Lekkie pióro nie wystarczy. O co dokładnie chodzi w zawodzie copywritera?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

„Każdy, kto dobrze pisze, może zostać copywriterem” – to jedno ze sztandarowych, fałszywych przekonań na temat tej profesji. Prawda jest taka, że ​​świetni copywriterzy posiadają wyjątkowe umiejętności i cechy, które wcale nie muszą cechować wszystkich dobrych tekściarzy.

O istocie copywritingu i cechach dobrego copywritera

Na początku warto zacząć od samego copywritingu jako profesji, ponieważ dla wielu osób spoza branży jest to temat owiany mgłą i nic nieznaczący. Istotą copywritingowej pracy jest pisanie oryginalnych, interesujących, przepełnionych treścią tekstów, które dodatkowo są w miarę łatwo przyswajalne. Każdy tekst wykonywany jest na zlecenie redakcji lub bezpośrednio na zlecenie firmy szukającej promocji. Tematyka tekstów zahacza o niezwykle szerokie spektrum branż, dlatego też niejednokrotnie wykonanie danego zlecenia wymaga poświęcenia dużej ilości czasu na research oraz szybkie dokształcenie się w danej dziedzinie.

Co sprawia, że dana osoba jest świetnym copywriterem i co odróżnia ją od innych? Jakie cechy są najważniejsze dla sukcesu w tej branży?

Analiza słów kluczowych i ruchu na stronie
(fot. Campaign Creators / Unsplash)

1. Zdolności analityczne i sprawne wyszukiwanie informacji

Jak wspomnieliśmy wyżej, większość copywriterów tworzy treści różnorodne – teksty obejmują rozmaite tematy; od mody przez sport, wiedzę naukową, aż po edukację. W związku z tym ważne jest, aby świetni copywriterzy mieli naturalnie wbudowane poczucie ciekawości. Chcąc napisać wartościowy, interesujący tekst, muszą wyjść poza podstawy konkretnych tematów i stale dowiadywać się więcej. To praca, która wymaga kreatywności i płynności pisania, a także bardziej fizycznych wskaźników takich jak gęstość słów kluczowych lub liczba słów, umiejętności analityczne mogą dać copywriterowi przewagę w starciu z konkurencją. To dzięki nim tworzone treści są bardziej wnikliwe i trafne.

2. Nieustanna otwartość na feedback, w tym na krytykę

Copywriter to najemnik, który oddaje siebie i swoje umiejętności w ręce klientów. W związku z tym to ich opinia i spostrzeżenia są ostatnim słowem na temat wszystkich utworzonych tekstów. Chcąc odnieść sukces w tym zawodzie, copywriter musi wyzbyć się wszelkich oczekiwań oraz własnych wyobrażeń na temat tego, jak tekst spełni jego jako pisarza, a musi skupić się na informacji zwrotnej, jaką otrzyma od klienta. Należy zatem mieć świadomość, że to, co nie raz on sam uważa za doskonałą pracę, może nie być tym, czego naprawdę chce klient. 

Przyjmowanie informacji zwrotnych, zrozumienie kolejnych poprawek i konieczności powstawania drugiej, trzeciej, a nawet czwartej wersji roboczej oraz docenienie opinii klienta, to kluczowe elementy, które zadecydują, czy ktoś odnajdzie się w copywritingu. Twórcom treści może być trudno przejść od pisania dla siebie do pisania dla kogoś innego, ale ta zmiana jest konieczna.

Organizacja czasu pracy
(fot. Nicola Styles / Unsplash)

3. Niezawodność i zorganizowanie czasu

W każdej pracy niedostarczenie projektu na czas lub opuszczenie spotkania może natychmiast obniżyć nasze notowania w oczach klientów. W przypadku copywritingu te umiejętności są niezwykle ważne, ponieważ większość prac wykonywana jest i kończy się w napiętym terminie. Deadline to zatem podstawa w codziennym funkcjonowaniu w tym zawodzie. Świetny copywriter rozumie te mechanizmy, jest w stanie dobrze zaplanować swój grafik, tak aby dostarczyć wszystkie treści na czas, a dodatkowo w jak najlepszej jakości. Doskonała dyscyplina to cecha obowiązkowa.

Czy to wystarczy? Powyższe trzy czynniki to naturalnie nie wszystko, choć są to zdecydowanie cechy kluczowe. Chcąc odnieść sukces w obszarze copywritingu dobrze mieć wiedzę na temat jego technicznej strony takiej jak SEO.

Raz opanowane podstawy można na szczęście szlifować i uczyć się na swoich kolejnych doświadczeniach i z każdym kolejnym tekstem, stając się coraz lepszym. Bycie dobrym copywriterem to mieszanina wielu czynników, które tworzą spójną całość, od rozwijania doskonałych umiejętności obserwacyjnych, przez kształtowanie lepszej dyscypliny w pracy z klientami i pracowanie nad optymalnym planowaniem – bycie świetnym copywriterem nie opiera się na jednym wymaganiu.

Zdjęcie główne artykułu: fot. Christin Hume / Unsplash

Alina Jałowiecka

Alina Jałowiecka

Od najmłodszych lat zafascynowana słowem i możliwościami jakie daje język. Te zagadnienia udało jej się zgłębiać studiując filologię słowiańską oraz psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Dziś na co dzień odkrywa tajniki zawodu copywritera. Prywatnie podróżniczka, fanka adrenaliny i wielogodzinnych rozmów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *