Pieniądze w świecie copy. Od czego zależą stawki?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Dziś nie ulega już wątpliwości, że atrakcyjne treści tworzone przez profesjonalistów mogą spełniać wiele funkcji marketingowych. Za takie treści trzeba jednak płacić. Ile? To oczywiście zależy. Przyglądamy się stawkom copywriterów.

Nie umiemy rozmawiać o finansach. To trudny temat w każdej branży. Dotyczy to także branży copywriterskiej, w której możemy zetknąć się z bardzo zróżnicowanymi widełkami cenowymi. Skąd wynika tak szerokie zróżnicowanie? Od czego zależą stawki oferowane copywriterom?

Od czego zależą stawki w branży copywriterskiej?

W branży copywriterskiej stawki za tekst zależą od kilku czynników. W pierwszej kolejności bierze się pod uwagę:

  • rodzaj tekstów – trudniejsze tematy, które wymagają porządnego researchu, wiążą się z wyższymi stawkami,
  • objętość zlecenia – dłuższe teksty kosztują więcej, szczególnie gdy przyjęte jest rozliczenie za 1000 zzs (znaków ze spacjami), a nie za tekst jako całość, jednak zlecenia składające się z większej liczby krótkich tekstów (zamówienia hurtowe) mogą być tańsze,
  • czas współpracy – z jednej strony zleceniodawca może podwyższyć stawkę copywriterowi, z którym współpracuje od dłuższego czasu, a z drugiej – copywriter może oferować rabat stałym kontrahentom.

Powyższe czynniki można uznać za bardziej techniczne, odnoszące się do samego typu zlecenia i specyfiki branży. Jednak nie da się ukryć, że na wysokość stawki oferowanej dla copywritera mogą wpływać również:

  • kompetencje – teksty pisane przez doświadczonych copywriterów zawsze będą wyżej cenione, a tym samym lepiej opłacane. Wynika to przede wszystkim z tego, że osoba doświadczona w branży copywriterskiej wie, jak na przykład optymalizować tekst pod kątem SEO,
  • język – treści tworzone w językach obcych bywają droższe nawet o 400%! Najtańsze są teksty pisane przez polskich copywriterów w języku angielskim (od polskich stawek wyższe zaledwie o kilkanaście procent), ale już treści w języku francuskim czy hiszpańskim mogą być znacznie droższe,
  • wykorzystywane narzędzia – jeśli copywriter tworzy swój tekst, opierając się na solidnych danych czy wykorzystując zasady optymalizacji, to może liczyć na lepsze stawki.
StartupStockPhotos/pixabay.com

Do powyższych czynników z pewnością można by jeszcze dodać kompetencje i umiejętności copywritera (osoba z tzw. „lekkim piórem” otrzyma więcej zleceń, które będą lepiej płatne, a to automatycznie przełoży się na wyższe zarobki na przykład w skali miesięcznej), a także indywidualne oczekiwania zarówno zleceniodawców, jak i zleceniobiorców.

Stawki w branży copywriterskiej

Choć na zarobki copywriterów ma wpływ wiele czynników, to można określić pewne widełki cenowe, które są uzależnione od rodzaju tekstu:

  • teksty zapleczowe, precle – od 5 do 25 złotych netto za 1000 znaków ze spacjami,
  • opisy produktów i kategorii – od 8 do 30 złotych netto za 1000 zzs,
  • artykuły blogowe – od 8 do 60 złotych netto za 1000 zzs,
  • artykuły eksperckie – wycena indywidualna, ale najczęściej może wahać się od 25 do 100 złotych netto (lub więcej) za 1000 zzs,
  • wpisy na Facebooku – od 25 do 100 złotych netto za tekst,
  • treści na stronę internetową – od 20 do 70 złotych netto (za 1000 zzs lub sztukę, w zależności od ustaleń),
  • teksty na ulotkę – od 50 do 300 złotych netto,
  • slogany reklamowe, naming – wyceniane indywidualnie, ale stawki często wahają się od 200 do 1500 złotych netto.

zdj. główne: Towfiqu barbhuiya/unsplash.com

Agata Dobosz

Agata Dobosz

Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego i Instytutu Sztuki PAN. Redaktorka i copywriterka na swoim, więc mnóstwo czasu spędza w domu, ale dzięki temu wie, jak urządzić przestrzeń wokół siebie, by było przytulnie i komfortowo. Jeśli nie pisze, nie redaguje i nie czyta, to biega po Wrocławiu lub piecze ciasta w hurtowych ilościach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *