Brand book to jeden z najważniejszych elementów spójnej identyfikacji wizualnej firmy. Dokument stanowi zbiór starannie przygotowanych zasad i wytycznych odnośnie do stosowania znaku graficznego i występuje w wersji elektronicznej oraz drukowanej.
Brand book określa się także jako księga znaku, księga identyfikacji wizualnej bądź księga marki. Jest to dokument, który szczegółowo opisuje identyfikację wizualną marki. Znajdziemy w nim dosłownie kompendium wiedzy o logo – jak powstało, jakie jest jego zastosowanie, jak można je wykorzystywać w określonych sytuacjach, na przykład podczas tworzenia reklam czy stron internetowych.
Ścisłe zasady, znajdujące się w księdze znaku, pozwalają wykorzystywać logo w odpowiedni sposób oraz zapewniają tworzenie spójnego wizerunku marki w każdym kanale przekazu. Dzięki poprawnie przygotowanej księdze identyfikacji wizualnej unikniemy takich błędów jak nieprawidłowe wykorzystanie logo firmy czy zastosowanie nieodpowiedniej kolorystyki, które mogą mieć wpływ na odbiór marki.
Z jakich elementów składa się brand book?
Logo jest konkretnym, unikalnym znakiem o określonej typografii, proporcjach i kolorystyce. Każdy z elementów, które tworzą logo, powinien zostać szczegółowo przedstawiony w księdze znaku. W dokumencie muszą znaleźć się informacje o jego genezie, zastosowaniu na różnych tłach czy niedopuszczalnych modyfikacjach. Dzięki szczegółowym instrukcjom praca z logo będzie łatwiejsza.
Geneza logo
Wiele osób pomija te informacje, tworząc brand book, co jest błędem. Wiedza o tym, jak powstał znak, świadczy o świetnej znajomości strategii firmy. Geneza logo powinna zawierać misję, wyznawane wartości oraz ideę stojącą za powstaniem marki. W tym punkcie można również określić cele.
Podstawowa i alternatywna wersja znaku
Podstawowa wersja logo to najistotniejszy punkt w brand booku. Znak należy przedstawić na jasnym i na ciemnym tle oraz w wersji horyzontalnej i wertykalnej.
Z kolei wersje alternatywne logo to wszystkie formy znaku, które dopuszcza się do użytku. W księdze identyfikacji wizualnej powinno się także zawrzeć informacje o możliwości wykorzystania znaku wraz ze sloganem, w wersji monochromatycznej (jednokolorowej, spójnej z kolorystyką) i achromatycznej (w odcieniach szarości). Jeśli marka pozwala wykorzystać logo w wersji skróconej, to taką informację również należy umieścić w brand booku.
Kolorystyka i typografia
W księdze znaku zamieszczamy szczegółowy opis kolorystyki logo, zarówno sygnetu, jak i fontu, oraz jego typografię, która określa krój pisma i zasady edycji tekstu.
Pole ochronne i podstawowe logo
W tym punkcie opisujemy zasady dotyczące wykorzystania przestrzeni wokół logo. Pole ochronne to przestrzeń wokół znaku, na której nie można zamieszczać tekstu i innych grafik. Z kolei pole podstawowe określa odległość znaku od krawędzi dokumentów.
Skalowanie i minimalne rozmiary logo
W księdze identyfikacji wizualnej zamieszczamy również informację o minimalnym rozmiarze znaku, który ma gwarantować pełną czytelność. Wymiary możemy wskazać w milimetrach i pikselach.
Niedopuszczalne modyfikacje logo
Ostatnią częścią księgi znaku powinien być opis niedopuszczalnych modyfikacji logo. W tym punkcie zawieramy zastrzeżenia dotyczące zmian kolorystyki, nieprawidłowego skalowania i wszelkich przekształceń.
Zdj. główne: JESHOOTS.COM/unsplash.com