Grafika komputerowa staje się coraz bardziej docenianym i pożądanym zawodem. To jedna z tych branż, w których niezbędne są kreatywność i artystyczne umiejętności. W obrębie projektowania grafiki możemy wyróżnić kilka specjalizacji. Przyjrzyjmy się, czym powinien wyróżniać się logo designer.
Grafika komputerowa jest działem informatyki zajmującym się wykorzystaniem nowoczesnych technik komputerowych do tworzenia różnego rodzaju obrazów. Graficy więc tworzą elementy graficzne i identyfikację wizualną contentu, dbają o zachowanie spójności między różnymi nośnikami komunikatu. Obecnie trudno wyobrazić sobie komunikację danej marki z odbiorcami bez przekazów wizualnych. Każda reklama w mediach tradycyjnych i społecznościowych, billboardy, zdjęcia i posty wymagają pracy specjalistów w tej dziedzinie.
Jednocześnie rozwój wielu kanałów informacyjnych, marketingowych i komunikacyjnych sprawia, że w obrębie grafiki komputerowej wyróżniają się coraz to nowe specjalizacje, które mają odpowiadać na potrzeby odbiorców. Czym innym więc będzie się zajmował animator designer, grafik 3D, ilustrator, projektant stron internetowych czy logo designer.
Już sama nazwa specjalizacji – logo designer – może nasunąć nam zakres obowiązków takiego specjalisty. Logo to skrót od określeń „logogram” lub „logotyp”. Jest unikalnym i wyróżniającym się znakiem graficznym, symbolem, stylizowanym napisem czy innym elementem graficznym, stanowiącym część identyfikacji wizualnej danego przedsiębiorstwa lub organizacji. Logo może występować w trzech postaciach – znaku będącego symbolem lub sygnetem, logotypu bądź pełnego logo. Zazwyczaj umieszcza się je na reklamach, materiałach drukowanych, budynkach, pojazdach, artykułach piśmienniczych czy produktach marki. Funkcja logotypu jest prosta – ma w jednoznaczny sposób kojarzyć się z wybraną firmą, odróżniać ją na tle konkurencji i wskazywać, czym się zajmuje.
Logo designer zajmuje się przede wszystkim tworzeniem logo, ale nie tylko. Jego zadanie polega na zaplanowaniu identyfikacji wizualnej marki. Może więc być również odpowiedzialny za projektowanie różnego rodzaju treści i reklam, które powinny być spójne wizualnie i kolorystycznie.
Logo designer doskonale wie, że poprzez oryginalne logo, odpowiednią kolorystykę i harmonijną identyfikację wizualną można wzbudzić u odbiorców pożądane emocje. Z jednej strony jest to bardzo kreatywne stanowisko, a z drugiej – odpowiedzialne, które wymaga nie tylko posiadania wiedzy z zakresu projektowania graficznego, lecz także znajomości typografii, brandingu i marketingu, znajomości budowy księgi znaku oraz zrozumienia i umiejętności dopasowania się do key visual.
Z pewnością niezbędne są umiejętności artystyczne, plastyczny umysł, bogata wyobraźnia i chęć poszukiwania nowych pomysłów i inspiracji. Równie ważne jednak są takie cechy, jak gotowość do nauki i doskonalenia się oraz ciągłego polepszania swoich zdolności. Choć zawód logo designer jest kreatywny, to osoby na tym stanowisku muszą pamiętać, że podczas projektowania powinni trzymać się pewnych schematów i wytycznych (na przykład przedstawianych przez klientów), aby ich propozycje były spójne z całą identyfikacją wizualną danej marki, usługi i produktu.
Zdj. główne: geralt/pixabay.com