Jak zaprojektować okładkę książki, by wzrosła jej sprzedaż?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Wielu czytelników zwraca dużą uwagę na okładkę książki. Dla niektórych jest to nawet czynnik, który decyduje o zakupie. Przeczytaj ten tekst, żeby dowiedzieć się, jak sprzedać więcej kopii. 

Przekaż najważniejsze informacje 

Wypada, żeby projekt okładki był logicznie przemyślany. Na przedniej stronie powinny znajdować się informacje, które są dla czytelnika niezbędne. Muszą być dobrze widoczne i podkreślone.

Należy pamiętać, żeby na okładce nie umieszczać za wiele tekstu, ponieważ stanie się wtedy nieczytelna. Powinna informować o autorze książki i tytule. Częstym działaniem marketingowym jest mocne podkreślenie nazwiska znanego pisarza. Wtedy nawet mniej popularne dzieła szybciej się wyprzedają. Mniejsza ilość szczegółów wpływa najczęściej na zwiększoną sprzedaż.

Sama grafika również niesie za sobą istotny komunikat. Ma ona przykuć uwagę i zainteresować czytelnika. Częstą metodą jest przedstawianie za pomocą niej jakiegoś odniesienia do treści. Osoba, która projektuje okładkę, powinna znać książkę lub chociaż wiedzieć, o czym opowiada. Wtedy lepiej podkreśli jej potencjał. To bardzo ważny aspekt, który należy wziąć pod uwagę już na samym początku.

Lepiej poznaj konkurencję 

Warto również sprawdzić okładki książek o podobnej tematyce. Wtedy możesz rozeznać się na rynku. Zobacz, które z nich najlepiej się sprzedają i sam wysnuj wnioski. Przydatne będą do tego rankingi popularnych księgarni. Możesz utrzymać się w podobnej stylistyce. Jeśli chcesz się wyróżnić, to postaw na jakiś element, który będzie charakterystyczny wśród innych tytułów.

Młodzi graficy są bardzo cenieni na rynku. Liczą się bowiem kreatywne i innowacyjne pomysły. Przy sprawdzaniu innych okładek, możesz zapisać sobie listę motywów, które się często powtarzają. Jest to pomocne w przypadku braku inspiracji. Pamiętaj jednak, żeby nie popełnić plagiatu. Postaw na swój autorski pomysł. Oryginalne grafiki zawsze są doceniane. 

Wykorzystaj odpowiednie programy graficzne

Ważne, żeby okładka książki była profesjonalnie zaprojektowania. W tym celu przydadzą się specjalne programy graficzne, które ułatwią pracę. Można z nich korzystać w zależności od swojego poziomu zaawansowania. Darmowym kreatorem dla początkujących może być na przykład Canva. Dla osób, które mają już jakieś doświadczenie, polecany jest Adobe Photoshop, Illustrator czy InDesign.

W trakcie swojej pracy pytaj o opinie. Mogą to być inni graficy lub osoby z bliskiego otoczenia. Otwórz się na rady potencjalnych klientów, którymi mogą być na przykład Twoi znajomi. Dzięki temu możesz lepiej dostosować projekt do ich wymagań. Zawsze warto, żeby ktoś zerknął na okładkę z boku.

Zadbaj o szczegóły

Projektując, zwróć uwagę na kolorystykę. Niektóre barwy kojarzą się konsumentom w określony sposób i naturalnie przyciągają wzrok. Jest to na przykład kolor niebieski, który budzi zaufanie, jest odbierany jako profesjonalny.

Sprawdź połączenia kolorystyczne, które dobrze działają na mózg człowieka. Jeśli je wykorzystasz w swojej grafice, to zwiększysz sprzedaż i zainteresowanie. Wybierz też odpowiedni rodzaj czcionki, powinien być czytelny.

Dobrze jest także zapoznać się z charakterystyką okładek do danego gatunku. Inną grafikę wybierz do naukowego poradnika, a inną do kryminału. Pamiętaj też o tym, że jeśli książka należy do jakiejś serii, wszystkie okładki powinny ze sobą współgrać.

Przeczytaj też: https://writtedly.pl/kacik-designera/najlepsze-darmowe-narzedzia-do-grafik-w-social-mediach/

Zdjęcie główne: Emily/pexels.com

Urszula Szymańska

Urszula Szymańska

Studentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej, w trakcie specjalizacji public relations. Stawia swoje pierwsze kroki jako copywriterka. Zgłębia tajniki social mediów i brandingu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *