Dobry duch każdej publikacji. Czym zajmuje się ghost writer?

Dobry duch każdej publikacji. Czym zajmuje się ghost writer?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Lekkie pióro i bystre oko to ich najpotężniejsza broń. Zawsze zaradni w zarządzaniu projektami grupowymi, ale nie szukający za to poklasku dla siebie. Nie dla nich bycie na świeczniku. Wystarczy im pełna swoboda działania w cieniu, najlepiej gdy jest to zabawa w naśladowanie narracji innych ludzi. Co jeszcze wiemy o ghost writerach?

Ghost Writerzy – niewidzialni, utalentowani pisarze do wynajęcia

Kolokwialnie mówiąc, ghost writerom płaci się za małpowanie, udawanie, tyle że w formie pisanej. Są to osoby, które idealnie są w stanie wyczuć i szybko wyuczyć się stylu danej osoby i w zależności od potrzeby mogą pisać pod nazwiskiem klienta lub zostaną uznani za jednego ze współpracowników. Ich działalność jest bardzo szeroka – duchy piszą posty na blogach, książki, literaturę faktu, pamiętniki, a ich klientami są zazwyczaj ludzie zapracowani, którzy mimo to chcą napisać książkę lub felieton, ale brakuje im na to czasu lub możliwości. 

Fotografia mężczyzny z długim czasem naświetlania
(fot. ballyscanlon / Stone / Getty Images)

Ghost writer pisze więc tekst za nich. Aby się wyróżniać, ghost writerzy robią więcej, niż tylko piszą. „W pewnym sensie jesteś pisarzem, badaczem, agentem i wydawcą w jednym” – mówi Jeremy Blachman, pisarz, który pisze książki i artykuły dla The Financial Times i pracował w telewizji dla NBC i Sony.

Ghost writers są odpowiedzialni za codzienne rozmowy z potencjalnymi i obecnymi klientami, muszą więc mieć znakomite umiejętności komunikacyjne oraz wysoki stopień inteligencji emocjonalnej. Jak mówi Blachman: „Musisz wyciągnąć właściwe historie i materiały od swoich klientów, a to często oznacza umiejętność nawiązania bardzo osobistego kontaktu i sprawienia, by klient swobodnie się przed Tobą otworzył”. 

Patrząc przez pryzmat tak bliskiej współpracy i w pewnym stopniu „stawania się” na jakiś czas swoim klientem, praca ghost writera ma w sobie wiele elementów pracy terapeutycznej, ponieważ wymaga otwartości, zrozumienia i umiejętności przeprowadzania szczegółowych, pogłębionych wywiadów. Ghost writerzy muszą być również na tyle kreatywni, aby być w stanie zbadać cały temat. Każdorazowo, gdy klienci nie mają informacji na dany temat, duch musi pomóc im wypełnić te luki.

Cechy idealnego ghost writera

Przede wszystkim musi on być pisarzem posiadającym dobry warsztat i serce do tego fachu. Konieczna jest szybkość i gotowość podjęcia się pisarskich wyzwań z różnych dziedzin i krańców wyobraźni. Duch musi być elastyczny, ponieważ do jego zadań nie należy realizowanie swojej wizji pisarskiej, a zrozumienie i przelanie na papier, w możliwie jak najbardziej fascynującej formie, wizji klienta. Ważna jest zatem umiejętność współpracy. W przeciwieństwie do pisarza, który pracuje sam, ghost writer musi być gotów na regularną komunikację z klientem. Dodatkowo, jak mówi jeden z profesjonalnych ghost writerów i autor wielu powieści, Alex Foster:

„Empatia jest konieczna, pozwala duchom żyć zastępczo przez życie innych, widząc, co widzą i czując, jak się czują”.

Jak zostać ghost writerem?

Dłonie, laptop i kawa na okrągłym drewnianym stoliku
(fot. Alexander Spatari / Moment / Getty Images)

Z rad doświadczonych duchów wynika, że ważne jest przede wszystkim dobre zrozumienie branży wydawniczej oraz nawiązywanie odpowiednich kontaktów. Kluczowa jest świadomość rynku, gatunków, stylów pisania – słowem, dobre zaplecze teoretyczne i solidny warsztat. Dodatkowo ważni są naturalnie ludzie, tacy jak agenci, redaktorzy, autorzy, wydawcy, firmy ghostwritingowe i nie tylko.

Chcąc rozpocząć przygodę z ghostwritingiem, uzyskanie dyplomu z języka lub dziennikarstwa może być przydatne, ale prawdziwą wizytówką w rękawie będzie portfolio – w końcu to ono jest rzeczywistym obrazem naszych umiejętności.

Nie można także zapomnieć o sieci. Doświadczeni ghost writerzy radzą, że czasami konieczne jest rozpoczęcie od czegoś małego – powiedzmy, od tekstu na blogu własnym lub na blogu kogoś innego – aby udowodnić swoją wartość.

Sprawdź też: Dlaczego brief jest taki ważny? Oszczędza Twój czas!

Zdjęcie główne artykułu: fot. Kan Taengnuanjan / EyeEm / Getty Images

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Dlaczego spójny design marki jest tak ważny?
Dlaczego spójny design marki jest tak ważny?
Jak cię widzą, tak cię piszą. Sprawdź, dlaczego design Twojej marki musi być spójny i jak to osiągnąć.
Google Keyword Planner. Jak korzystać z niego za darmo?
Google Keyword Planner. Jak korzystać z niego za darmo?
Potrzebujesz wsparcia do twoich działań SEO? Z pomocą przychodzi bezpłatne narzędzie od Google. Zobacz, czemu warto go używać.
Jakie oznaczenia BHP muszą zostać zamieszczone w biurze?
Jakie oznaczenia BHP muszą zostać zamieszczone w biurze?
Zastanawiasz się, jakie oznaczenia powinny znaleźć się w Twoim biurze? Przychodzimy z pomocą! Dowiedz się, jakie znaki BHP koniecznie należy umieścić w przestrzeni biurowej.
Ostatnie wpisy