Praca na freelansie niewątpliwie ma swoje plusy i minusy. Jednym z tych drugich jest konieczność samodzielnego pozyskiwania klientów, co nie zawsze jest zadaniem łatwym. Problem ten dotyczy pracy freelancera w dowolnej dziedzinie, także grafików. Gdzie więc mogą oni szukać potencjalnych klientów? Sposobów jest kilka i opowiemy o nich w tym artykule.
Portfolio może mieć różne formy, ale ważne, by nie leżało bezczynnie w jednym z folderów na Twoim komputerze. Umieszczenie go w odpowiednich miejscach w sieci sprawi, że stanie się ono Twoją wizytówką i doprowadzi do Ciebie potencjalnych klientów.
Gdzie więc umieszczać portfolio:
Portfolio może mieć też formę prostego landing page’a stworzonego w darmowym kreatorze. Można też skorzystać ze specjalnych usług dla projektantów, np. behance.net czy deviantart.com.
Platformy takie jak useme.com, oferia.pl czy fiverr.com to idealne miejsca do szukania pierwszych zleceń. Wiele firm poszukuje tam freelancerów do długoterminowej współpracy lub pojedynczych projektów. Zaletą takich serwisów jest możliwość założenia konta wraz z portfolio, a także ustawienie śledzenia nowych ofert w interesujących Cię dziedzinach.
Na Facebooku funkcjonuje wiele grup, których głównym celem jest łączenie freelancerów z różnych dziedzin z potencjalnymi klientami. Dobrym pomysłem jest dołączenie do tych, które mają najwięcej członków i śledzenie pojawiających się tam ofert. Jeśli jest taka możliwość, możesz też przedstawić się użytkownikom w kilku słowach i załączyć link do swojego portfolio lub strony.
Możesz pokusić się także o znalezienie słabego projektu strony lub logo dowolnej marki i zaprojektowanie lepszej alternatywy, którą wyślesz bezpośrednio do firmy wraz ze swoją ofertą. W ten sposób od razu pokazujesz, jakie korzyści przynosi współpraca z Tobą. Dodatkowo wykazujesz się inicjatywą i pewnością siebie, które świadczą na Twoją korzyść.
Z serwisów z ogłoszeniami możesz korzystać na dwa sposoby. Po pierwsze, szukać w nich ofert od klientów. Po drugie, zamieścić własną ofertę wykonania projektów graficznych. W większości witryn tego typu nie ponosisz żadnych kosztów za umieszczenie darmowego ogłoszenia, dlatego warto skorzystać z tego sposobu, nawet gdyby zleceń miało być niewiele.
Jako freelancer musisz sam zadbać o wizerunek swojej marki. W tym celu przede wszystkim wykorzystaj konta w mediach społecznościowych. To pozwoli Ci na bieżąco dzielić się z odbiorcami swoimi projektami i promować swoje usługi, a także sprzedawać produkty (np. printy grafik, naklejki, plakaty itp.). Osoby, które stale obserwują Cię na Facebooku i Instagramie, ponieważ podoba im się Twój styl, mogą w przyszłości stać się Twoimi klientami, a także polecać Cię swoim znajomym i bliskim.
Drugim wartym uwagi pomysłem na kreowanie swojego wizerunku i budowanie komunikacji z odbiorcami jest strona internetowa. Nie musi być bardzo złożona i skomplikowana. Wystarczy, by znalazły się na niej zakładki z danymi kontaktowymi, portfolio i ewentualnie blog, na którym możesz tworzyć ciekawe treści związane z grafiką i projektowaniem.
Zdj. główne: Emily Bernal/unsplash.com