Brand book to jeden z najważniejszych elementów spójnej identyfikacji wizualnej firmy. Dokument stanowi zbiór starannie przygotowanych zasad i wytycznych odnośnie do stosowania znaku graficznego i występuje w wersji elektronicznej oraz drukowanej.
Brand book określa się także jako księga znaku, księga identyfikacji wizualnej bądź księga marki. Jest to dokument, który szczegółowo opisuje identyfikację wizualną marki. Znajdziemy w nim dosłownie kompendium wiedzy o logo – jak powstało, jakie jest jego zastosowanie, jak można je wykorzystywać w określonych sytuacjach, na przykład podczas tworzenia reklam czy stron internetowych.
Ścisłe zasady, znajdujące się w księdze znaku, pozwalają wykorzystywać logo w odpowiedni sposób oraz zapewniają tworzenie spójnego wizerunku marki w każdym kanale przekazu. Dzięki poprawnie przygotowanej księdze identyfikacji wizualnej unikniemy takich błędów jak nieprawidłowe wykorzystanie logo firmy czy zastosowanie nieodpowiedniej kolorystyki, które mogą mieć wpływ na odbiór marki.
Logo jest konkretnym, unikalnym znakiem o określonej typografii, proporcjach i kolorystyce. Każdy z elementów, które tworzą logo, powinien zostać szczegółowo przedstawiony w księdze znaku. W dokumencie muszą znaleźć się informacje o jego genezie, zastosowaniu na różnych tłach czy niedopuszczalnych modyfikacjach. Dzięki szczegółowym instrukcjom praca z logo będzie łatwiejsza.
Wiele osób pomija te informacje, tworząc brand book, co jest błędem. Wiedza o tym, jak powstał znak, świadczy o świetnej znajomości strategii firmy. Geneza logo powinna zawierać misję, wyznawane wartości oraz ideę stojącą za powstaniem marki. W tym punkcie można również określić cele.
Podstawowa wersja logo to najistotniejszy punkt w brand booku. Znak należy przedstawić na jasnym i na ciemnym tle oraz w wersji horyzontalnej i wertykalnej.
Z kolei wersje alternatywne logo to wszystkie formy znaku, które dopuszcza się do użytku. W księdze identyfikacji wizualnej powinno się także zawrzeć informacje o możliwości wykorzystania znaku wraz ze sloganem, w wersji monochromatycznej (jednokolorowej, spójnej z kolorystyką) i achromatycznej (w odcieniach szarości). Jeśli marka pozwala wykorzystać logo w wersji skróconej, to taką informację również należy umieścić w brand booku.
W księdze znaku zamieszczamy szczegółowy opis kolorystyki logo, zarówno sygnetu, jak i fontu, oraz jego typografię, która określa krój pisma i zasady edycji tekstu.
W tym punkcie opisujemy zasady dotyczące wykorzystania przestrzeni wokół logo. Pole ochronne to przestrzeń wokół znaku, na której nie można zamieszczać tekstu i innych grafik. Z kolei pole podstawowe określa odległość znaku od krawędzi dokumentów.
W księdze identyfikacji wizualnej zamieszczamy również informację o minimalnym rozmiarze znaku, który ma gwarantować pełną czytelność. Wymiary możemy wskazać w milimetrach i pikselach.
Ostatnią częścią księgi znaku powinien być opis niedopuszczalnych modyfikacji logo. W tym punkcie zawieramy zastrzeżenia dotyczące zmian kolorystyki, nieprawidłowego skalowania i wszelkich przekształceń.
Zdj. główne: JESHOOTS.COM/unsplash.com