Obecnie, gdy konsument może wybierać produkt spośród wielu podobnych, producent musi wyróżniać się i przyciągać uwagę. Jednym z podstawowych narzędzi do osiągnięcia tego jest odpowiedni design marki.
Design marki to zbiór wszystkich wizualnych elementów – logo, kolorystyka, typografia, kompozycja graficzna, styl – które tworzą jej rozpoznawalny wizerunek. Wchodzą w identyfikację wizualną, opakowania i etykiety, wizytówki, stronę internetową i konta w mediach społecznościowych, projekt reklam i gadżetów promocyjnych, wygląd lokali itd.
W zależności od obszaru działalności firmy można tworzyć też dodatkowe elementy, na przykład firmowe uniformy lub samochody. Aby design spełniał swoje zadanie, musi być atrakcyjny, łatwy w odbiorze i oryginalny, ale też spójny.
Jak już wspomnieliśmy, odpowiedni design pozwala wyróżnić się na tle konkurencji, ale to nie jedyna jego funkcja. Pomaga również:
Lepiej zapamiętywać produkt i;
Trzeba pamiętać, że sama estetyka nie wystarczy, by design był skuteczny! Potrzebny jest zestaw wstępnych badań preferencji odbiorców docelowych, doświadczenia konkurencji, cechy marki, cechy produktu itp. Bez tej wiedzy projekt nie będzie związany z konkretną firmą i jej produktami, co oznacza, że pozostanie niczym więcej niż ładną grafiką. Każda marka jest inna. Z tego powodu proces tworzenia jest bardzo indywidualny. Niemniej można wyróżnić kilka cech, które powinien mieć dobry design.
Kolorystyka. Zacznij od wybrania palety, która najlepiej charakteryzuje Twoją markę. Wybierz z niej 2-3 kolory, które staną się podstawą Twojego designu. Pamiętaj, że muszą dobrze prezentować się w wielu sytuacjach i przestrzeniach. Spójne wykorzystanie kolorów w designie marki najlepiej widać na przykładzie firm telekomunikacyjnych – salony Plus, Orange, T-Mobile czy Play są rozpoznawalne z daleka właśnie dzięki swoim kolorom. Kolory możesz trochę zmodyfikować na potrzeby konkretnych kampanii, ale warto postawić na jedną barwę, która będzie pojawiała się we wszystkich projektach albo jako dominanta, albo jako akcent kolorystyczny, jak czerwony w materiałach Coca-Coli, zielony w Tymbarku czy niebieski w kampanii Żywiec Zdrój.
Logo. Zawsze i konsekwentnie stosuj jedną wersję logo na wszystkich materiałach promocyjnych, produktach, stronach internetowych czy kontach w social media. Oczywiście dopuszczone jest używanie wersji uproszczonej, np. czarno-białej. To niejako podpis marki, jej symbol, do którego w pierwszej kolejności przywiążą się konsumenci i który będzie zaznaczał miejsce Twojej firmy na rynku, w sklepach, w sieci, na różnych wydarzeniach itd.
Typografia. W tym wypadku również warto postawić na 2, maksymalnie 3 fonty, które będą powtarzały się w reklamach, postach, w sklepie, na blogu, produktach i stronach w sieci itd. Z charakterystycznego fontu korzysta, np. Nike czy Ikea.
Przy tworzeniu kampanii reklamowych spójność mogą tworzyć też inne elementy, np.:
Powtarzalność i zgodność elementów graficznych we wszystkich wizualnych elementach działalności firmy jest bardzo ważna, ponieważ pomaga jej budować solidny i rozpoznawalny wizerunek i utrwalać go w świadomości odbiorców. Spójny aspekt wizualny sprawia też, że konsumenci bardziej przywiązują się do danej marki, co wpływa na zwiększenie ich zaangażowania oraz lojalności.
Brak spójności może dezorientować ludzi, którzy za każdym razem muszą jakby zapoznać się z marką na nowo. Oznacza to, że spójny design zmniejsza obciążenie poznawcze odbiorców. Pełni rolę swojego rodzaju drogowskazu, który pomaga im znaleźć produkt marki w sklepie lub w sieci. Charakterystyczne elementy graficzne są uniwersalną informacją dla odbiorców w każdym kraju, w którym działa firma, na przykład bez względu na kraj bez trudu zidentyfikujemy sklep Ikea, restaurację McDonald’s czy salon Nespresso.
Zdj. główne: Brad Neathery/unsplash.com