Na co komu brand book?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Brand book to jeden z najważniejszych elementów spójnej identyfikacji wizualnej firmy. Dokument stanowi zbiór starannie przygotowanych zasad i wytycznych odnośnie do stosowania znaku graficznego i występuje w wersji elektronicznej oraz drukowanej.

Brand book określa się także jako księga znaku, księ­ga iden­ty­fi­ka­cji wi­zu­al­nej bądź księga marki. Jest to dokument, który szczegółowo opisuje identyfikację wizualną marki. Znajdziemy w nim dosłownie kompendium wiedzy o logo – jak powstało, jakie jest jego zastosowanie, jak można je wykorzystywać w określonych sytuacjach, na przykład podczas tworzenia reklam czy stron internetowych.

Ścisłe zasady, znajdujące się w księdze znaku, pozwalają wykorzystywać logo w odpowiedni sposób oraz zapewniają tworzenie spójnego wizerunku marki w każdym kanale przekazu. Dzięki poprawnie przygotowanej księdze iden­ty­fi­ka­cji wi­zu­al­nej unikniemy takich błędów jak nieprawidłowe wykorzystanie logo firmy czy zastosowanie nieodpowiedniej kolorystyki, które mogą mieć wpływ na odbiór marki.

Z jakich elementów składa się brand book?

Logo jest konkretnym, unikalnym znakiem o określonej typografii, proporcjach i kolorystyce. Każdy z elementów, które tworzą logo, powinien zostać szczegółowo przedstawiony w księdze znaku. W dokumencie muszą znaleźć się informacje o jego genezie, zastosowaniu na różnych tłach czy niedopuszczalnych modyfikacjach. Dzięki szczegółowym instrukcjom praca z logo będzie łatwiejsza.

Geneza logo

Wiele osób pomija te informacje, tworząc brand book, co jest błędem. Wiedza o tym, jak powstał znak, świadczy o świetnej znajomości strategii firmy. Geneza logo powinna zawierać misję, wyznawane wartości oraz ideę stojącą za powstaniem marki. W tym punkcie można również określić cele.

Podstawowa i alternatywna wersja znaku

Podstawowa wersja logo to najistotniejszy punkt w brand booku. Znak należy przedstawić na jasnym i na ciemnym tle oraz w wersji horyzontalnej i wertykalnej.

Z kolei wersje alternatywne logo to wszystkie formy znaku, które dopuszcza się do użytku. W księdze iden­ty­fi­ka­cji wi­zu­al­nej powinno się także zawrzeć informacje o możliwości wykorzystania znaku wraz ze sloganem, w wersji monochromatycznej (jednokolorowej, spójnej z kolorystyką) i achromatycznej (w odcieniach szarości). Jeśli marka pozwala wykorzystać logo w wersji skróconej, to taką informację również należy umieścić w brand booku.

Kolorystyka i typografia

W księdze znaku zamieszczamy szczegółowy opis kolorystyki logo, zarówno sygnetu, jak i fontu, oraz jego typografię, która określa krój pisma i zasady edycji tekstu.

Pole ochronne i podstawowe logo

W tym punkcie opisujemy zasady dotyczące wykorzystania przestrzeni wokół logo. Pole ochronne to przestrzeń wokół znaku, na której nie można zamieszczać tekstu i innych grafik. Z kolei pole podstawowe określa odległość znaku od krawędzi dokumentów.

Skalowanie i minimalne rozmiary logo

W księdze iden­ty­fi­ka­cji wi­zu­al­nej zamieszczamy również informację o minimalnym rozmiarze znaku, który ma gwarantować pełną czytelność. Wymiary możemy wskazać w milimetrach i pikselach.

Niedopuszczalne modyfikacje logo

Ostatnią częścią księgi znaku powinien być opis niedopuszczalnych modyfikacji logo. W tym punkcie zawieramy zastrzeżenia dotyczące zmian kolorystyki, nieprawidłowego skalowania i wszelkich przekształceń.

Zdj. główne: JESHOOTS.COM/unsplash.com

Agata Dobosz

Agata Dobosz

Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego i Instytutu Sztuki PAN. Redaktorka i copywriterka na swoim, więc mnóstwo czasu spędza w domu, ale dzięki temu wie, jak urządzić przestrzeń wokół siebie, by było przytulnie i komfortowo. Jeśli nie pisze, nie redaguje i nie czyta, to biega po Wrocławiu lub piecze ciasta w hurtowych ilościach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *