Zlecenia dla grafika. Gdzie ich szukać?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Praca na freelansie niewątpliwie ma swoje plusy i minusy. Jednym z tych drugich jest konieczność samodzielnego pozyskiwania klientów, co nie zawsze jest zadaniem łatwym. Problem ten dotyczy pracy freelancera w dowolnej dziedzinie, także grafików. Gdzie więc mogą oni szukać potencjalnych klientów? Sposobów jest kilka i opowiemy o nich w tym artykule.

Portfolio jako wizytówka grafika

Portfolio może mieć różne formy, ale ważne, by nie leżało bezczynnie w jednym z folderów na Twoim komputerze. Umieszczenie go w odpowiednich miejscach w sieci sprawi, że stanie się ono Twoją wizytówką i doprowadzi do Ciebie potencjalnych klientów.

Gdzie więc umieszczać portfolio:

  • na swoich profilach w sieciach społecznościowych;
  • w grupach i na forach tematycznych;
  • na swojej stronie internetowej (jeśli taką prowadzisz).

Portfolio może mieć też formę prostego landing page’a stworzonego w darmowym kreatorze. Można też skorzystać ze specjalnych usług dla projektantów, np. behance.net czy deviantart.com.

Gdzie szukać klientów?

Platformy ze zleceniami dla freelancerów

Platformy takie jak useme.com, oferia.pl czy fiverr.com to idealne miejsca do szukania pierwszych zleceń. Wiele firm poszukuje tam freelancerów do długoterminowej współpracy lub pojedynczych projektów. Zaletą takich serwisów jest możliwość założenia konta wraz z portfolio, a także ustawienie śledzenia nowych ofert w interesujących Cię dziedzinach.

Grupy tematyczne na Facebooku

Na Facebooku funkcjonuje wiele grup, których głównym celem jest łączenie freelancerów z różnych dziedzin z potencjalnymi klientami. Dobrym pomysłem jest dołączenie do tych, które mają najwięcej członków i śledzenie pojawiających się tam ofert. Jeśli jest taka możliwość, możesz też przedstawić się użytkownikom w kilku słowach i załączyć link do swojego portfolio lub strony.

Bezpośredni kontakt z firmami

Możesz pokusić się także o znalezienie słabego projektu strony lub logo dowolnej marki i zaprojektowanie lepszej alternatywy, którą wyślesz bezpośrednio do firmy wraz ze swoją ofertą. W ten sposób od razu pokazujesz, jakie korzyści przynosi współpraca z Tobą. Dodatkowo wykazujesz się inicjatywą i pewnością siebie, które świadczą na Twoją korzyść.

Serwisy ogłoszeniowe

Z serwisów z ogłoszeniami możesz korzystać na dwa sposoby. Po pierwsze, szukać w nich ofert od klientów. Po drugie, zamieścić własną ofertę wykonania projektów graficznych. W większości witryn tego typu nie ponosisz żadnych kosztów za umieszczenie darmowego ogłoszenia, dlatego warto skorzystać z tego sposobu, nawet gdyby zleceń miało być niewiele.

Własna strona internetowa i konto w social media

Jako freelancer musisz sam zadbać o wizerunek swojej marki. W tym celu przede wszystkim wykorzystaj konta w mediach społecznościowych. To pozwoli Ci na bieżąco dzielić się z odbiorcami swoimi projektami i promować swoje usługi, a także sprzedawać produkty (np. printy grafik, naklejki, plakaty itp.). Osoby, które stale obserwują Cię na Facebooku i Instagramie, ponieważ podoba im się Twój styl, mogą w przyszłości stać się Twoimi klientami, a także polecać Cię swoim znajomym i bliskim.

Drugim wartym uwagi pomysłem na kreowanie swojego wizerunku i budowanie komunikacji z odbiorcami jest strona internetowa. Nie musi być bardzo złożona i skomplikowana. Wystarczy, by znalazły się na niej zakładki z danymi kontaktowymi, portfolio i ewentualnie blog, na którym możesz tworzyć ciekawe treści związane z grafiką i projektowaniem.

Zdj. główne: Emily Bernal/unsplash.com

Klaudia Kostyra

Klaudia Kostyra

Zawodowo pracuje z tekstami różnej maści – od literackich po marketingowe. Pisze, tłumaczy, redaguje i poprawia. Słowa to jej pasja i praca. Po godzinach próbuje swoich sił w projektowaniu graficznym. Uwielbia nietypowe i kontrastowe zestawienia kolorystyczne oraz pomysłowe kampanie grające słowem i obrazem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *