Choć duplikowanie treści jest w sieci zjawiskiem bardzo powszechnym, nie wszyscy mają świadomość jego szkodliwości. Co gorsza, nie wszyscy są świadomi, że sami w nim uczestniczą. Na czym polega powielanie treści i jak zadbać o to, by nie odbiło się negatywnie na naszej witrynie?
Mimo iż rzekome kary nakładane przez Google na użytkowników po wykryciu duplikatów treści są jedynie powszechnie powielanym mitem, wcale to nie znaczy, że powielanie tekstów to rzecz trywialna i niegroźna. Przeciwnie, przekopiowane teksty pojawiające się kilkakrotnie w tej samej formie na naszej witrynie mogą wyrządzić wiele szkód; negatywnie wpłynąć na rankingi wyszukiwania, a także zniweczyć wszelkie starania i środki, które przeznaczyliśmy na optymalizację strony.
Zduplikowana treść całkowicie pasuje lub wygląda na identyczną z inną treścią. Duplikaty znajdują się w więcej niż jednej lokalizacji w internecie. Mówiąc o lokalizacji, mamy na myśli URL lub unikalny adres internetowy. Duplikaty można tworzyć nie tylko intencjonalnie, ale bardzo często także przez przypadek i bez udziału niczyjej winy. Najpopularniejsze źródła problemu tkwią w tym, że:
• posiadamy stronę internetową, do której można uzyskać dostęp za pośrednictwem wielu adresów URL;
• opublikowaliśmy te same treści na różnych stronach;
• inna witryna pobrała lub skopiowała treść z naszej witryny.
Pojawia się zatem pytanie, czy nie byłoby rozsądniej na zawsze wyeliminować zduplikowane treści lub zminimalizować ich wpływ na rankingi naszej witryny i optymalizację pod kątem wyszukiwarek (SEO)? Na szczęście problemy z powielonymi treściami można diagnozować, zarządzać nimi i unikać ich, dzięki nabyciu wiedzy na temat kilku koncepcji.
Odwrócenie szkód spowodowanych przez powielanie treści nie będzie łatwe, bez solidnego zrozumienia technicznego SEO. Dlatego najlepiej jest od samego początku całkowicie unikać problemów zw. z duplikowaniem. Wiedza o tym, ile zduplikowanych treści jest dopuszczalnych, nie zmienia faktu, że duplikaty są szkodliwe dla SEO, więc lepiej po prostu pozbyć się ich raz na zawsze.
Naprawa duplikatów jest procesem czasochłonnym i skomplikowanym, dlatego najlepiej przekazać ten temat w bardziej doświadczone ręce. Jeżeli nasz budżet nam na to pozwala, dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług firm zajmujących się pisaniem treści, które zapewniają usługi pisania treści SEO.
Zdj. główne: Markus Spiske/unsplash.com