Rozliczenie zzs? Rozszyfrowujemy skrót

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Marzysz o tym, by pracować jako copywriter? Zajrzałeś na popularne portale i grupy społecznościowe dla copywriterów? Najprawdopodobniej spotkałeś się już więc ze skrótem „zzs”.

Popularny model rozliczeń

Zastanawiasz się, co dokładnie oznacza? To nic innego, jak rozliczenie za znaki ze spacjami. Analogicznie np. 1000 zbs oznacza 1000 znaków bez spacji. Pamiętaj, by zwrócić uwagę na ten drobny, ale niezwykle ważny szczegół. Niektórzy zleceniodawcy proponują też rozliczenie za liczbę wyrazów.

W trakcie tworzenia tekstu możesz łatwo sprawdzić, ile ma znaków, i na tej podstawie zaplanować dalsze jego tworzenie. Jeśli piszesz artykuły w Wordzie lub jego odpowiedniku online (Google Docs), zaznacz całą treść (CTRL+A) lub jej fragment, a następnie kliknij w Narzędzia>Liczba Słów. Wyświetli Ci się wówczas liczba stron, słów, znaków i znaków bez spacji. Z takiego rozwiązania możesz też skorzystać w LibreOffice.

Dlaczego warto korzystać z rozliczenia zzs?

Takie rozliczenie może ułatwić współpracę z Twoimi kontrahentami. To jedna z wielu cech zamawianego tekstu, która pozwoli Ci uniknąć nieporozumień. Jeśli zleceniodawca określi, że potrzebuje artykułu na 3000 zzs, zdecydowanie łatwiej będzie Ci go napisać, niż gdyby określił ogólnie, że zamawia tekst na bloga lub 10 zdań o właściwościach leczniczych oleju konopnego. 

Laptop i notes z liczbami
(fot. Volkan Olmez, źródło: unsplash.com)

Oczywiście, możesz spotkać się też z opiniami, że wspomniane rozliczenie jest mało wiarygodne. Niektórzy copywriterzy podkreślają bowiem, że liczy się jakość, a nie ilość i przypominają, że nie ocenia się książki po liczbie stron. Warto jednak zaznaczyć, że copywriter lub content writer przygotowuje bardzo różne rodzaje tekstów i krzywdzącym byłoby przykładanie tej samej miary do każdego z nich. Nie można przecież rozliczać tak samo hasła reklamowego i artykułu na bloga.

Skrót zzs cieszy się zdecydowanie większą popularnością niż zbs. Jeśli jednak klient uparł się na rozliczenie bez spacji i chcesz z nim współpracować, po prostu zaproponuj odpowiednio wyższą stawkę.

Zastanawiasz się, czy 1000 zzs to dużo? Być może wydaje Ci się, że tak. Jeśli jednak napiszesz fragment o takiej długości, zobaczysz, że zajmuje tylko niewielką część strony A4 w edytorze tekstowym.

Jak ustalić stawkę za tekst?

Zastanawiasz się, dlaczego niektórzy copywriterzy proponują 7 zł za 1000 zzs, podczas gdy inni piszą teksty za 10, 15, 20 lub 50 zł  za 1000 zzs? Na cenę wpływają takie czynniki jak umiejętności copywritera, jego doświadczenie i staż. Ustalając stawkę, weź też pod uwagę rodzaj tekstu, tematykę, branżę, wielkość zlecenia i czas współpracy z danym klientem. Zazwyczaj copywriterzy proponują atrakcyjniejsze ceny stałym zleceniodawcom. 

Zdjęcie dolara amerykańskiego
(fot. NeONBRAND, źródło: unsplash.com)

Oprócz tego powinieneś uwzględnić swoje doświadczenie, umiejętności, oczekiwania finansowe i zakres obowiązków. Jeśli masz dodatkowo wstawić tekst na WordPress lub zadbać o oprawę graficzną, możesz policzyć więcej niż za samo napisanie artykułu. Zastanów się, ile ewentualnych poprawek wchodzi w proponowaną przez Ciebie stawkę. Zwykle copywriterzy wliczają w cenę 2-3 sesje poprawkowe. Pamiętaj, by poinformować o tym klienta. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że będziesz poprawiać tekst w nieskończoność, a zleceniodawca nie zapłaci za zlecenie, twierdząc, że nie jest jeszcze zadowolony z efektów Twojej pracy.

Jaki model rozliczenia wybrać?

Zastanawiasz się, czy rozliczać się za liczbę znaków ze spacjami, czy za cały projekt? Takie pytania stawia sobie wielu początkujących copywriterów. Model rozliczania za zzs jest bardzo popularny przede wszystkim dlatego, że jest dość obiektywny, a przede wszystkim przejrzysty. Zleceniodawcy nie muszą się martwić, że copywriter będzie manipulował z wielkością czcionki lub marginesami. Niezależnie od sposobu formatowania, tekst ma taką samą długość. Jednocześnie także copywriter ma pewność co do wymagań klienta.

Z drugiej strony taka opcja nie sprawdza się w przypadku namingu, scenariuszy czy sloganów reklamowych, które z natury rzeczy są krótkie, a jednocześnie odgrywają ogromną (często kluczową) rolę w działaniach reklamowych. Warto pamiętać, że rozliczenie zzs niekoniecznie spełni swoje zadanie również przy ofertach sprzedażowych. W takiej sytuacji najlepiej rozliczać się za projekt.

Wraz z biegiem czasu z pewnością znajdziesz odpowiednie modele rozliczania dla poszczególnych treści, w których czujesz się najlepiej.

Zdjęcie główne artykułu: fot. Agence Olloweb, źrodło: unsplash.com

Justyna Dereń

Justyna Dereń

Copywriterka z wieloletnim doświadczeniem (w branży działa od 2013 roku). Osoba dokładna, pomysłowa i punktualna. Nieustannie poszerza swoją wiedzę z zakresu content marketingu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *