Jak kulturalnie pokazać klientowi, że nie ma racji?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Aby utrzymać komfortowe warunki pracy, copywriter musi umieć odpowiednio współdziałać i komunikować się z klientami. Ważne jest przestrzeganie zasad komunikacji biznesowej i umiejętne odmawianie niekorzystnej lub zbyt nerwowej współpracy. 

Aby osiągnąć sukces w copywritingu, nie wystarczy mieć konkretnej wiedzy i umiejętności – trzeba znaleźć określone podejście do klientów, minimalizując ryzyko sytuacji konfliktowych i rozbieżności. Szczególnie gdy klient upiera się przy swoich poprawkach, które niekoniecznie będą dla niego dobre. Jak więc mu to wytłumaczyć?

Bądź uprzejmy i kompetentny

W każdej sytuacji z klientami profesjonalista zachowuje się kulturalnie i z godnością, nie zniża się do obelg, poufałości i chamstwa. Nawet jeśli klient jest nieuprzejmy, Ty musisz zachować spokój i powściągliwość. Tylko w ten sposób będziesz w stanie wytłumaczyć swój punkt widzenia i uargumentować swoje racje. W takich sytuacjach nie ma miejsca na emocje – powinny przemawiać przez Ciebie tylko Twoje kompetencje.

Nigdy też nie krytykuj klienta – przedmiotem waszej dyskusji są tylko proponowane zmiany lub szczegóły dotyczące zamówienia, a nie charakter czy wiedza zamawiającego.

Mówi prostymi słowami i używaj przykładów

Wyjaśniając klientowi zawiłości działania SEO, pamiętaj, że nie jest on specjalistą w tym temacie. Dlatego staraj się tłumaczyć wszystko na przykładach i słowami, które Twój rozmówca zrozumie. Niewłaściwie poprawki, które proponuje, mogą po prostu wynikać z niewiedzy i jeśli poświęcisz czas na wyjaśnienie mu tego, być może unikniecie podobnych problemów w przyszłości.

Tak samo powinieneś postępować, gdy klient upiera się przy błędach językowych i składniowych. Postaraj się zrozumieć, dlaczego zależy mu właśnie na takiej wersji i spróbuj zaproponować alternatywę zgodną z zasadami językowymi.

Powołaj się na swoje doświadczenie

Uświadom klientowi, że jesteś profesjonalistą, podobnie jak on w swojej dziedzinie. Zlecając Ci teksty, zatrudnił kompetentnego eksperta, któremu powinien bardziej zaufać. Uargumentuj to swoim doświadczeniem, pokaż innych zadowolonych klientów i wyniki, jakie osiągnąłeś. Być może w swojej karierze spotkałeś się już z podobnym problemem? Opowiedz klientowi, jak wtedy zostało to rozwiązane i dlaczego w jego przypadku również to zadziała.

Pamiętaj też, by mówić do zamawiającego językiem korzyści. Przedstaw mu jasno, co straci, upierając się przy swojej wersji i co zyska, decydując się na Twoje rozwiązanie. Dzięki temu będzie mógł szybciej ocenić skalę swojego błędu oraz wszystkie „za i przeciw”, co pomoże mu podjąć właściwą decyzję.

Znajdźcie złoty środek dla realizacji zamówienia

Pamiętaj, by w żadnym wypadku nie wywyższać się swoją wiedzą i nie traktować klienta protekcjonalnie. Zamiast tego daj mu odczuć, że interesuje Cię jego punkt widzenia i zawsze szukaj złotego środka, gdzie Ty i on będziecie zadowoleni z realizacji zamówienia.

Postaw się na miejscu swojego klienta – ma on pewne oczekiwania i wyobrażenia na temat treści na swoim blogu czy profilu. Gdy próbujesz mu zbyt wiele narzucać, dochodzi do konfliktów. Dlatego tam, gdzie to możliwe, pozostaw przestrzeń na pomysły klienta i nie bierz do siebie każdej poprawki. Natomiast tam, gdzie Twoja profesjonalna wiedza odgrywa kluczową rolę, wprowadzaj klienta i edukuj go, ale ogranicz wszelką ingerencję.

Zdj. główne: Christina @ wocintechchat.com/unsplash.com

Klaudia Kostyra

Klaudia Kostyra

Zawodowo pracuje z tekstami różnej maści – od literackich po marketingowe. Pisze, tłumaczy, redaguje i poprawia. Słowa to jej pasja i praca. Po godzinach próbuje swoich sił w projektowaniu graficznym. Uwielbia nietypowe i kontrastowe zestawienia kolorystyczne oraz pomysłowe kampanie grające słowem i obrazem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *