Właściwa nazwa firmy może pomóc w nawiązywaniu kontaktów z docelowymi odbiorcami na długo przed pierwszą rozmową z potencjalnym klientem. Niektórzy błędnie zakładają, że nazwę firmy można wymyślić bez większego przemyślenia, ale to naprawdę nie jest takie proste. Nazwa powinna wskazywać na to, kim jesteś i co masz do zaoferowania, co Cię wyróżnia. Sprawdź, na co warto zwrócić szczególną uwagę!
Niektóre kreatywne osoby o dobrych intencjach tak bardzo starają się, aby nazwa firmy się wyróżniała – poprzez kreatywną pisownię, a nawet włączenie niektórych znaków specjalnych – w końcu wyrządzają więcej szkody niż pożytku. Jeśli potencjalni klienci mają problemy z prawidłową pisownią, może im też być trudniej znaleźć Cię online. Google jest całkiem sprytny, ale czasami nawet popularna wyszukiwarka nie uwzględni rażących błędów ortograficznych. A jeśli wolisz uniknąć ciągłego poprawiania klientów, partnerów biznesowych i dostawców, lepiej zachować prostotę.
Wybierając nazwę firmy, nie skupiaj się tylko na aktualnej ofercie. Jeśli masz potencjał, aby rozwijać swoją działalność, oferując więcej niż jeden produkt lub usługę, nie powinieneś się ograniczać. Możesz mieć później wrażenie, że utknąłeś.
Świetnym przykładem strategicznego podejścia do nazwy jest gigantyczny Amazon w sprzedaży detalicznej. Jeff Bezos początkowo założył księgarnię online, ale wybrał nazwę„Amazon”. Czemu? Gdyby po prostu wybrał nazwę charakterystyczną dla księgarni, jego firma mogłaby nie stać się globalnym przedsiębiorstwem, jakim jest dzisiaj. „Amazon” nie opisuje tylko jednego produktu lub usługi. Obecnie stało się synonimem marki, która sprzedaje dosłownie wszystko.
Pomyśl o dwóch lub trzech słowach, które mają znaczenie dla Ciebie i Twojej firmy. Czy można je w jakiś sposób łączyć – w części lub w całości? Niektóre przykłady to TripAdvisor, Evernote (od „forever” i „note”) oraz Netflix („internet” i „flicks”). Nazwa taka jak „SaladGo” sygnalizuje, że prowadzisz knajpkę, która specjalizuje się w sałatkach na wynos – wszystko w trzech sylabach.
Nike to jedna z najbardziej znanych marek … a w mitologii greckiej jest boginią zwycięstwa. Inne znane firmy, takie jak Oracle, Hermes i Mars, również mają mitologiczne nazwy. Przeprowadź badania i zobacz, czy istnieje mitologiczna postać, która pasuje do charakteru Twojej działalności.
Jeśli prowadzisz sklep z winami, czy jest coś, co możesz zrobić z „Dionizosem”, aby nazwać swoją markę? Afrodyta, bogini piękna, pasuje doskonale, jeżeli myślisz o firmie kosmetycznej.
Odsuń się od swojego produktu i zobacz, czy przypomina Ci coś innego, np. telefon, który wygląda jak jagody. Może zakładasz firmę kosmetyczną i zauważysz, że Twoje palety do makijażu wyglądają jak kwiaty. Dlaczego nie użyć tego w nazwie marki?
Nazwa, którą wybierzesz dla swojej firmy, może mieć duży wpływ na wizerunek Twojej marki. Wybór idealnej nazwy czasami wymaga znalezienia równowagi między elementami praktycznymi a kreatywnymi.
Najlepsze nazwy firm zawsze wyróżniają się na tle konkurencji. Powinny być kreatywne i niepowtarzalne. Nie ma na to magicznej formuły. Upewnij się, że nazwa jest na tyle zwięzła i prosta, aby klienci mogli od razu ją zapamiętać. Sprawdź, czy można ją łatwo odczytać i wymówić. A jeśli jest jakiś haczyk, taki jak gra słów lub element, który możesz powiązać z logo lub brandingiem, jeszcze lepiej.
Przeprowadź burzę mózgów na temat rzeczy, które są dla Ciebie ważne w Twojej nowej firmie. Produkty wysokiej jakości, unikalne cechy oferty, dobra obsługa klienta i wizerunek publiczny to tylko niektóre z elementów tego procesu. Przykładowe słowa lub terminy do rozważenia to „profesjonalny”, „trwały”, „rodzinny”, „niezawodny” i „domowy”. Należy wziąć pod uwagę wszystkie słowa, które według Ciebie odnoszą się do Twojej firmy.
Nawet jeśli znajdziesz idealną nazwę firmy, nic ci to nie da, jeśli ktoś już jej używa. Może to prowadzić do zamieszania w Twojej firmie, a nawet problemów prawnych. Aby tego uniknąć, skorzystaj z wyszukiwarki urzędu patentowego RP. Możesz nawet szukać nazw, które brzmią podobnie, aby uniknąć nieporozumień.
Popularny wybór dla marek, które szukają krótkiej, wyrazistej nazwy. IKEA to akronim, który łączy inicjały założyciela Ingvara Kamprada z literami farmy i wioski, w której dorastał – Elmtaryd i Agunnaryd. W 1963 roku firma CVS została założona jako „Consumer Value Store”, a później została skrócona. Podczas burzy mózgów szukaj oczywistych nazw i słów dotyczących Ciebie lub Twojego produktu / usługi i zobacz, czy tworzą jakieś interesujące akronimy.
Zdjęcie główne artykułu: fot. S O C I A L . C U T, źródło: unsplash.com