Jak rozliczać się z copywriterem?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Jeśli chcesz zatrudnić osobę która profesjonalnie zajmuje się pisaniem tekstów, musisz podjąć decyzję w jaki sposób się z nią rozliczyć. Przedstawiamy trzy najpopularniejsze formy – wybór należy do Ciebie.

1. Rozliczenie za 1000 zss

1000 zss oznacza 1000 znaków ze spacjami i jest to obecnie najpopularniejsza forma rozliczenia w copywritingu w Polsce, w szczególności wśród początkujących copywriterów.

Im więcej znaków, tym oczywiście droższy tekst. Ten model pozwala rozliczyć się precyzyjnie co do znaku  z copywriterem oraz niweluje ryzyko przepłacenia.

Jak każdy system, 1000 zzs posiada wady. Taka forma wydaje się bardzo korzystna dla zleceniodawcy. Jednak taki system pomija wysiłek „okołotekstowy” a mianowicie solidny research, optymalizację pod względem SEO czy umiejętne dobranie języka do grupy docelowej.

Oczywiście stawki 1000 zss różnią się w zależności od kompetencji copywritera. Nie zapominajmy, że w tej profesji znajdziemy zarówno początkujących studentów dziennikarstwa, jak i ludzi z ponad 10 letnim doświadczeniem w profesjonalnym pisaniu tekstów. Istnieje również ryzyko, że copywriter zmotywowany większą stawką za analogicznie większą objętość tekstu stworzy będzie stosował tzw. nabijacze znaków – zwroty nie dodające nic do wartości informatycznej tekstu.

Przeczytaj też: Czym zajmuje się ghost writer?

2. Rozliczenie za cały projekt

Ta forma z kolei bierze już pod uwagę cały wkład włożony w projekt, czyli wspomnianą wcześniej optymalizację czy research. Przykładem może być np. prowadzenie bloga firmowego czy tworzenie kategorii sklepowych. Czasami zleceniodawcy wymagają ustalenia z góry określonej liczby znaków, co jest trudne do oszacowania.

Ten rodzaj rozliczenia jest bardziej popularny wśród profesjonalistów, którzy biorą odpowiedzialność za całokształt projektu oraz posiadają doświadczenie w optymalizacji SEO oraz wiedzę na temat preferencji klientów na danym rynku. 

Cena jest ustalana z góry, co stanowi zarazem wadę i zaletę, ponieważ istnieje ryzyko błędnego oszacowania kosztów na niekorzyść jednej lub drugiej strony. Stąd rozliczenie za cały projekt jest realizowane głównie przez doświadczonych copywriterów, którzy mają doświadczenie w projektach i wiedzą, jakiego nakładu pracy wymaga dane przedsięwzięcie.

3. Rozliczenie abonamentowe

Ta forma również narzuca z góry ustaloną kwotę, jest to najczęściej rozliczenie miesięczne. Copywriter otrzymuje listę zadań do wykonania bądź jest odpowiedzialny za prowadzenie bloga, a w zamian otrzymuje stałe wynagrodzenie. Ta forma jest bardzo korzystna dla firm, którym zależy na stałej współpracy oraz które chcą regularnie generować nowe treści dla swoich odbiorców. Z perspektywy SEO – kilka dobrych artykułów nie zagwarantuje nam zaistnienia w sieci, potrzebna jest do tego regularna praca oraz zamieszczanie treści z odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi.

Ta forma rozliczenia jest bardzo intratna pod względem finansowym, ponieważ stała współpraca z copywriterem gwarantuje klientowi niższą cenę, niż gdyby zlecał każdorazowo pojedyncze teksty.

Ponadto zatrudniając copywritera na stałe, mamy pewność że pracujemy z osobą, która zna nasza firmę oraz jej ofertę. Dzięki temu nasz content będzie mieć jednolity charakter, czego nie zagwarantuje nam wyrywkowa współpraca z różnymi pisarzami.

Zdjęcie główne: Edmond Dantès/pexels.com

Avatar

Karolina Dobrowolska

Pasjonatka muzyki i literatury, studentka reżyserii dźwięku. Kocha pisać, w szczególności daleko od domu. Uważa, że książki i podróże powinny być refundowane.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *