Dla wielu osób, zwłaszcza niezwiązanych w żaden sposób z branżą marketingową, zawód copywritera to dość enigmatyczne zjawisko. Czym tak naprawdę się zajmuje? Jakie musi mieć kompetencje? I co najważniejsze… ile się na tym tak właściwie zarabia? Zebrawszy dane z ostatnich lat, przedstawiamy kluczowe informacje dotyczące specyfiki zarobków copywriterów w Polsce.
Tradycje copywritingowe w Polsce są stosunkowo krótkie, ponieważ ta profesja dopiero kilkanaście lat temu znalazła i umościła sobie miejsce na lokalnym rynku. Sporo osób nadal nie do końca zdaje sobie sprawę, czego tak naprawdę ten zawód dotyczy, jakie umiejętności należy posiąść, aby z sukcesem się nim zajmować, a młodych i niedoświadczonych adeptów copywritingu najbardziej gryzie kwestia zarobków i sposobu ich obliczania.
Mimo iż w każdej branży zarobki będą wahać się w pewnych granicach, stawki dla copywriterów są uzależnione od szeregu różnych zmiennych, dlatego szukając na ten temat informacji w Internecie, nierzadko można jeszcze bardziej pogubić się i zdezorientować. Co wpływa na cenę usługi copywritera?
Najważniejszym czynnikiem, który bezpośrednio przekłada się na zarobki copywritera, jest typ przydzielonego mu zadania. Zlecenia mogą być bardzo różne; od eksperckich, branżowych tekstów począwszy, a skończywszy na tekstach sprzedażowych czy prostych artykułach w formie newsów.
Mimo że w szybkim tempie pojawia się coraz więcej generatorów tekstów opartych na technologii sztucznej inteligencji, nic nie jest w stanie podrobić dobrego jakościowo tekstu napisanego przez doświadczonego copywritera. Osoby, które są w branży od lat, mają bogate portfolio oraz wieloletni warsztat z całą pewnością będą lepiej opłacane niż początkujący tekściarze. O tym, czego rekruterzy szukają u copywritera, można przeczytać tutaj.
Należy zaznaczyć, że copywriter może zarabiać różne, ma na to wpływ wiele czynników. Najpopularniejszym z nich jest oczywiście ilość znaków. Zgodnie z tym podejściem cena za tekst definiowana jest przez ilość znaków ze spacjami użytych do jego napisania. Ta forma naliczania jest stosunkowo prosta i sprawiedliwa, ponieważ zarówno pracodawca, jak i copywriter są w stanie szybko wyliczyć cenę za tekst o danej objętości.
Istnieją jednak typy zleceń, w przypadku których wycena dokonywana na podstawie ilości znaków jest niemożliwa lub niemiarodajna, np. slogany reklamowe. Wówczas to copywriter określa koszt całego projektu.
Istnieje także forma zatrudnienia copywriterów na godzinę, jednak jest bardzo mało popularna. Wynika to z faktu, że kontrola rzeczywistego czasu pracy tekściarzy jest mocno utrudniona, gdyż większość z nich pracuje z domów o bardzo różnych porach.
Obecnie w Polsce copywriterzy zatrudnieni na umowę o pracę zarabiają w przedziale między 2 379 zł netto, a 3 655 zł netto, przy czym ta górna granica to zarobki uznawane za naprawdę bardzo dobre. Najczęściej jednak zamiast umowy o pracę są oni zatrudnieni w ramach umowy o dzieło, a copywriterskie obowiązki nie są ich głównym źródłem utrzymania. W takim wypadku pensje wahają się między 1 000 zł netto a 4 000 zł netto.
Jeśli natomiast chodzi o wyceny oparte na ilości znaków, najczęściej początkujący copywriter otrzymuje 10 zł netto za 1 000 znaków ze spacjami. Jest to jednak kwota niewielka, dlatego warto mieć to na uwadze i poszukując pracy w tym obszarze próbować znaleźć lepsze warunki i być czujnym na proponowane niższe stawki. Cena za cały tekst będzie tu uzależniona od objętości, jakiej życzy sobie pracodawca, przy czym jednymi z najbardziej popularnych są krótkie artykuły po 4 000 – 5 000 zzs.
Jak widać, odpowiedź na pytanie o zarobki copywritera nie jest wcale taka prosta. Początki, jak w każdej branży, mogą być trudne, dlatego warto już na wstępie zadbać o budowanie mocnego warsztatu i dobrego jakościowo portfolio. Determinacja i zaangażowanie podkręcone posiadaniem „lekkiego pióra” mogą przynieść bardzo dobre owoce i pozwolić na stawianie bardziej wygórowanych warunków.
zdj. główne: laura davidson/unsplash.com