O slangu grafików. Jak zrozumieć kolegę z biurka obok?

Kącik designera
O slangu grafików. Jak zrozumieć kolegę z biurka obok?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

W grafice komputerowej nie brakuje fachowej terminologii i żargonu. Odnosisz wrażenie, że niektórzy graficy mówią do siebie w swoim własnym języku i zastanawiasz się, jak ich zrozumieć? Zerknij do naszego słowniczka. Z pewnością wyjaśni Ci kilka niezrozumiałych określeń.

Bold – oznacza pogrubienie w tekście.

Blend – określa stopniowe przechodzenie kolorów w obrazie. To również nazwa narzędzia w programie graficznym, które umożliwia tworzenie kształtów przejściowych pomiędzy dwoma wyjściowymi obiektami.

Bleed – inaczej spad. Określa taki element kompozycji, który na stronie styka się z krawędzią kartki. Informuje grafików o tym, do którego miejsca mogą przybliżyć obiekt, aby po jego wydruku nie wyglądał na ucięty.

Brand book – nazywana też księgą znaku lub manual. To spis zasad, które dotyczą posługiwania się logo firmy i określają na przykład jego budowę, kolorystykę, typografię, wielkość pola ochronnego, dopuszczalne wersje czy niedopuszczalne modyfikacje.

Clipart – gotowy obrazek lub grafika, które wykorzystuje się w większym projekcie. Obecnie cliparty są coraz częściej zastępowane przez stocki.

CMYK – skrót od słów cyan, magenta, yellow, black. Zestaw czterech podstawowych barw drukarskich, określany procentowo.

DTP – z ang. desktop publishing, oznacza proces przygotowywania plików do druku, czyli jego składu, wspomagany przez programy komputerowe.

Font – z pewnością dobrze wiesz, co to jest font, ale używasz niepoprawnego określenia i mówisz „czcionka”. Ta nieszczęsna czcionka wynika z błędu w tłumaczeniu terminów i sprawia, że grafikom więdną uszy. Czym różnią się oba określenia? Według fachowej terminologii czcionka jest metalowym prostopadłościanem, który stosuje się w drukarstwie. Z kolei font to właśnie to, co zwykliśmy nazywać czcionką, czyli cyfrowy nośnik kroju pisma.

Gradient – płynne przejście pomiędzy kolorami.

Grafika wektorowa – typ grafiki komputerowej, która umożliwia skalowanie obrazu bez utraty jego jakości. Najczęściej używa się następujących formatów grafiki wektorowej: .ai, .svg i .cdr. Grafiki wektorowe są edytowalne.

Grafika rastrowa – grafika bazująca na siatce pokolorowanych pikseli (tzw. bitmapa), znana na przykład z fotografii cyfrowej. W grafice rastrowej najczęściej wykorzystuje się takie formaty plików, jak .psd, .jpg i .png.

Layout – projekt układu graficznego publikacji tradycyjnych i elektronicznych. Szablon pokazuje graficzne rozmieszczenie elementów każdej publikacji czy dokumentów. Patrząc na layout, dowiemy się, jaki font został zastosowany, jaką wybrano kolorystykę i jak rozmieszczono tekst oraz grafiki.

Logo – znak graficzny, stanowiący podstawowy element identyfikacji wizualnej marki. Może składać się z logotypu (literowego zapisu nazwy marki o charakterystycznych cechach), sygnetu (części graficznej zapadającej w pamięć) i tagline’u (dodatkowego sloganu określającego markę). Logo czasami jest ograniczone do dwóch pierwszych elementów lub do jednego z nich.

Pantone – system klasyfikacji kolorystycznej, który został stworzony przez firmę Pantone. Opisuje 1761 kolorów zmieszanych z 18 pigmentów. W systemie każdy kolor jest oznaczony numerem i posiada opis charakterystycznych cech. Pomaga precyzyjnie określić kolor.
Stock – serwis internetowy, który udostępnia zdjęcia na licencjach i umożliwia ich wykorzystanie, między innymi w celach marketingowych.

Zdj. główne: ptra/pixabay.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Korektor tekstu online. Jak korzystać z iKorektora?
Korektor tekstu online. Jak korzystać z iKorektora?
Jeśli tworzysz treści do sieci, piszesz artykuły lub książki, lub po prostu chcesz uniknąć błędów w korespondencji biznesowej, iKorektor jest narzędziem dla Ciebie. Sprawdź, jak działa!
Odmiana słów i nie tylko. Jakie słowa sprawiają nam problem?
Odmiana słów i nie tylko. Jakie słowa sprawiają nam problem?
Polacy kontra język polski, czyli jakie wyrazy przysparzają nam najwięcej problemów?
Tworzenie efektywnych treści reklamowych: sekrety zawodu copywritera
Tworzenie efektywnych treści reklamowych: sekrety zawodu copywritera
Odkryj skuteczne techniki tworzenia treści reklamowych, które przyciągną uwagę Twoich klientów i zwiększą konwersję. Dowiedz się, jak twórcy treści wykorzystują psychologię, strategię i kreatywność, aby pisać teksty, które naprawdę sprzedają.
Ostatnie wpisy