Optymalizacja adresów URL – dlaczego jest ważna i jak ją wykonać?

Optymalizacja adresów URL – dlaczego jest ważna i jak ją wykonać?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Im bardziej kompleksowo specjaliści zajmą się pozycjonowaniem strony internetowej, tym większe szanse, że osiągnie ona wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Jednym z działań, które należy podjąć, dostosowując witrynę do standardów wyszukiwarki, jest optymalizacja adresów URL. Jak stworzyć przyjazne adresy? Dowiedz się, czytając artykuł!

Co to jest adres URL?

URL pozwala na zlokalizowanie internetowych dokumentów. Stanowi skrót od anglojęzycznego sformułowania Uniform Resource Locator. Po wpisaniu adresu w przeglądarkę wyświetla się konkretna witryna. Każdy URL ma określoną strukturę. W przykładowym adresie: „https://marketing.com/blog/najlepsza-strona-internetowa/” można wyróżnić:

  • protokół – https,
  • domenę – marketing.com,
  • podkatalog – blog,
  • nazwę danego zasobu – najlepsza-strona-internetowa.

Jak nie powinien wyglądać adres URL?

Powyżej podaliśmy przykład poprawnie stworzonego adresu URL. Natomiast nieprzyjazny dla użytkowników i negatywnie wpływający na pozycjonowanie URL może wyglądać tak: „www.marketing.com/index.php=artykul&n5699n”. Ze względu na nieprzejrzystą strukturę i przesadną długość linku roboty Google prawdopodobnie uznają go za spam lub niebezpieczny odnośnik. Ponadto użytkownicy rzadko udostępniają nieprzejrzyście się prezentujące adresy internetowe. Dlatego przyjazne adresy URL odgrywają istotną rolę podczas pozycjonowania witryny. 

Fot.: Hal Gatewood/unsplash.com

W jaki sposób optymalizować adresy URL?

Optymalizując adresy URL, zastosuj poniższe wskazówki:

1. Skróć adresy URL. Google zaleca, aby nie tworzyć linków o długości wynoszącej więcej niż 60 znaków. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe, ale warto się postarać – dzięki temu adres URL nie zostanie obcięty w wynikach wyszukiwania.

2. Zastosuj łączniki w adresach. Tworząc linki, nie oddzielaj słów, używając podkreślników, nie łącz też ze sobą słów w całość. Dzięki optymalizacji adresów za pomocą łączników linki zyskają większą czytelność.

3. Zapisuj URL małymi literami. Część wyszukiwarek internetowych uwzględnia wielkość liter podczas wyszukiwania. Dlatego w przypadku adresów URL różniących się wyłącznie wielkością liter występują problemy ze zduplikowanymi witrynami. Niestety może to negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie. Ponadto adresy URL mające różne wielkości liter trudniej wpisać w wyszukiwarkę. 

4. Usuń znaki specjalne z adresów. W linku nie powinny znajdować się takie znaki specjalne jak ukośnik odwrotny, nawias kwadratowy. Ponadto nie należy używać dwukropków, przecinków i średników. 

5. Nie umieszczaj dużej liczby słów kluczowych. Obecnie przesadne nasycanie frazami kluczowymi zarówno treści publikowanych na stronach internetowych, jak i adresów URL nie wpływa korzystnie na pozycjonowanie.

6. Zadbaj o bezpieczne, szyfrowane połączenie. Aby chronić przesyłane dane przed przechwyceniem i modyfikacjami, zainwestuj w protokół https. Użytkownicy starają się nie odwiedzać stron internetowych, które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa ich danych. Ponadto boty Google uwzględniają podczas swoich działań istnienie protokołu https. Dzięki szyfrowanemu połączeniu widoczność witryny w wyszukiwarce jest większa.

7. Usuń linki generowane automatycznie. Dynamiczne adresy URL są mało czytelne i zbyt długie. Włącznie z brakiem linków kanonicznych w witrynie oraz oznaczeń noindex i nofollow mogą przyczynić się do powstania zbędnych kopii treści. Niestety często zostają one zaindeksowane w wynikach wyszukiwania. Zaśmiecony indeks strony internetowej znacznie zmniejsza współczynnik klikalności – CTR.

8. Stosuj przekierowania i linki kanoniczne. Jeśli w Twojej domenie znajdują się podobne lub identyczne podstrony, musisz je od siebie uniezależnić, tworząc właściwe treści, dywersyfikując optymalizację lub korzystając z przekierowania 301 bądź linku kanonicznego. 

Dzięki optymalizacji adresów URL zwiększysz widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania. W ten sposób przyciągniesz więcej osób na witrynę, a co się z tym łączy – możliwe, że zyskasz nowych klientów i zwiększysz sprzedaż. Tworzenie adresów URL nie jest wyjątkowo wymagającym zajęciem, dlatego tym bardziej warto poświęcić mu czas. Przede wszystkim postaraj się, by link czytelnie określał, co użytkownik znajdzie na stronie internetowej. Jeśli nie posiadasz odpowiednich umiejętności, by samodzielnie zadbać o optymalizację adresów URL, skorzystaj z pozycjonowania w Lublinie, w agencji marketingowej IBIF. Odwiedź stronę i poznaj ofertę: https://www.ibif.pl/oferta/pozycjonowanie.

Zdjęcie główne: John Schnobrich/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Czy warto inwestować w reklamę drukowaną? Perspektywa copywritera
Czy warto inwestować w reklamę drukowaną? Perspektywa copywritera
Rozważasz inwestycje w reklamę drukowaną? Przeczytaj nasz artykuł, aby zrozumieć jej wartość z perspektywy copywritera.
Jak zaplanować reklamę firmy?
Jak zaplanować reklamę firmy?
Dowiedz się, jak zaplanować skuteczną i niebanalną kampanię reklamową.
Czym jest anchor text i dlaczego czasem warto z niego skorzystać?
Czym jest anchor text i dlaczego czasem warto z niego skorzystać?
Chcesz zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwarek? Zastanawiasz się, czym jest anchor text i czy warto z niego korzystać? Sprawdź ten artykuł!
Ostatnie wpisy