Umowa z fotografem. O czym należy pamiętać?

Umowa z fotografem. O czym należy pamiętać?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Promowanie produktu, pokazanie zespołu – to tylko nieliczne momenty kiedy potrzeba dobrych zdjęć w pracy marketera, czy copywritera. Zadanie to często zlecane jest zewnętrznemu fotografowi, z którym zawiera się umowę. Jakie punkty powinny się w niej znajdować, aby współpraca przebiegła sprawnie?

Wizerunek

Jeśli na zdjęciach znajdują się jakieś osoby należy pamiętać o kwestii wykorzystania wizerunku. Dla przykładu – zlecamy fotografowi wykonanie zdjęć podczas firmowego eventu. Pamiętajmy tutaj o dostarczeniu mu listy z osobami, które wyraziły zgodę na wykonanie zdjęć, a następnie wykorzystanie ich wizerunku, np. w social mediach firmy, czy w materiale video. Jeśli mowa o zdjęciach produktowych i potrzeba do nich modela to tutaj sytuacja wygląda identycznie. Również potrzebna jest zgoda o wykorzystaniu wizerunku. W umowie z fotografem należy umieścić paragraf, który zawiera jego oświadczenie, że zadbał o zgody i w przypadku jakiś niezgodności, to on ponosi odpowiedzialność. W przeciwnym razie osoby roszczeniowe, które zgłoszą się, że ich wizerunek został wykorzystany bez ich zgody będą się zgłaszać do nas.

Eksploatacja

Pola eksploatacji zdjęć to kolejny ważny aspekt, o którym nie można zapominać podczas zawierania umowy z fotografem. Należy jasno i klarownie wskazać miejsca, płaszczyzny, w których będziemy mogli wykorzystywać zdjęcia wykonane przez fotografa dla nas. Jest różnica czy zdjęcia pojawi się na bilbordach, w social mediach, na ulotce reklamowej lub w magazynie. Jako kupujący zdjęcia jesteśmy zobowiązani do precyzyjnego wyliczenia i dokładnego zaznaczenia gdzie zdjęcia zostaną wykorzystane.

Rozliczenie

Czyli w skrócie – kiedy następuje wypłata wynagrodzenia, ile fotograf ma czasu na wykonanie projektu oraz jak postąpić w przypadku ewentualnych prac dodatkowych. Jeśli fotograf wystawia fakturę, to sprawa wygląda dość prosto – tutaj obowiązuje termin płatności, który się na niej znajduje. A co w przypadku wewnętrznych procedur obowiązujących w firmie, np. związanych z nazewnictwem faktur, polityką płatności? Poinformujmy o tym fotografa. Powinien on o tym wiedzieć. Najprawdopodobniej nie będzie żadnych problemów z akceptacją ich.

Prawa

Jeśli chodzi o podzielenie się prawami autorskimi – są dwa rozwiązania. W zależności od tego czy ujawnia się współpracę z fotografem, czy też nie. Według prawa autorskich musimy zawsze pamiętać o podpisywaniu autora zdjęcia. Ten aspekt należy zawrzeć w umowie, żeby podczas współpracy nie wyniknęły żadne sprzeczności. Kolejny temat to prawa autorskie majątkowe. Tutaj należy ustalić z fotografem czy wykonane zdjęcia należą jedynie do nas i czy zaznaczamy w mediach, że zdjęcia są naszego autorstwa – tego należy dopilnować podczas konstruowania umowy. Jeśli decydujemy się na uniemożliwienie fotografowi dzielenie się zdjęciami wykonanymi dla nas, na pewno będzie się to wiązać z wyższym wynagrodzeniem dla niego.

A co ze sposobem przekazania zdjęć lub poprawką ich?

To także bardzo istotne i warto zawrzeć jako dodatkowy punkt w umowie. Istotne jest również, aby widniał w niej zapis ile zdjęć oczekujemy w ramach współpracy oraz podkreślenie dodatkowych wymagań, np. jeśli zdjęcia maja być wykonane czarno-białe lub odpowiednio wykadrowane.

Umowa z fotografem ułatwi nam współpracę i pozwoli zapobiec ewentualnym późniejszym problemom. Precyzyjne określenie co należy do zadań fotografa w ramach projektu to podstawa sprawnie przebiegającej współpracy.

źródło zdjęcia głównego: pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Sytuacje, gdy e–konsultacja medyczna jest bardzo pomocna
Sytuacje, gdy e–konsultacja medyczna jest bardzo pomocna
W erze cyfrowej e–konsultacje medyczne zyskują na popularności, oferując wygodne i szybkie rozwiązania dla różnorodnych potrzeb zdrowotnych.
Emotikony w tekście. Czy to profesjonalne?
Emotikony w tekście. Czy to profesjonalne?
Część z nas nie potrafi już wyobrazić sobie komunikacji bez emotikonek – prostych, zabawnych, szybko przekazujących informacje. Czy to narzędzie znajdzie swoje zastosowanie w tekstach copywriterskich?
Wpływ reklamy programatycznej na rynek reklamowy
Wpływ reklamy programatycznej na rynek reklamowy
Reklama programatyczna to jedna z najszybciej rozwijających się form reklamy w Internecie. Jest to rodzaj automatyzacji, który pozwala na precyzyjne targetowanie reklam do określonej grupy odbiorców, co znacznie zwiększa skuteczność reklamy. Wpływ reklamy programatycznej na rynek reklamowy jest znaczący i wciąż rośnie.
Ostatnie wpisy