Jak rozliczać się z copywriterem?

Zawód copywriter
Jak rozliczać się z copywriterem?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Jeśli chcesz zatrudnić osobę która profesjonalnie zajmuje się pisaniem tekstów, musisz podjąć decyzję w jaki sposób się z nią rozliczyć. Przedstawiamy trzy najpopularniejsze formy – wybór należy do Ciebie.

1. Rozliczenie za 1000 zss

1000 zss oznacza 1000 znaków ze spacjami i jest to obecnie najpopularniejsza forma rozliczenia w copywritingu w Polsce, w szczególności wśród początkujących copywriterów.

Im więcej znaków, tym oczywiście droższy tekst. Ten model pozwala rozliczyć się precyzyjnie co do znaku  z copywriterem oraz niweluje ryzyko przepłacenia.

Jak każdy system, 1000 zzs posiada wady. Taka forma wydaje się bardzo korzystna dla zleceniodawcy. Jednak taki system pomija wysiłek „okołotekstowy” a mianowicie solidny research, optymalizację pod względem SEO czy umiejętne dobranie języka do grupy docelowej.

Oczywiście stawki 1000 zss różnią się w zależności od kompetencji copywritera. Nie zapominajmy, że w tej profesji znajdziemy zarówno początkujących studentów dziennikarstwa, jak i ludzi z ponad 10 letnim doświadczeniem w profesjonalnym pisaniu tekstów. Istnieje również ryzyko, że copywriter zmotywowany większą stawką za analogicznie większą objętość tekstu stworzy będzie stosował tzw. nabijacze znaków – zwroty nie dodające nic do wartości informatycznej tekstu.

Przeczytaj też: Czym zajmuje się ghost writer?

2. Rozliczenie za cały projekt

Ta forma z kolei bierze już pod uwagę cały wkład włożony w projekt, czyli wspomnianą wcześniej optymalizację czy research. Przykładem może być np. prowadzenie bloga firmowego czy tworzenie kategorii sklepowych. Czasami zleceniodawcy wymagają ustalenia z góry określonej liczby znaków, co jest trudne do oszacowania.

Ten rodzaj rozliczenia jest bardziej popularny wśród profesjonalistów, którzy biorą odpowiedzialność za całokształt projektu oraz posiadają doświadczenie w optymalizacji SEO oraz wiedzę na temat preferencji klientów na danym rynku. 

Cena jest ustalana z góry, co stanowi zarazem wadę i zaletę, ponieważ istnieje ryzyko błędnego oszacowania kosztów na niekorzyść jednej lub drugiej strony. Stąd rozliczenie za cały projekt jest realizowane głównie przez doświadczonych copywriterów, którzy mają doświadczenie w projektach i wiedzą, jakiego nakładu pracy wymaga dane przedsięwzięcie.

3. Rozliczenie abonamentowe

Ta forma również narzuca z góry ustaloną kwotę, jest to najczęściej rozliczenie miesięczne. Copywriter otrzymuje listę zadań do wykonania bądź jest odpowiedzialny za prowadzenie bloga, a w zamian otrzymuje stałe wynagrodzenie. Ta forma jest bardzo korzystna dla firm, którym zależy na stałej współpracy oraz które chcą regularnie generować nowe treści dla swoich odbiorców. Z perspektywy SEO – kilka dobrych artykułów nie zagwarantuje nam zaistnienia w sieci, potrzebna jest do tego regularna praca oraz zamieszczanie treści z odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi.

Ta forma rozliczenia jest bardzo intratna pod względem finansowym, ponieważ stała współpraca z copywriterem gwarantuje klientowi niższą cenę, niż gdyby zlecał każdorazowo pojedyncze teksty.

Ponadto zatrudniając copywritera na stałe, mamy pewność że pracujemy z osobą, która zna nasza firmę oraz jej ofertę. Dzięki temu nasz content będzie mieć jednolity charakter, czego nie zagwarantuje nam wyrywkowa współpraca z różnymi pisarzami.

Zdjęcie główne: Edmond Dantès/pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
W czym może Ci pomóc wyszukiwarka synonimów?
W czym może Ci pomóc wyszukiwarka synonimów?
Pracujesz jako copywriter i szczycisz się lekkim piórem, ale czasami brakuje Ci słów? Skorzystaj z wyszukiwarki synonimów!
Poradnik copywritera: jak dobrze wycenić swoją pracę?
Poradnik copywritera: jak dobrze wycenić swoją pracę?
Napisałeś artykuł, ale nie wiesz, jak go wycenić? Oto kilka praktycznych wskazówek, które rozwiążą ten problem.
Jaką długość powinien mieć wpis blogowy?
Jaką długość powinien mieć wpis blogowy?
Długi czy krótki? Wyjaśniamy, jaki powinien być optymalny wpis na bloga.
Ostatnie wpisy