Znajdź zlecenie! Najlepsze serwisy dla freelancerów

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Marzysz o tym, aby pracować jako copywriter. Tylko gdzie szukać pierwszych zleceń, skoro nie posiadasz portfolio ani doświadczenia? Pomocne mogą okazać się darmowe serwisy dla freelancerów, na których warto się zarejestrować i szukać zleceniodawców.

Nie musisz zaczynać od skomplikowanych zleceń o ogromnym budżecie. Pozwól sobie na rozeznanie w branży i powolne stawianie pierwszych kroków. Na wielu portalach znajdziesz zlecenia na proste teksty (np. preclowe), które mają o wiele mniej rygorystyczne wymagania jakościowe niż teksty sprzedażowe czy artykuły. I pamiętaj: trening naprawdę czyni mistrza.

Textbookers

Dużą popularnością cieszy się serwis Textbookers, na którym regularnie dodawane są nowe zlecenia. Musisz być jednak czujny, ponieważ zwykle szybko znikają. Niestety, stawki są tutaj bardzo niskie, co odstrasza wielu copywriterów. Jeśli jednak chcesz spróbować swoich sił w branży, warto skorzystać z tego serwisu. Zakładając konto, musisz napisać tekst próbny. Jeżeli zostanie zaakceptowany, możesz szukać zleceń – głównie na teksty preclowe, zapleczowe i opisy produktów. Obecnie, aby nawiązać współpracę z Textbookers, musisz również podpisać umowę.

Kobieta pracująca z domu
(fot. Vlada Karpovich, źródło: pexels.com)

Serwis jest prosty i intuicyjny, dlatego nie sprawi problemu nawet początkującym copywriterom. Składa się z dwóch segmentów: panelu i Twoich zleceń. W każdej chwili możesz przejrzeć historię stworzonych przez siebie tekstów. Sprawdź, które artykuły zostały odrzucone przez zleceniodawcę, a które wymagają poprawy. Z kolei w panelu wyświetli Ci się historia wpłat, aktualne środki do wypłacenia i oceny za zaakceptowane teksty.

Oferia

Niesłabnącą popularnością, zwłaszcza wśród początkujących freelancerów, cieszy się Oferia. To wielotematyczny serwis, na którym można znaleźć ogłoszenia z różnych branż (m.in. budowa i remont, ogród, usługi warsztatowe, transport, fotografia, grafika, marketing, programowanie). Znajdziesz też tutaj ogłoszenia związane z księgowością, prawem, tekstami i tłumaczeniami, firmą i biurem, pracami domowymi czy edukacją. To świetny serwis, jeśli dopiero zaczynasz pracę jako copywriter.

Rejestrując się na tym serwisie musisz jednak zdawać sobie sprawę, że bierzesz udział w cenowej licytacji. Niestety, najczęściej wygrywa osoba, która po prostu zaproponuje najniższą stawkę. Jeśli jednak dostaniesz zlecenie, możesz je potraktować jako sposób na zbudowanie portfolio.

Okno ładowania poczty Gmail
(fot. Solen Feyissa, źródło: unsplash.com)

Aby zarejestrować się do serwisu, nie musisz pisać tekstu próbnego. Wystarczy, że wpiszesz adres e-mailowy i nadasz hasło. Pamiętaj, aby potwierdzić e-mail. Jeżeli zamierzasz regularnie publikować swoje oferty, możesz też wypróbować rozszerzony, płatny pakiet.

USEME

Znajdziesz tu nie tylko ciekawe ogłoszenia! Serwis oferuje także możliwość wystawienia faktury, gd sam nie posiadasz firmy. To świetne rozwiązanie dla osób, które z różnych powodów nie chcą zakładać działalności gospodarczej. Jeśli dochód w danym roku przekroczy 200 zł, USEME wyśle Ci PIT-11.

Jeśli chodzi o same zlecenia, ponownie można odnieść wrażenie, że bierze się udział w wyścigu pt. „kto da mniej”. Niestety, pod tym względem USEME niewiele różni się od serwisu Oferia. 

Gdy spodoba Ci się jakieś zlecenie, podajesz stawkę za pojedynczy tekst lub całość (w przypadku dużego projektu), po czym wysyłasz wiadomość do zleceniodawcy. Co ważne, na USEME można znaleźć ogłoszenia nie tylko dla copywriterów, lecz także grafików, wirtualnych asystentek, programistów czy specjalistów ds. social media. Na portalu znajdziesz także kalkulator, dzięki któremu obliczysz kwotę, która zostanie Ci po odjęciu zaliczki PIT i prowizji (która, niestety, nie należy do najniższych).

Good Content

Podpisywanie dokumentów
(fot. Scott Graham, źródło: unsplash.com)

To portal, który należy do popularnej spółki WhitePress. Aby się zarejestrować, musisz przygotować próbkę tekstu na określony temat. Co ważne, regularnie pojawiają się na nim nowe zlecenia. Wielu zleceniodawców proponuje atrakcyjne stawki, jednak – aby wypłacić środki – musisz zgromadzić na koncie przynajmniej 100 zł. Jeżeli nie prowadzisz działalności, rozliczasz się z WhitePress na podstawie umowy o dzieło. Zleceniodawcy mogą oceniać Twoje teksty w skali 1-5. Jeżeli napiszesz co najmniej 20 tekstów i otrzymasz średnią ocenę powyżej 4.75, uzyskasz dostęp do lepiej płatnych zleceń. Istnieje jeszcze jeden warunek: nie możesz mieć więcej niż 5% odrzuconych tekstów. 

Chcesz zwiększyć szanse na znalezienie ciekawego zlecenia? W takim razie przygotuj wcześniej profesjonalne portfolio. Jeżeli dopiero szukasz pierwszego klienta i nie możesz się pochwalić żadnymi tekstami, poświęć chwilę na napisanie kilku artykułów na dowolny temat. Zadbaj o to, by treści były unikalne, ciekawe i merytoryczne. Zwróć uwagę, by portfolio było zróżnicowane. Zastanów się, w jakiej tematyce czujesz się najlepiej i pisz jak najwięcej.

Zdjęcie główne artykułu: fot. Negative Space, źródło: unsplash.com

Justyna Dereń

Justyna Dereń

Copywriterka z wieloletnim doświadczeniem (w branży działa od 2013 roku). Osoba dokładna, pomysłowa i punktualna. Nieustannie poszerza swoją wiedzę z zakresu content marketingu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *