotonii;
  • nagłówki i podtytuły, które budują przejrzystą strukturę tekstu. Nagłówek H1 nie powinien zawierać fraz kluczowych, ale musi przyciągać uwagę i oddawać istotę artykułu;
  • tabele, schematy, zdjęcia, które wzbogacają i urozmaicają treści;
  • znaczniki akcentujące, czyli pogrubienie i kursywa. Pamiętaj, by nie wyróżniać w ten sposób słów kluczowych – algorytmy tego nie lubią.

Dobrze napisany tekst SEO uwzględnia wszystkie te elementy. Teksty SEO nie są już zbiorem fraz kluczowych, a copywriting wszedł na nowy poziom jakości. Stopniowo z internetu usuwane są teksty spamowe i bezwartościowe. Firmy rozwijają się w kierunku użytkowników i zaczynają rozumieć odpowiednie podejście do treści, a korzystają na tym zarówno właściciele witryn, jak i odwiedzający.

Zdjęcie główne artykułu: fot. Myriam Jessier, źródło: unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Aplikacje, które pomogą Ci sprawdzać poprawność tekstu
Aplikacje, które pomogą Ci sprawdzać poprawność tekstu
W internecie znajdziemy mnóstwo przydatnych aplikacji do sprawdzania pisowni i korekty tekstów. Podpowiadamy, z których warto korzystać.
Tworzenie efektywnych treści reklamowych: sekrety zawodu copywritera
Tworzenie efektywnych treści reklamowych: sekrety zawodu copywritera
Odkryj skuteczne techniki tworzenia treści reklamowych, które przyciągną uwagę Twoich klientów i zwiększą konwersję. Dowiedz się, jak twórcy treści wykorzystują psychologię, strategię i kreatywność, aby pisać teksty, które naprawdę sprzedają.
Projektowanie 3D – na czym to polega?
Projektowanie 3D – na czym to polega?
Projektowanie 3D to najnowsza technologia pozwalająca na udoskonalenie modelowania w wielu branżach. Dowiedz się, na czym konkretnie polega projektowanie 3D oraz jakie jest jego zastosowanie.
Ostatnie wpisy