BHP copywritera: zadbaj o wzrok i swoje plecy!

BHP copywritera: zadbaj o wzrok i swoje plecy!
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Copywriting cieszy się dużą popularnością. Coraz więcej osób decyduje się zarabiać na pisaniu. Taką pracę najczęściej wykonuje się zdalnie, w domu. Choć jest ona wygodna, to wiąże się często z długimi godzinami spędzonymi przy komputerze.

Codzienna i wielogodzinna praca przy komputerze może szkodliwie wpływać na nasze zdrowie, szczególnie stan oczu i kręgosłupa. Wpływ promieniowania monitora i pozostawanie przez dłuższy czas w jednej pozycji mogą wywołać wiele dokuczliwych dolegliwości. Osoby wykonujące pracę przy komputerz często skarżą się na:

  • uczucie wysuszenia bądź łzawienie oczu,
  • bóle oczu,
  • bóle głowy,
  • bóle szyi i barków,
  • bóle kręgosłupa,
  • bóle rąk, nadgarstków,
  • uczucie senności i zmęczenia.

Można skutecznie zminimalizować ryzyko wystąpienia powyższych dolegliwości. W tym celu powinno się stosować do kilku wskazówek. Podpowiadamy, jak dbać o higienę pracy.

Ergonomia stanowiska

Odpowiednie stanowisko pracy to podstawa. Najlepszym wyborem będzie krzesło obrotowe z regulowaną wysokością i podłokietnikami. Podczas pracy uda i łydki muszą tworzyć kąt prosty, a stopy powinny wygodnie opierać się o podłogę. Dzięki regulowanej wysokości ustawimy siedzisko tak, aby było nam wygodnie, ale musimy pamiętać, żeby znajdować się co najmniej 30 cm od klawiatury. W ten sposób unikniemy garbienia się podczas pracy i bólu karku.

Zadbajmy także o prawidłową wysokość stołu. Mebel dobierzmy tak do swojego wzrostu, aby móc wygodnie ułożyć nogi pod blatem. Komputer, przy którym pracujemy, powinien znajdować się minimum 40 cm od naszych oczu.

Prawidłowa postawa ciała

Tak jak wspomniano powyżej, podczas siedzenia przy biurku uda i łydki powinny tworzyć kąt prosty. Poza tym siedzisko nie powinno uciskać pośladków. Podczas pracy pilnujmy, aby siedzieć w pozycji wyprostowanej, opierając się plecami o krzesło. Jeśli zadbamy o podpieranie łokci i utrzymywanie dłoni w powietrzu (nie opierajmy ich na klawiaturze), to unikniemy bólów barków i zminimalizujemy ryzyko wystąpienia tzw. zespołu cieśni nadgarstka, który objawia się drętwieniem oraz bólem i mrowienie rąk od nadgarstka po czubki palców.

Pexels/pixabay.com

Porady na zmęczone oczy

Podstawową zasadą zachowania higieny oczu podczas pracy przy komputerze jest zapewnienie odpowiedniego światła. Pamiętajmy, że najlepszym oświetleniem jest naturalne światło dzienne, dlatego (w miarę możliwości) nie zostawiajmy pracy na późne godziny wieczorne. Podczas jesiennych i zimowych miesięcy możemy doświetlać nasze miejsce pracy lampami stojącymi, skierowanymi ku sufitowi.

Podczas pracy warto pamiętać o kilku sposobach, dzięki którym wzrok będzie wolniej się męczyć. Co godzinę zróbmy pięciominutową przerwę od patrzenia w ekran komputera. W trakcie przerwy skupiajmy wzrok na czymś oddalonym od nas, możemy też patrzeć na zielone przedmioty. W celu rozluźnienia mięśni twarzy warto często mrugać powiekami, a jeśli borykamy się z uczuciem swędzenia lub pieczenia oczu, skorzystajmy z kropli do oczu. Możemy również robić chłodne okłady, które przynoszą natychmiastową ulgę przemęczonym oczom.

Przerwa na ćwiczenia

Zaleca się, aby podczas pracy przynajmniej raz na godzinę wstać i przez kilka minut się przeciągać lub zrobić kilka ćwiczeń rozluźniających mięśnie. Warto wykonywać krążenia ramion i bioder. W trakcie przerw możemy również wykonywać ćwiczenia oddechowe lub pójść na krótki spacer.

Zdj. główne: StartupStockPhotos/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Pozycjonowanie bez SEO? To możliwe!
Pozycjonowanie bez SEO? To możliwe!
Wśród specjalistów krążą legendy, że można wypozycjonować witrynę bez korzystania z SEO. Czy to możliwe? Uchylamy rąbka tajemnicy!
Dlaczego musisz unikać duplikatów treści w content marketingu?
Dlaczego musisz unikać duplikatów treści w content marketingu?
Powielane treści to cichy zabójca twojej witryny. Dowiedz się więcej o duplikatach treści w content marketingu i dlaczego należy ich unikać.
E-book od kuchni. Co zrobić, żeby go wydać?
E-book od kuchni. Co zrobić, żeby go wydać?
Zamierzasz wydać e-booka, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać? Pokazujemy krok po kroku, jak wygląda cały proces stworzenia własnej publikacji.
Ostatnie wpisy